MarketingDigital marketing

Vlog: Zo vergroot deze fabrikant digitale slagkracht

beeld deondernemer
Leestijd 2 minuten
Lees verder onder de advertentie

Van Ons, het bedrijf waar Bas van der Lans mede-eigenaar van is, maakte de website voor rolstoelkussenfabrikant Vicair. “Deze kussens zijn verkrijgbaar in Nederland, maar ook in meer dan 35 andere landen, waar ze bijvoorbeeld door distributeurs verkocht worden.”

Een rolstoelkussen kent een relatief complex verkooptraject. Je koopt het bijna niet niet in een webshop, maar verkrijgt het bijvoorbeeld via je medisch specialist en verzekeraar. Groei zit ‘m er voor VICAIR onder andere in meer distributeurs aan te sluiten in nieuwe landen.

Lees ook: Vlog: Dit is het verschil tussen een website van 2.500 euro en 25.000 euro

Digitale slagkracht

Van der Lans onderzoek met een eenvoudige maar slimme methode wat de wensen zijn van de drie doelgroepen: eindgebruikers, medisch specialisten en distributeurs. “Bekijk de laatste honderd mails die binnen zijn gekomen op het algemene mailadres en vraag ten tweede aan de mensen die de telefoon opnemen te noteren wie er belt, met welke vraag, hoe lang het telefoontje duurt en wat het resultaat is. De vragen die binnenkomen op jouw algemene kanalen zijn perfecte input voor het ontwerpen van je digitale slagkracht.

Lees verder onder de advertentie

Keuzetool

Door de bovenstaande methode toe te passen leerde Vicair dat veel vragen gingen over het kiezen van het juiste kussen in een specifieke situatie. “Vicair had in haar verkoop al sterke focus op educatie: er is zelfs een trainer in dienst, die nieuwe distributeurs opleidt. Vraag is: hoe kunnen we dat sterke educatieve ook naar digitaal doorvertalen?” Eén van de uitkomsten was een wizard (keuzetool) die slimme vragen stelt en op basis daarvan de beste kussens voor de situaties voorstelt.

beeld deondernemer

Stel jezelf de vraag hoe je op speelse en waardevolle wijze kunt ondersteunen in het verkoopproces? “Verkrijg een voorsprong op je concurrent door meer waarde te bieden aan potentiële klanten en partners!”

Lees verder onder de advertentie

Bas van der Lans

Bas van der Lans (1988) is auteur van het Handboek voor Digitale Slagkracht. Als oprichter van 20-koppig webbureau 'Van Ons' (2006) heeft hij zich dit doel gesteld: "In 2025 zijn alle sites, marketing en sales in Nederland effectief." En - zoals hij zelf beaamt - dan moet er nogal wat gebeuren. Hoewel de Nederlandse economie weer groeit, groeit 90% van de Nederlandse MKB-ondernemingen op dit moment niet. “Nederland heeft meer Digitale Slagkracht nodig!” Investeer jij de komende maanden en jaren in jouw digitale slagkracht? De Ondernemer en Bas inspireren je de komende weken met deze vlogs.