Nieuws Marketing

Utrechtse vazen in Arabische paleizen

Geen flitsende website, geen socialmediacampagnes en ook geen webshop. Toch bedient Mobach Keramiek de hele wereld met keramische vazen en plantenbakken.

Mark Dyson | Foto: Angeliek de Jonge 20 juni 2016

Keramiek2

De aanpak van de pottenbakkerij is niet voor iedere exporteur aan te bevelen, maar Mobach Keramiek is juist groot geworden door hardnekkig traditioneel te blijven. In een monumentaal fabriekspand aan de Kanaalweg in Utrecht worden de vazen en plantenbakken al sinds 1913 met de hand gemaakt. "Het is tegenwoordig bijna bijzonder, een fabriek in Nederland die nog echt dingen maakt", zegt Kasper Mobach, die met zijn nicht Henriëtte als vijfde generatie het familiebedrijf leidt. Ambachtelijke traditieIn de beginjaren lag het fabriekspand nog aan de rand van Utrecht en werden de kolen en klei per boot aangevoerd. De stad om het bedrijf heen veranderde, maar binnen de muren wordt nog volgens ambachtelijke traditie gewerkt. Toch gaat ook Mobach Keramiek met de tijd mee. "Hoewel onze productietechnieken niet veranderden, is het design een stuk moderner. Destijds waren de ontwerpen sober, vooral bedoeld voor het binnenland en Duitse regio’s."(tekst loopt verder onder foto)Kleurrijker Onder de creatieve leiding van Kasper is de collectie nu kleurrijker en zijn de vormen romantischer. En dankzij die extravagante designs werd de wereld steeds groter. Henriëtte: "Manshoge vazen met luxe gouden en bronzen glazuren, vooral in het Midden-Oosten vinden ze die prachtig. En weinig andere bedrijven ter wereld kunnen zoiets leveren." Inmiddels vormt de export 65 procent van de totale omzet, verspreid over achttien landen. Daarvan blijft zo’n 60 procent binnen Europa, dankzij het uitgebreide netwerk van trouwe dealers dat het bedrijf al in de jaren zestig opbouwde. ExclusiefDe klanten uit het Midden-Oosten (20 procent), Azië (15 procent) en Noord-Amerika (5 procent) werft Henriëtte persoonlijk hoofd voor hoofd. "Onze producten zijn te exclusief voor massale marketingcampagnes." Het contact met klanten ontstaat vooral tijdens het Open Huis in het eerste weekend van november en op internationale interieurbeurzen. Henriëtte: "Er zit ontzettend veel tijd en energie in één nieuwe klant, maar ook in de extra productie die een nieuwe klant oplevert. Eindeloze groei is nooit het doel geweest, niet van ons en niet van onze voorgangers. We zijn tevreden zolang we producten kunnen maken die we zelf mooi vinden, op onze eigen manier. Ik verwacht dat we hier over 25 jaar nog steeds lekker bezig zijn."