Podcast

Noud Baijens (Pro Contact): 'Zo heeft onze salesaanpak ook ons eigen bedrijf uit een diep dal gehaald'

Wat doe je wanneer je als full service lead generatie-bureau dat bedrijven helpt aan de meest perfecte arbeidskrachten wanneer de coronacrisis bikkelhard toeslaat? Je zet sociale mediakanalen nog beter in om ook klanten te werven voor de opdrachtgevers. Tenminste, zo pakt Pro Contact het aan. Noud Baijens vertelt van de hoed en de rand in onze podcast.

Van onze redactie 29 september 2020

Noud Baijens, oprichter en directeur van Pro Contact, ging absoluut niet bij de pakken neerzitten toen de coronacrisis afgelopen maart keihard toesloeg, zo vertelt hij in de podcast. ,,Onze ideale klant zit in de logistiek, de bouw en automotive. Via social media hebben we voor heel veel van die klanten recruitmentcampagnes gedaan. Voor monteurs, orderpickers, chauffeurs en ga nog maar even door. Sinds corona werken we nog steeds voor die bedrijven, maar waar we eerst vooral zochten naar gekwalificeerd personeel, zoeken we nu naar nieuwe klanten voor onze klanten.’’

Allereerste afspraak na lockdown

De allereerste afspraak voor Baijens na de lockdown was met een installatiebedrijf actief in Friesland en Groningen. ,,Het aantal mensen dat ze nodig hadden was door de crisis een stuk kleiner. Echter, nieuwe klanten voor het installatiebedrijf waren zeker welkom. De orderportefeuille was wankel geworden door de onzekerheid rondom corona.''

''We helpen veel mkb-ondernemers momenteel op weg om met behulp van sociale media de boel weer op te bouwen. Ook via LinkedIn''

Noud Baijens, oprichter en directeur Pro Contact

Uiteindelijk is de combinatie van zoeken naar nieuw personeel en nieuwe klanten voor de opdrachtgevers de redding geweest voor Pro Contact, vertelt Baijens. ,,Onze salesaanpak heeft ons uit een diep dal gehaald.''

Mkb en sociale media

Naast de gang van zaken binnen het eigen bedrijf is er genoeg om in de podcast over te praten met de coronacrisis. Denk aan de twee kantoren in Antwerpen en Amsterdam waar in elke stad op een andere manier omgegaan moest worden met de plaatselijke maatregelen. De Roemeense ambities van Baijens. En wat doet zijn bedrijf en team met de maatregelen die maandagavond bekend werden gemaakt door premier Rutte? Als kers op de taart legt de van origine Brabantse ondernemer ook uit hoe het nu zit met de sociale mediakennis van het mkb in combinatie met de zoektocht naar arbeidskrachten en sales.

Wat is de ideale klant?

,,Elke mkb-ondernemer weet dat hij of zij wat met sociale media moet. Maar de kennis om die sociale media helemaal goed te gebruiken is er vaak niet. We helpen veel mkb'ers momenteel op weg om met behulp van sociale media de boel weer op te bouwen. Ook via LinkedIn. De vraag die je als ondernemer altijd als eerste moet stellen is: 'wie is je ideale klant, wie zoek je? Dat is stap één. Wij helpen je verder bij de volgende stappen.''

Luister voor het gehele verhaal van Noud Baijens (links op de foto hieronder), inclusief tips, advies en toekomstverwachtingen voor de recruitmentmarkt in het algemeen, naar de podcast boven dit artikel.

Noud Baijens podcast ondernemer

Alles over, voor én door ondernemers in je mailbox.

Ontvang twee keer per week onze nieuwsbrief met inspirerende ondernemersverhalen en informatieve artikelen.

De Ondernemer Podcasts Roland Tameling De Ondernemer Onderweg
De Ondernemer Onderweg

Zo helpt Trunkrs webshops aan perfecte klantbeleving

Trunkrs groeit hard. De same day delivery-speler zet in op snel en groen bezorgen, mét een focus op de ontvangstervaring. Het levert de bezorgdienst een groei van 700 procent op. Ceo Jan Wijn is bij Roland Tameling in de studio voor een nieuwe aflevering van De Ondernemer Onderweg. Luister naar deze podcast over het idee, het succes en de ambities van deze bezorgdienst.

Details
Floris Hulsmann Cor Hospes
De Ondernemer

Expert Cor Hospes: 'Vertel jouw verhaal niet op Facebook, start je eigen platform'

Floris Hülsmann is ditmaal op bezoek bij contentmarketing-expert Cor Hospes in zijn woning op IJburg. Een plek met schitterend uitzicht op Marken en Pampus. De perfecte plek voor een nieuwe Namarama-podcast bomvol inspiratie en achtergrond. Luisteren dus.

Details
De Ondernemer Podcasts Thijs van Dijk Thijs Talks
Thijs Talks

Peter Zijlstra (Mercedes-Benz): 'Empower je mensen'

Het marketingelftal van Thijs van Dijk wordt steeds completer dankzij alweer de negende aflevering van de podcastserie Thijs Talks. Dit keer te gast: Peter Zijlstra, Head of Marketing bij Mercedes-Benz Nederland. Waar plaatst uw host hem in zijn ultieme elftal? ,,Het merk, de maatschappij en de media verandert. Genoeg uitdaging.''

Details
De Ondernemer Podcasts De Zo Genaamde Podcast
De Zo Genaamde Podcast

Jasmijn Rijcken (Soilmates): 'Duurzaam of milieu in bedrijfsnaam? Uitgekauwde woorden'

Ditmaal ontvangt presentator Floris Hülsmann in De Zo Genaamde Podcast Jasmijn Rijcken van Soilmates. De startup produceert 'Healthy Oil', geperst van afgedankte - want, te lelijk - avocado’s. In de olie zitten geen toevoegingen en conserveermiddelen. Hoe zet je zo'n vegan product op de markt en hoe zit het met de naam ervan? Je hoort het in deze vette en gezonde podcast. ,,Hip is morgen niet hip meer. Dat woord willen we liever vermijden.''

Details
De Ondernemer Podcasts Thijs van Dijk Thijs Talks
Thijs Talks

Caroline van Turennout (Zeeman): 'Online is er nog veel te doen'

Het is alweer tijd voor de achtste aflevering van de podcastserie Thijs Talks. Presentator Thijs van Dijk is nog altijd actief met het samenstellen van het ultieme marketingelftal. De volgende kandidaat is Caroline van Turennout, verantwoordelijk voor de marketing, communicatie en e-commerce bij textielsuper Zeeman. Welke positie krijgt zij op het veld? Beluister nu de podcast. ,,We zijn internationaal al behoorlijk actief. Maar er kan nog meer.''

Details