Podcast Thijs Talks

Trix van der Vleuten (Philips): 'Fout is niet fout, het is goed om ervan te leren'

Het marketingelftal van Thijs van Dijk is bijna compleet. In de twaalfde episode van de podcastserie is Trix van der Vleuten te gast. Tot een half jaar geleden was zij cmo Northern Europa van fastfoodketen KFC, inmiddels is zij overgestapt naar Philips Domestic Appliances. Ze spreekt over lef en de kracht van divers samengestelde marketingteams.

Presentatie: Thijs van Dijk 29 oktober 2021

Thijs van Dijk wil eerst van zijn gast Trix van der Vleuten weten of de transfer naar Philips wel past bij haar carrière. Ze heeft namelijk gewerkt bij Amerikaanse concerns als Kraft Heinz en PepsiCo. Het antwoord is duidelijk: ,,Philips Domestic Appliances is in handen gekomen van de Chinese investeerder Hillhouse Capital. Er gaat veel veranderen en het is mooi om daar nu aan boord te springen. Ik heb al met engineers gesproken en er komen mooie producten aan. Overigens vind ik het fijn om bij Amerikaanse bedrijven te werken. Het is duidelijk: het gaat goed of het gaat niet goed en daar horen dan consequenties bij.”

In Nationale Week Zonder Vlees even geen kip verkopen

In de wereld van de mondiale fastfoodketens heeft KFC, onderdeel van het Amerikaanse formuleconcern Yum! Brands, een bescheiden marketingbudget. Hoe val je dan toch op? ,,Door lef te tonen.” Van der Vleuten wist namelijk vorig jaar tijdens de Nationale Week Zonder Vlees de landelijke en internationale media te bereiken door in Rotterdam een tijdelijk vegetarisch restaurant te openen. ,,Het was zeker een hoogtepunt in mijn carrière. Niemand had dat van ons verwacht. Global moest wel toestemming geven om even de kip weg te bliepen, maar tijdens die week toonden wij onze relevantie.”

KFC Trix Vleuten portret

Trix van der Vleuten, bij KFC tot voor kort Chief Marketing Officer voor Noord-Europa. Foto: KFC

Marketingteam moet lef hebben én diversiteit

Van der Vleuten komt uit een ondernemend gezin, dus neemt ze die drive mee naar haar werk. Van haar teamgenoten verwacht ze ook lef, maar ze gaat een stap verder. Ze betoogt over de kracht van teams die zijn samengesteld uit marketeers met een brede achtergrond. Ze kwam daarachter door acht weken in een restaurant te werken. ,,Ik heb daar de impact gezien van diverse teams. Er werken bij KFC tientallen nationaliteiten. De campagne 'United by the Bucket' is een ode aan diversiteit. Het effect van diverse teams was dan ook voor mij een game changer. Mijn slogan op het reclamebord langs het voetbalveld is dan ook: Dare to be different.”

Omgaan met teleurstelling hoort bij vak van marketeer

Ook het werk van deze topmarketeer bestaat uit het omgaan met teleurstellingen. Ondanks vele successen is de lancering van Campina Lactose Vrij, een lactosevrije melkdrank van FrieslandCampina, haar bijgebleven. ,,Op de dag van de lancering stond hetzelfde product, maar dan van de concurrent bij Albert Heijn in het schap. Ik heb geleerd om het concurrentieveld beter in kaart te brengen. Fout is niet fout, het is goed om ervan te leren, en een teleurstelling brengt het team weer dichter bij elkaar.”

Ook eerdere Thijs Talks nog eens beluisteren? Hieronder een greep uit boeiende gesprekken:

Lees ook: Margriet de Kroon (YoungCapital): het volwassen verhaal van de jonge speler

Lees ook: Caroline van Turennout (Zeeman): 'Online is er nog veel te doen'

Lees ook: Lessen van Ivar Camps (Alliance Automotive): ‘Leg elke zakelijke afspraak goed vast, steeds weer’

Lees ook: Peter Zijlstra (Mercedes-Benz): 'Empower je mensen, dan ga je sneller'

Lees ook: Thecla Schaeffer (Tony's Chocolonely): 'Haal inspiratie niet uit het vak, kijk verder'

De Ondernemer Podcasts Thijs van Dijk Thijs Talks 920x510px

Vanaf vandaag altijd op de hoogte met het laatste nieuws voor ondernemers.

