Mobiliteit

Aantal elektrische bedrijfswagens onder leaserijders verdubbeld

De ingang van de zero-emissiezones volgend jaar, is niet de enige stok achter de deur als het aankomt op elektrisch rijden. Shutterstock
Shutterstock
Leestijd 2 minuten
Lees verder onder de advertentie

Dit blijkt uit analyse van eigen data van leasemaatschappij Athlon Nederland. Deze verdubbeling verbaast Willemijne de Wit, marketing en sales director bij Athlon Nederland, niet. Sterker nog, in haar optiek gaat de stijging niet snel genoeg: ,,De datum van een zero-emissiezone, die per 1 januari 2025 ingaat, komt steeds dichterbij. Daarom is het noodzakelijk dat alle bedrijven en hun medewerkers kennis maken met elektrisch rijden. Bedrijven maken het zichzelf een stuk makkelijker als zij voor die tijd al ervaring hebben opgedaan met elektrisch rijden.‘’

Druk om te verduurzamen neemt toe

De ingang van de zero-emissiezones volgend jaar, is niet de enige stok achter de deur als het aankomt op elektrisch rijden. Ook wordt er vanuit de CSRD, een Europese richtlijn voor duurzaamheidsrapportage, druk gelegd om maatschappelijk verantwoord in te kopen.

Het is noodzakelijk dat alle bedrijven en hun medewerkers kennis maken met elektrisch rijden

Willemijne de Wit Athlon Nederland

De Wit: ,,Hierdoor kijken veel bedrijven naar manieren hoe ze hun volledige keten kunnen verduurzamen. Dit stopt dus niet bij hun eigen businessmodel. Ze nemen ook hun toeleveranciers en ketenpartners onder de loep. Dit resulteert onder meer in aanbestedingen waar één van de belangrijkste vragen is om de opdracht met een zo min mogelijk CO2-uitstoot uit te voeren.‘’

Lees verder onder de advertentie

Corporates voorloper op elektrificatie'

Bij Athlon zien ze dan ook dat de corporate bedrijven, mogelijk dus mede door de toegenomen druk vanuit de CSRD, voorlopen op de elektrificatie. Zo zijn er diverse bedrijven die al een 100 procent EV bedrijfswagenbeleid hanteren.

De Wit: ,,En als er nog geen sprake is van zo’n beleid, kunnen we wél stellen dat alle grootzakelijke bedrijven experimenteren met elektrisch rijden. Dit zien we minder bij groot mkb en eigenlijk nog bijna helemaal niet bij de kleinere bedrijven en de ZZP’er. De laatste categorie bestelt zelfs nog veelvuldig een dieselbus. Groot mkb maakt wel de overweging, maar ook daar krijgt diesel negen op de tien keer de voorkeur. Maar, gezien de technische ontwikkelingen voor zakelijke elektrische leaseauto’s hard gaan en de emissienormen steeds dichterbij komen, verwachten we een verdere en grotere groei van het aantal EV’s van bedrijfswagens.‘’

Lees ook: Europees plan: vanaf 2027 elektrificatie bedrijfswagens

Lees verder onder de advertentie