Marketing

Truckstar Festival: de graadmeter voor de Nederlandse truck-specialisten

beeld deondernemer
Leestijd 2 minuten
Lees verder onder de advertentie

Op het tweedaagse Truckstar Festival gaat het om grote wagens, barbecues en gezelligheid. Tussen de 57.000 bezoekers door loopt de jury om de prijzen van het weekend uit te reiken: die voor de mooiste Truck. In meer dan 15 categorieën zijn de transportwagens onderverdeeld. Van die wagens komt er uiteindelijk één naar voren als allermooiste. Dat daar geen financiële prijs tegenover staat is totaal onbelangrijk volgens Cor van Winkoop, directeur van truck-specialist Van Winkoop: ‘dit is voor ons de kans om onszelf te meten met de concurrentie.’

75.000 euro

Die wagens zo mooi mogelijk maken gaat verder dan alleen een extra laagje verf op de buitenkant volgens Van Winkoop. “Op het ogenblik wordt er echt heel veel geld uitgegeven om mee te doen aan de wedstrijd. Dan heb je het over duizenden tot tienduizenden euro’s.” Aan alle kanten worden de wagens verzorgd, tot de binnenkant van de uitlaat krijgt een kleurtje. Hoeveel er in één specifieke truck gaat zitten is een geheim dat niemand zomaar vrij wil geven. ‘Maar ik ken er één die 75.000 euro heeft uitgegeven aan het uiterlijk van de auto.’

Lees ook: Scania opent logistiek centrum in Zwolle

Lees verder onder de advertentie

Sponsorbeleid

Voor de onderneming van Van Winkoop is het meer dan alleen hobby, het is dé meting van het jaar. Aan reclamemaken doet de onderneming niet maar dankzij een goed uitgemeten socialmediabeleid is dat ook niet nodig. Van Winkoop: ‘wij hebben foto’s van trucks die meer dan een miljoen keer worden bekeken. Dat gaat natuurlijk nooit lukken als je iedere week een witte wagen fotografeert’.

15 jaar geleden is de onderneming gestart met een sponsorbeleid voor ‘trucks op het hoogste niveau’ aldus Van Winkoop. Met goede resultaten, vorig jaar was de onderneming verantwoordelijk voor de mooiste truck van Nederland. Een prestatie die de directeur ook dit jaar hoopt te herhalen.

Truck

Eén van de deelnemers die de prijs over wil nemen, is Mark van Triest van Van Triest Veevoeders. De truck waarmee hij hoopt hoge ogen te gooien heeft een ouderwetse neus aan de voorkant ingebouwd. ‘Die voorkant hebben we speciaal moeten laten maken, in Europa zie je ze bijna niet meer’.

Lees verder onder de advertentie

Truckstar Festival

Dat de mooie trucks veel meer nut hebben dan twee dagen in het jaar op het Truckstar Festival onderschrijft ook hij: ‘Onze chauffeurs krijgen dagelijks complimenten over hoe mooi de wagens eruitzien. Het is echt het visitekaartje van je onderneming natuurlijk, de kroon op je werk.’

Dat Van Triest meedoet aan de wedstrijd betekent niet dat hij in zak en as is als een andere wagen er met de hoofdprijs vandoor gaat. ‘Natuurlijk zou het mooi zijn als we er met een prijs vandoor gaan, maar we gaan ieder jaar met een grote groep vrienden voor de gezelligheid.’

Op het ogenblik wordt er echt heel veel geld uitgegeven om mee te doen aan de wedstrijd. Dan heb je het over duizenden tot tienduizenden euro’s

Cor van Winkoop, Van Winkoop