Podcast Thijs Talks

Trix van der Vleuten (Philips): 'Fout is niet fout, het is goed om ervan te leren'

Het marketingelftal van Thijs van Dijk is bijna compleet. In de twaalfde episode van de podcastserie is Trix van der Vleuten te gast. Tot een half jaar geleden was zij cmo Northern Europa van fastfoodketen KFC, inmiddels is zij overgestapt naar Philips Domestic Appliances. Ze spreekt over lef en de kracht van divers samengestelde marketingteams.

Presentatie: Thijs van Dijk 29 oktober 2021

Thijs van Dijk wil eerst van zijn gast Trix van der Vleuten weten of de transfer naar Philips wel past bij haar carrière. Ze heeft namelijk gewerkt bij Amerikaanse concerns als Kraft Heinz en PepsiCo. Het antwoord is duidelijk: ,,Philips Domestic Appliances is in handen gekomen van de Chinese investeerder Hillhouse Capital. Er gaat veel veranderen en het is mooi om daar nu aan boord te springen. Ik heb al met engineers gesproken en er komen mooie producten aan. Overigens vind ik het fijn om bij Amerikaanse bedrijven te werken. Het is duidelijk: het gaat goed of het gaat niet goed en daar horen dan consequenties bij.”

In Nationale Week Zonder Vlees even geen kip verkopen

In de wereld van de mondiale fastfoodketens heeft KFC, onderdeel van het Amerikaanse formuleconcern Yum! Brands, een bescheiden marketingbudget. Hoe val je dan toch op? ,,Door lef te tonen.” Van der Vleuten wist namelijk vorig jaar tijdens de Nationale Week Zonder Vlees de landelijke en internationale media te bereiken door in Rotterdam een tijdelijk vegetarisch restaurant te openen. ,,Het was zeker een hoogtepunt in mijn carrière. Niemand had dat van ons verwacht. Global moest wel toestemming geven om even de kip weg te bliepen, maar tijdens die week toonden wij onze relevantie.”

Trix van der Vleuten, bij KFC tot voor kort Chief Marketing Officer voor Noord-Europa. Foto: KFC

Marketingteam moet lef hebben én diversiteit

Van der Vleuten komt uit een ondernemend gezin, dus neemt ze die drive mee naar haar werk. Van haar teamgenoten verwacht ze ook lef, maar ze gaat een stap verder. Ze betoogt over de kracht van teams die zijn samengesteld uit marketeers met een brede achtergrond. Ze kwam daarachter door acht weken in een restaurant te werken. ,,Ik heb daar de impact gezien van diverse teams. Er werken bij KFC tientallen nationaliteiten. De campagne 'United by the Bucket' is een ode aan diversiteit. Het effect van diverse teams was dan ook voor mij een game changer. Mijn slogan op het reclamebord langs het voetbalveld is dan ook: Dare to be different.”

Omgaan met teleurstelling hoort bij vak van marketeer

Ook het werk van deze topmarketeer bestaat uit het omgaan met teleurstellingen. Ondanks vele successen is de lancering van Campina Lactose Vrij, een lactosevrije melkdrank van FrieslandCampina, haar bijgebleven. ,,Op de dag van de lancering stond hetzelfde product, maar dan van de concurrent bij Albert Heijn in het schap. Ik heb geleerd om het concurrentieveld beter in kaart te brengen. Fout is niet fout, het is goed om ervan te leren, en een teleurstelling brengt het team weer dichter bij elkaar.”

Ook eerdere Thijs Talks nog eens beluisteren? Hieronder een greep uit boeiende gesprekken:

Lees ook: Margriet de Kroon (YoungCapital): het volwassen verhaal van de jonge speler

Lees ook: Caroline van Turennout (Zeeman): 'Online is er nog veel te doen'

Lees ook: Lessen van Ivar Camps (Alliance Automotive): ‘Leg elke zakelijke afspraak goed vast, steeds weer’

Lees ook: Peter Zijlstra (Mercedes-Benz): 'Empower je mensen, dan ga je sneller'

Lees ook: Thecla Schaeffer (Tony's Chocolonely): 'Haal inspiratie niet uit het vak, kijk verder'

Vanaf vandaag altijd op de hoogte met het laatste nieuws voor ondernemers. Rond lunchtijd in je mailbox!

Ontvang iedere ochtend onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws

Droomstart

Theesommelier verrast met een alternatief voor wijn in Droomstart

Steeds meer mensen willen minderen met alcohol. Maar wat schenk je in als er geen wijn meer op tafel staat en je bent uitgekeken op water? Thee, is het volmondige antwoord van Anne Hardon. In de vierde aflevering van de podcastserie Droomstart verrast de theesommelier met haar concept Chef’s Dinner Tea.

Details
Droomstart

Podcast Droomstart: waarom Eva en Nicky geloven in workations voor bedrijven

Corona heeft een hoop zaken versneld maar dat thuiswerken plots zó normaal zou worden, dat had zelfs de grootste innovator niet verwacht. Complete kantoren zijn leeg omdat het personeel – zelfs nu het weer kan – liever thuiswerkt. Maar hoe zit dat met de binding onderling, en met het bedrijf? Het ‘gouden duo’ uit de derde aflevering van de podcastserie Droomstart heeft de oplossing.

Details
Droomstart

TU-student daagt Google uit in tweede aflevering van Droomstart

,,De wereld kan je veranderen met technologie, maar de impact is veel groter in een startup.” Het zijn de woorden van TU-student Dewwret Sitaldin in de tweede aflevering van de nieuwe podcastserie Droomstart. Zijn startup-idee daagt techreus Google uit. Maar weet hij ook de ondernemersjury te overtuigen?

Details
Droomstart

Volg ambitieuze ondernemers-in-de-dop in de nieuwe podcastserie Droomstart

Wist je dat de helft van de Nederlanders ervan droomt om te ondernemen, maar dat slechts een fractie daarvan daadwerkelijk de stap durft te maken? Daarom lanceert De Ondernemer Droomstart: een nieuwe podcastserie waarin ondernemers in spe met een gouden business-idee worden geholpen én gevolgd op hun weg naar succes.

Details
Sleutel tot Succes

Mijn naam is Groen. Jitse Groen. Grootste maaltijdbezorger van de westerse wereld

In 1999 programmeerde hij een pizzabestelsite in zijn studentenkamer in elkaar, anno nu runt Jitse Groen (43) de grootste maaltijdbezorger van de westerse wereld. Just Eat Takeaway.com bedient - letterlijk, in dit geval - samen met Grubhub ruim 70 miljoen klanten. Over die sleutel tot succes, over die exponentiële en zelfs explosieve groei, een kleine dertig boeiende luisterminuten.

Details
Aandachtstrekkers

Nieuwsbrief net zo spannend als een Netflix-trailer? Zo pak je dat aan

Nieuwsbrieven saai, vervelend en onaantrekkelijk? Onzin. Een digitale nieuwsupdate hoeft alles behalve een spam-waardig moetje te zijn waar je als ondernemer niet onderuit komt. Au contraire: jouw nieuwsbrief kan net zo'n must see-item zijn als een trailer voor de nieuwste Netflix-hit. Hoe? Aandachtstrekkers Michel Ariëns en Patrick Wessels scheppen licht in de duisternis.

Details