Wat ooit begon met houthakken in de winter en groenten telen in de zomer, is in een kleine 200 jaar tijd uitgelopen op een succesvolle maaltijdservice. ,,Ik ben inmiddels de zesde generatie van het familiebedrijf”, verklaart Johan de transformatie van het familiebedrijf naar Uitgekookt. ,,Dat houthakken en groenten telen is generaties lang doorgegaan. Het waren mijn ouders die meer in de richting van de verkoop gingen en de groentewinkel startten. Die heb ik overgenomen en na anderhalf jaar uitgebreid. Dit was ongeveer in 2000. Supermarkten ontwikkelden zich toen ook volop waarop ik besloot iets aan de formule te doen. We zijn gaan koken in een open keuken achter mijn winkel.”
Johan deed het onder de vlag van de Culinaire Groenteman en de gerechten die uit de keuken rolden waren al gauw geliefd onder de klanten. Een superleuke tijd, verzekert de ondernemer achter Uitgekookt. ,,Als klant rook je in de winkel wat er uit de keuken kwam en daarom lieten we de mensen ook wel dingetjes proeven. We hadden een manier gevonden om heel veel beleving in de winkel aan te brengen. En ja, dat was een doorslaand succes.”
Klanten dachten van ja, staat die groenteman dan in een soort stofjas achter een toonbank nog iets in een bakje te scheppen? Of hoe gaat dat dan? Toen viel bij mij het kwartje
Johan van Marle, oprichter Uitgekookt
Van Culinaire Groenteman naar maaltijdservice Uitgekookt
Podcastpresentator Hülsmann, die met zijn eigen onderneming Namarama bedrijven en merken aan de juiste positionering helpt, vraagt hem vervolgens naar de manier waarop de naam Uitgekookt dan is ontstaan. ,,Want op een bepaald moment heb je gezegd: ‘Hé, we gaan het anders doen.’” Johan: ,,Onze klanten wilden steeds meer als het ging om die gerechten uit onze keuken. Een buffetje, een mooie amuse of hapjes.”
,,Ik was ondernemer, een jaar of 24, 25 en ik kon alleen maar ja zeggen omdat ik ook alles kon maken. Dus ja, er ontstond heel snel een catering. Redelijk snel daarna zijn we ook maaltijden gaan bezorgen, lokaal. Dat bracht heel veel continuïteit met zich mee. En ik had het idee opgevat om dat verder uit te gaan breiden en op te gaan schalen met depots door het hele land.”
Het besef dat het anders moest qua naam, kwam toen klanten in Apeldoorn de link naar de Culinaire Groenteman niet konden maken. ,,Die dachten van ja, staat die groenteman dan in een soort stofjas achter een toonbank nog iets in een bakje te scheppen? Of hoe gaat dat dan? Toen viel bij mij het kwartje. Als ik dit echt landelijk wil gaan doen, moeten we dit anders aanvliegen. Dit wordt niet meer begrepen.”
Johan schreef een pitch uit voor drie verschillende reclamebureaus om eens na te gaan welke merknaam nou goed zou passen. ,,Ik vond het belangrijk dat het een Nederlandse naam zou zijn en Uitgekookt sprong eruit omdat het dubbelzinnig was. Je kan dus uitgekookt zijn, dus dat je niet meer hoeft te koken en van onze dienst gebruik wilt maken, maar je bent ook uitgekookt als je een slimme keuze maakt. Ik heb van de marketeers begrepen dat 'ie door die dubbelzinnigheid ook beter bij de mensen blijft hangen.”
Lees ook: Hoe Johan van Marle met zijn Uitgekookt.nl Nederland aan de gezonde snelle maaltijd krijgt
Weerstand op Uitgekookt vanuit oudste klanten
In gesprek met Hulsman vertelt Johan ook over de weerstand die zijn oudste klanten gaven na de introductie van de nieuwe merknaam. Daarnaast gaat hij in op ondernemerschap binnen de familie. Want is dat wel zo vanzelfsprekend als het bedrijf al meerdere generaties meegaat? Het verschil tussen Uitgekookt en vergelijkbare partijen als Marley Spoon en HelloFresh wordt eveneens behandeld. Net zoals de keuze voor de doelgroep en de toekomstplannen Uitgekookt.
Benieuwd naar het complete verhaal achter Uitgekookt? Luister dan de hele podcast via Spotify of Apple Podcasts. Vergeet niet te abonneren om geen enkele aflevering te missen. Volgende week het verhaal achter de merknaam Fatboy.