Nieuws Social media

Hoe dit bedrijf met slimme algoritmes en 'unieke formule' rampen, verkeer en onveilige situaties in kaart brengt

Sociale media staan vol met een schat aan informatie. Veel meer dan grappige kattenfilmpjes en foto's van foodporn. Met de juiste voelsprieten zijn snel en accuraat data te vinden die de wereld een stuk prettiger en veiliger kunnen maken. Die voelspriet heet PublicSonar.

Till Behne (AD) 9 april 2021

Sjors van den Dries (links) en Roy van Lieshout van PublicSonar. Foto's: Nico Schouten

Het idee voor PublicSonar ontstond naar aanleiding van de ramp die zich voltrok op donderdag 18 augustus 2011, tijdens de eerste dag van het festival Pukkelpop in Kiewit, België. Door een zwaar noodweer ging het daar helemaal mis met uiteindelijk vijf dodelijke slachtoffers en een flink aantal gewonden tot gevolg. Het festival werd vervolgens helemaal afgeblazen.

,,Op internet circuleerden al vrij vroeg berichten dat het flink waaide en dat de situatie eigenlijk best heel gevaarlijk was", vertelt PublicSonar-directeur Sjors van den Dries aan het AD. ,,Met de juiste middelen hadden die berichten kunnen worden opgepikt en had wellicht eerder kunnen worden ingegrepen."

''Je kunt natuurlijk zelf uitgebreid Twitter gaan zitten scannen, maar daarin gaat ontzettend veel tijd zitten. PublicSonar doet dat voor je''

Sjors van den Dries, directeur PublicSonar

Openbare bronnen en sociale media scannen

Dat is precies wat PublicSonar kan. PublicSonar is een softwareoplossing die heel fijnmazig openbare bronnen en sociale media kan scannen. Dankzij slimme algoritmes is het mogelijk een gigantische stroom aan informatie op de juiste manier te filteren en er cruciale berichten uit te pikken. ,,Die informatiestromen zijn datarijk en informatiearm. Dat draaien we om. PublicSonar snapt het verschil tussen brandmanager en brand. En het verschil tussen 'ik lach me dood' en 'ik schiet je dood'. Als je dat verschil weet te maken, scheelt dat een hoop kostbare tijd."

Organisaties die baat hebben bij PublicSonar zijn dan ook veiligheidsregio's, gemeenten, brandweer of andere crisismanagers. ,,Natuurlijk zijn er altijd mensen die in noodsituaties 112 bellen. Maar nog meer mensen twitteren of publiceren op andere platformen belangrijke informatie", legt Van den Dries uit.

PublicSonar brengt rampen, verkeer en onveilige situaties in kaart

,,Op basis van die informatie kunnen hulpdiensten zich een heel goed beeld vormen van een bepaalde situatie. Hoe groot is een brand, dus hoeveel wagens moeten we sturen? Zijn er nog andere elementen waar rekening mee moet worden gehouden? Je kunt natuurlijk zelf uitgebreid Twitter gaan zitten scannen, maar daarin gaat ontzettend veel tijd zitten. PublicSonar doet dat voor je en filtert precies die informatie eruit die voor jou noodzakelijk is. Ook rampen als overstromingen, grote verkeersongelukken of andere gebeurtenissen die tot onveilige situaties kunnen leiden, zoals grote groepen mensen die bij elkaar komen, kunnen met PublicSonar in kaart gebracht worden."

Boven: Sjors van den Dries, Roy van Lieshout, Linda Kroesbergen en Victor Margallo van PublicSonar (v.l.n.r.).

PublicSonar wil de wereld dus prettiger en vooral veiliger maken. Daarbij is het volgen van wetten en regelgeving heel belangrijk. ,,Maar ethisch handelen vinden wij misschien nog wel het allerbelangrijkste. Je moet onthouden dat open data nog altijd persoonlijke data zijn en daar moet je veilig en zorgvuldig mee omgaan. Wij willen ook alleen samenwerken met partijen die net als wij een veiligere wereld als doel hebben. Die goed willen doen.''

,,Wij leveren onze software niet aan bedrijven waarvan wij niet weten wat ze ermee gaan doen. Je zou je kunnen voorstellen dat bedrijven er beurskoersen mee proberen te voorspellen. Dus economisch gewin voor ogen hebben. Daar gaan wij niet in mee. Wij noemen dat privacy by design. Dat betekent zoveel als dat er een controle zit op de gebruiker, zodat deze bepaalde dingen simpelweg niet kan. Wat wel interessant is: cyberaanvallen voorspellen en deze proberen te voorkomen. Of andere onvoorspelbare incidenten die niet in een paar zoekwoorden te vangen zijn. We willen vooral een positieve maatschappelijke impact."

Formule uniek binnen de landsgrenzen

PublicSonar heeft daarmee een formule in handen die uniek is binnen de landsgrenzen. Het hoofdkantoor is in De Rode Olifant, tegenover het Malieveld in Den Haag. Maar uitbreiden naar het buitenland is de volgende stap. ,,Nederland heeft best een voorsprong op dit gebied ten opzichte van andere landen. We krijgen dan ook steeds meer verzoeken uit landen als Duitsland, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten. Ons concept is natuurlijk over de hele wereld toepasbaar", zegt Van den Dries.

''Wij analyseren nu vooral tekst. Maar het is heel waarschijnlijk dat we binnenkort ook foto's en video's kunnen filteren en verwerken''

Sjors van den Dries, directeur PublicSonar

Hoe Public Sonar er over vijf tot tien jaar uitziet, is volgens hem lastig te voorspellen. ,,De wereld ziet er over tien jaar totaal anders uit. Dus ons product waarschijnlijk ook. Wat vooral belangrijk is, is dat het gebruikersvriendelijk is en begrijpelijk. De gebruiker wordt ondersteund met kunstmatige intelligente, maar wel op een manier waarbij hij begrijpt waar hij naar kijkt."

Doel: internationale groei en technologisch voorop blijven lopen

Over de kosten voor het gebruik van PublicSonar kan en wil Van den Dries niet al te veel zeggen. ,,Wij werken met een licentiemodel en leveren altijd maatwerk, dus daar is geen vaste prijs op te pinnen. We hebben het niet over een paar tientjes, maar zeker ook niet over vele duizenden euro's. De vraag is wat wil je precies analyseren en hoe moet dat passen binnen het werkproces? Je moet het product ook ervaren. Dus wij laten organisaties het altijd gratis uitproberen en bij het gebruik krijgen ze onze professionele ondersteuning."

Het bedrijf heeft de afgelopen tijd hard gewerkt om de basis goed te krijgen en is nu klaar om op te schalen. Public Sonar kan grote hoeveelheden data en gebruikers aan. ,,De technologische ontwikkelingen gaan heel hard. Wij analyseren nu vooral tekst. Maar het is heel waarschijnlijk dat we binnenkort ook foto's en video's kunnen filteren en verwerken. Het doel is internationale groei en technologisch voorop blijven lopen. Maar daarbij is ook belangrijk dat we een leuk bedrijf blijven om voor te werken. Onze ambitie ligt ook zeker bij onze werknemers."

Lees ook: Netwerkapp Clubhouse is bijzonder populair: zo scoor je er klanten mee

De dagelijkse nieuwsbrief voor ondernemers, in 2 minuten tijd ben je weer helemaal bij. Niet alleen te lezen, maar ook te beluisteren. 

Ontvang iedere ochtend onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws