Marketing

Unilever-manager Marcel Belt gaat in ecologisch schoonmaakmiddel

 
beeld deondernemer
 
Geschreven door:
Leestijd 4 minuten

We spoelen elk jaar 4 miljoen liter chemische schoonmaakmiddelen door de gootsteen. En wat te denken van al die plastic flessen? Dat moet anders, zegt Marcel Belt.

Lees verder onder de advertentie

Waarom eigenlijk, dacht Marcel Belt (52), jarenlang werkzaam bij Unilever en Reckitt Benckiser (van Cillit Bang en Vanish) in de was- en schoonmaakmiddelen. Het is toch van de zotte dat iedereen een klein chemisch laboratorium in zijn gootsteenkastje heeft staan?

Ecologische schoonmaakmiddelen

Vanuit zijn woonplaats Haarlem begon hij vorig jaar Marcel's Green Soap, een bedrijf in ecologische schoonmaakmiddelen. Geen gewone middelen, die zijn gebaseerd op fossiele olie, maar milieuvriendelijke allesreiniger, afwasmiddel en handzeep in 100 procent gerecycled plastic. En hij wilde ook nog eens dat zijn ecologisch verantwoorde middel lekker ruikt, naar radijs en bergamot of andere natuurlijke geuren.

Lees verder onder de advertentie

Zeepboer

'Zeepboer' staat er op Belts visitekaartje. Op het vrolijk vormgegeven etiket van zijn flessen zie je een man, hijzelf, die een boom knuffelt, en er omheen drie meisjes met paardestaart. Het zijn z'n dochters. Ze zijn 17, 15 en 13 jaar oud.

Inspiratie

Lees verder onder de advertentie

,,Zij zijn mijn belangrijkste inspiratiebron. Tijdens een vakantie in New York zagen we hoe groot het aanbod milieuvriendelijke schoonmaakmiddelen daar is. 'Pap, je moet je eigen merk beginnen', zeiden ze. Precies zoals ze daarvoor tegen me hadden gezegd: 'waarom eten we geen biologische kip'?!''

Verpakkingen

Door zijn dochters ging hij als alleenstaande vader (zijn vrouw is in 2005 overleden) 'anders tegen dingen aankijken.' ,,Met duurzame voeding zijn we al zoveel verder. Maar van de zeepproducten bij de supermarkt is 95 procent gemaakt van aardolie. Bovendien zijn alle verpakkingen nog steeds van plastic.''

Lees verder onder de advertentie

Manager

Belt zegt dat ook hij was 'vastgeroest'. Bij Unilever en Reckitt Benckiser, waar hij als manager werkte op verschillende buitenposten (van de VS en Mexico tot Italië en Hongarije), was het er de tijd nog niet voor. Maar van 2006 tot 2011, als directeur Nederland bij het Britse Reckitt Benckiser, had hij al eens gesnuffeld aan de milieuvriendelijke markt.

Meer geur

Lees verder onder de advertentie

,,We staarden ons blind op de donkergroene consument. Dat is 5 procent van de huishoudens, terwijl ik me nu richt op het lichtgroene segment, 40 tot 50 procent, dat wel eens een duurzaam schoonmaakmiddel wil kopen mits het product lekker ruikt en er leuk uitziet. Om die reden is de geur van mijn lijn meer uitgesproken. We voegen een hogere dosering natuurlijke oliën toe.''

Supertankers

Een 'born again cleaner' noemt hij zichzelf, geen milieuactivist. Of Unilever volgens hem ook duurzamer is geworden? ,,Het kan altijd beter. Maar weet je, dat soort bedrijven zijn supertankers. Ik kan van de ene op de andere dag gerecycled plastic gaan gebruiken, maar Unilever kan dat niet met de aantallen die zij nodig hebben. Al is de recente overname van het Amerikaanse Seventh Generation, een milieuvriendelijke producent, een stap in de goede richting.''

Lees verder onder de advertentie

Vergaderen

Belt wilde al langer voor zichzelf beginnen, na twintig jaar vergaderen en 'politieke spelletjes' op de werkvloer. Toen zijn vrouw overleed, had hij plotseling de zorg voor de kinderen en besloot hij dichter bij hen in de buurt te blijven.

Ecologische handzeep

Lees verder onder de advertentie

Met eigen geld en de hulp van een oud-collega die bij Unilever op het lab werkte, ontwikkelde hij zijn eigen ecologische handzeep, allesreiniger en afwasmiddel. Niet geproduceerd van aardolie, maar van kokosnoot- en palmolie die een keurmerk voor duurzaamheid hebben. En zonder toevoeging van chloor, zuur of ammonia.

300 winkels

Dat gaat 'boven verwachting goed'. Ondanks de hogere prijs per fles van 3,50 euro voor, bijvoorbeeld, 500 milliliter afwasmiddel. In zijn eerste jaar hoopt hij meer dan 200.000 flessen te verkopen. Behalve online wordt Marcel's Green Soap verkocht in meer dan 300 winkels, waaronder Holland & Barrett (voorheen De Tuinen), Marqt en Loods 5.

Lees verder onder de advertentie

Wasmiddelen

En nu? ,,We zijn bezig met het ontwikkelen van wasmiddelen. Ik hoop ook alternatieven te vinden voor palmolie, ook al is die van ons gecertificeerd. Zoals: lijnzaad-, zonnebloem- en raapzaadolie. Misschien zelfs gebruikt frituurvet, want ook daar kun je zeep van fabriceren. Mijn missie is de hele markt duurzaam te maken, om kennis uit te wisselen. Toevallig was ik deze week bij Unilever om het daarover te hebben. Ik ben maar klein, mijn productie is voor hen een druppel. Maar als ik 1 procent van de markt kan bereiken, dan spring ik een gat in de lucht. De totale omzet in de was- en schoonmaakmiddelen in ons land bedraagt 1 miljard euro per jaar. Ik wil mijn dochters laten zien: ga ervoor als je een droom of idee hebt.''

Marcel's Green Soap

Lees verder onder de advertentie

Productie: 200.000 flessen schoonmaakmiddelen in eerste jaar.

Medewerkers: 1 in vaste dienst plus een zestal freelancers: ,,In het begin vonden mijn dochters het nog wel leuk om pakketjes te versturen, maar nu niet meer.''

Gerelateerde artikelen:

Lees verder onder de advertentie

Raymond Cloosterman (Rituals): 'Ik wil altijd alles tegelijk'Van financiële hotspot naar eigen bedrijf in natuurlijke zeepNederandse knetterzeep gaat de wereld rondUnilever-topman: waarom verkoopt u geen biologische rookworst?Unilever koopt hipster startup Dollar Shave Club