Podcast Thijs Talks
Trix van der Vleuten (Philips): 'Fout is niet fout, het is goed om ervan te leren'
Het marketingelftal van Thijs van Dijk is bijna compleet. In de twaalfde episode van de podcastserie is Trix van der Vleuten te gast. Tot een half jaar geleden was zij cmo Northern Europa van fastfoodketen KFC, inmiddels is zij overgestapt naar Philips Domestic Appliances. Ze spreekt over lef en de kracht van divers samengestelde marketingteams.
Thijs van Dijk wil eerst van zijn gast Trix van der Vleuten weten of de transfer naar Philips wel past bij haar carrière. Ze heeft namelijk gewerkt bij Amerikaanse concerns als Kraft Heinz en PepsiCo. Het antwoord is duidelijk: ,,Philips Domestic Appliances is in handen gekomen van de Chinese investeerder Hillhouse Capital. Er gaat veel veranderen en het is mooi om daar nu aan boord te springen. Ik heb al met engineers gesproken en er komen mooie producten aan. Overigens vind ik het fijn om bij Amerikaanse bedrijven te werken. Het is duidelijk: het gaat goed of het gaat niet goed en daar horen dan consequenties bij.”
In Nationale Week Zonder Vlees even geen kip verkopen
In de wereld van de mondiale fastfoodketens heeft KFC, onderdeel van het Amerikaanse formuleconcern Yum! Brands, een bescheiden marketingbudget. Hoe val je dan toch op? ,,Door lef te tonen.” Van der Vleuten wist namelijk vorig jaar tijdens de Nationale Week Zonder Vlees de landelijke en internationale media te bereiken door in Rotterdam een tijdelijk vegetarisch restaurant te openen. ,,Het was zeker een hoogtepunt in mijn carrière. Niemand had dat van ons verwacht. Global moest wel toestemming geven om even de kip weg te bliepen, maar tijdens die week toonden wij onze relevantie.”
Trix van der Vleuten, bij KFC tot voor kort Chief Marketing Officer voor Noord-Europa. Foto: KFC
Marketingteam moet lef hebben én diversiteit
Van der Vleuten komt uit een ondernemend gezin, dus neemt ze die drive mee naar haar werk. Van haar teamgenoten verwacht ze ook lef, maar ze gaat een stap verder. Ze betoogt over de kracht van teams die zijn samengesteld uit marketeers met een brede achtergrond. Ze kwam daarachter door acht weken in een restaurant te werken. ,,Ik heb daar de impact gezien van diverse teams. Er werken bij KFC tientallen nationaliteiten. De campagne 'United by the Bucket' is een ode aan diversiteit. Het effect van diverse teams was dan ook voor mij een game changer. Mijn slogan op het reclamebord langs het voetbalveld is dan ook: Dare to be different.”
Omgaan met teleurstelling hoort bij vak van marketeer
Ook het werk van deze topmarketeer bestaat uit het omgaan met teleurstellingen. Ondanks vele successen is de lancering van Campina Lactose Vrij, een lactosevrije melkdrank van FrieslandCampina, haar bijgebleven. ,,Op de dag van de lancering stond hetzelfde product, maar dan van de concurrent bij Albert Heijn in het schap. Ik heb geleerd om het concurrentieveld beter in kaart te brengen. Fout is niet fout, het is goed om ervan te leren, en een teleurstelling brengt het team weer dichter bij elkaar.”
Ook eerdere Thijs Talks nog eens beluisteren? Hieronder een greep uit boeiende gesprekken:
Lees ook: Margriet de Kroon (YoungCapital): het volwassen verhaal van de jonge speler
Lees ook: Caroline van Turennout (Zeeman): 'Online is er nog veel te doen'
Lees ook: Lessen van Ivar Camps (Alliance Automotive): ‘Leg elke zakelijke afspraak goed vast, steeds weer’
Lees ook: Peter Zijlstra (Mercedes-Benz): 'Empower je mensen, dan ga je sneller'
Lees ook: Thecla Schaeffer (Tony's Chocolonely): 'Haal inspiratie niet uit het vak, kijk verder'