De Jonge, geboren in Seoul, kwam twee jaar geleden voor het eerst sinds zijn adoptie in zijn geboorteland. "Ik merkte dat Zuid-Koreanen de hele dag door eten. En meestal is dat eten pittig of zoet." Zo ontstond zijn idee de Zeeuwse zoete lekkernij onder de aandacht te brengen.
Zeeuwse drol
De afgelopen tijd analyseerde De Jonge of er een markt voor de Zeeuwse 'drol' in Zuid-Korea is. Dat blijkt zo te zijn. "Ik wil hiermee proberen Nederland en Zeeland meer op de kaart te zetten", licht De Jonge toe. Daarvoor zoekt hij Koreaanse importeurs.
De tekst gaat onder de foto verder
Foto: Sander Kikkert
De eerste contacten zijn inmiddels gelegd, maar het valt nog niet mee. "In Nederland kent iedereen een bolus. In Zuid-Korea moet je echt nieuwe doelgroepen aanspreken." Maar De Jonge kijkt verder dan de bolus: hij wil ook verschillende soorten breekbrood gaan exporteren. De Zierikzeeënaar schaaft zijn plannen bij om zijn project verder van de grond te krijgen. Binnenkort keert hij terug naar Zuid-Korea om zijn ideeën te presenteren.