Meld je voor 1 januari a.s. aan en maak kans op een van de vier Amac Giftcard t.w.v. 250 euro!

Ontvang iedere ochtend onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws

De Ondernemer Podcasts
De Ondernemer

Geldzorgen? Tijdige ondersteuning voorkomt escalatie

Ervaar jij als ondernemer geldzorgen, bijvoorbeeld omdat je nu ook nog schulden, ontstaan tijdens corona, moet afbetalen? Wacht niet te lang, zoek hulp, voorkom erger en creëer nieuw perspectief. Dat is het devies van het landelijke gratis platform Geldfit. Ondernemer Ralph van Dam: ,,Als je door schulden in de stress zit, mis je inhoudelijke scherpte, inzicht en overzicht. Deskundige hulp van buiten brengt je verder.”

Details
De Ondernemer Podcasts Aandachtstrekkers 30x30cm
Aandachtstrekkers

Waarom grote bedrijven succesvoller kunnen zijn door zich te profileren als klein bedrijf

Wat is het voordeel van een heel groot of juist heel klein bedrijf? En hoe kun je daar slim mee spelen in je marketing? Je hoort in de dertiende aflevering van de podcastreeks Aandachtstrekkers dat er niks mis mee is je bedrijf kleiner of juist groter voor te doen dan het is. ,,Dat kun je best een beetje faken.”

Details
Gijs dalen meurs eyevestor seabass
De Ondernemer

Geen investeerders of crowdfunding, maar via sharefunding je bedrijf starten: hoe?

Misschien is er eigen kapitaal, haak je investeerders aan of start je crowdfunding om je bedrijf van de grond te krijgen. Maar er is ook sharefunding. Gijs Dalen Meurs van Eyevestor legt samen met sharefunders Barry van Ruiven (Seabass) en Cosmas Blaauw (SharePeople) uit hoe dat precies in z'n werk gaat.

Details
Zeeman winkel retail blauwgeel
De Ondernemer

Hoe Zeeman dankzij knalgele onderbroek de weg omhoog vond

Black Friday is niet zo lucratief voor retailers als gedacht. En bovendien, is die koopgekte nog wel houdbaar in een wereld waarin duurzaamheid steeds belangrijker wordt? Dat en meer onderwerpen - zoals Zeeman en z'n knalgele onderbroek - komen aan bod in de nieuwste aflevering van Geld Dichtbij. In de podcast bespreken AD-verslaggevers geldzaken en economische onderwerpen die je in je portemonnee voelt.

Details
De Ondernemer Podcasts Aandachtstrekkers 30x30cm
Aandachtstrekkers

Kun je als bedrijf succesvol zijn zonder online reviews?

Bestaat jouw onderneming over een jaar nog als je geen reviews verzamelt? Die vraag staat centraal in de twaalfde aflevering van podcastreeks Aandachtstrekkers. Veruit de meeste bedrijven hebben geen reviewstrategie en lopen daardoor achter de feiten aan. Terwijl een klantbeoordeling vragen (en krijgen) een kleine moeite is als je het slim aanpakt.

Details
De Ondernemer Podcasts Thijs van Dijk Thijs Talks
Thijs Talks

Dorkas Koenen (cmo Rabobank): 'Wij doen niet aan purpose-marketing, wij zíjn purpose'

Al vijf jaar lang is Dorkas Koenen de Chief Marketing Officer van Rabobank. Een echt zwaargewicht die een doorslaggevende rol speelt bij de huidige visie van de bank: ‘Growing a better world together’. In de nieuwe podcast van Thijs Talks spreekt hij over zijn visie op marketing en talentontwikkeling.

Details