Nieuws Marketing

Virtueel nieuwe kleding passen

De kosten van 'overbestelling' via internet lopen voor modewinkels de spuigaten uit. In de virtuele paskamer moet straks elk kledingstuk in een keer passen.

Bas Heerink | Foto: Lenneke Lingmont 16 maart 2016

Winkelstraten kampen tegenwoordig meer en meer met leegstand. Steeds meer bedrijven gaan op de fles of betrekken een kleinere winkelruimte. Met de virtuele paskamer van het Rijssense bedrijf Recreate, met aan het roer Martijn Antonissen uit Lemelerveld, zet deze trend de komende jaren mogelijk nog verder door.

Antonissen stond als mede-eigenaar van Recreate aan de wieg van de virtuele paskamer en wil nu samen met zijn compagnon Roy Kamphuis de wereld gaan veroveren. "Momenteel zijn we al in gesprek met enkele grote modeketens die bijzonder geïnteresseerd zijn in het product", stelt Antonissen. "We hebben intern al diverse pilots gedraaid en het is ons doel om het concept dit jaar dusdanig uit te werken dat het ook gebruikt kan worden. Er is al interesse vanuit het buitenland, dus wij beperken ons zeker niet tot Nederland alleen."

DoelHet uiteindelijke doel van de virtuele paskamer is om de online overbestelling bij modebedrijven tegen te gaan. Antonissen: "Mensen bestellen tegenwoordig vaak dezelfde kledingstukken in verschillende maten om te kijken welke het beste past. Deze zijn vaak gratis te retourneren, waardoor het voor de consument niks extra's kost. Voor modeketens is het echter een financiële strop. Met de virtuele paskamer weet een consument direct welke maat hij of zij moet hebben en krijgen modeketens geen overvloed aan retouren meer toegezonden. Een win-win situatie dus."

3D-modelKleding passen in een fysieke winkel gebeurt meestal in een af te sluiten paskamer. Bij de virtuele paskamer zit dat net even anders. Antonissen: "Mensen gaan eenmalig in hun ondergoed te midden van honderden camera's staan. Er worden vanuit alle hoeken foto's genomen, zodat er uiteindelijk een 3D-model wordt samengesteld. Uiteraard gebeurt dit allemaal in een afgesloten ruimte. Om de privacy te waarborgen, kunnen mensen kiezen voor een onherkenbaar profiel. Deze heeft exact dezelfde maten, maar maakt gebruik van een onherkenbaar lichaam."

VoelenDoor de kleding van modeketens vervolgens ook in 3D uit te werken, kunnen de kledingstukken 'aangetrokken' worden. "Als een trui bij de mouwen te strak zit, wordt dit met rood aangegeven. Zo weten consumenten direct dat het kledingstuk niet past. Doordat alles zo nauwkeurig mogelijk wordt vastgesteld is het zelfs precies te zien of broekspijpen te kort of te lang zijn", vertelt Antonissen. "Het enige nadeel is dat de stof niet te voelen is."

CompleetDe virtuele paskamer maakt het online kopen van kleding nog completer. Alles is thuis te passen, dus waarom zou je nog naar de winkel gaan? Antonissen denkt dat de uitvinding zeker gevolgen heeft voor modewinkels in stedens. "Maar er zullen altijd fysieke modewinkels blijven bestaan. Mijn verwachting is alleen dat de winkels allemaal kleiner gaan worden", zegt de Lemelervelder. "Er zullen meer shop-in-shops of pop-up stores opduiken met van ieder product bijvoorbeeld één artikel. Op deze manier kunnen mensen het materiaal even voelen voordat ze het daadwerkelijk kopen."