Aangeboden door ANWB voor de Zaak

Podcast

Groter (internationaal) wagenpark? Hier moet je aan denken

Je bedrijf is succesvol, maar om te blíjven groeien heb je een groter wagenpark nodig. Hoe kies je de juiste voertuigen, ook wanneer je naar het buitenland wilt uitbreiden? ‘Het is een kwestie van goed onderzoek doen naar wat bij jouw bedrijf past en nuchter blijven nadenken. Dat iets kan, wil niet meteen zeggen dat het ook móet…’

Ondernemer Julien Platenburg van de gelijknamige Rotterdamse Wijnkoperij wil zijn wagenpark verduurzamen. Beluister zijn verhaal in de podcast en ontdek meteen goede tips voor het uitbreiden van je wagenpark.

Van onze redactie 18 juni 2021

Groei is iets moois voor ondernemers: zo lang je bedrijf groter wordt, betekent het – als het goed is – dat je meer klanten blij maakt en dus succesvol bent. Maar expansiedrift kan ook groeipijnen veroorzaken: wat doe je bijvoorbeeld zodra je huidige wagenpark niet meer volstaat? Tijd om uit te breiden!

,,Eerlijk gezegd zien we momenteel relatief weinig bedrijven die kiezen voor uitbreiding”, zegt mobiliteitsadviseur Michael van Wijngaarden van Syndesmo. We spreken hem uitgebreid in de speciale podcast die De Ondernemer maakte in samenwerking met ANWB voor de Zaak: ,,Vanwege de coronacrisis maken ondernemers nog even pas op de plaats, zelfs als hun bedrijven groeien. Vaak zie je dat zij hun werk proberen te doen met de auto’s die ze al hebben, óf dat ze hun huidige voertuig vervangen voor een moderner, groter of zuiniger exemplaar.”

''Je wilt een mannetje erbij en hebt een extra voertuig nodig. Bekijk dan waar je opdrachten zitten: wat zijn de activiteiten die je gaat doen en welk type materiaal past daarbij? Dat kan voor elk bedrijf anders zijn''

Michael van Wijngaarden, mobiliteitsadviseur

Inhuur: kies de flexibele schil

De meeste bedrijven die wél meer voertuigen nodig hebben, zijn met name actief in de e-commerce, merkt Van Wijngaarden. ,,Online kopen is booming, dus sturen bezorgdiensten meer auto’s de weg op. Dat hoeven niet meteen hun eigen voertuigen te zijn: de marges zijn dun, dus werken bezorgbedrijven zoals Trunkrs met ‘subcontractors’ die hun eigen auto’s inzetten.” Op die manier benutten die bedrijven het wagenpark van collega-ondernemingen als ‘een soort flexibele schil’. ,,Dat kan dus een nuchtere eerste stap zijn, voordat je besluit zelf meer voertuigen aan te schaffen.”

Toch liever eigen auto’s? Formuleer je wensen dan duidelijk, adviseert Van Wijngaarden: ,,Je wilt een mannetje erbij en hebt een extra voertuig nodig. Bekijk dan waar je opdrachten zitten: wat zijn de activiteiten die je gaat doen en welk type materiaal past daarbij? Dat kan voor elk bedrijf anders zijn. Een mooi voorbeeld is bezorgdienst TSN Groen uit Houten: zij bezorgen uitsluitend met elektrische voertuigen en hebben daarin hele ambitieuze doelstellingen. Omdat de business groeit breidt hun wagenpark uit, dus zette algemeen directeur Andries Vlot de cijfers onder elkaar en koos hij voor ruime en betaalbare elektrische bakwagens van MAN en Maxus. Die keuze past perfect bij hun aanpak.”

Lees ook: Startende ondernemer? Zo kies je de juiste (bedrijfs-)auto

Internationaal? ‘Diesel is niet dood’

Maar wat als je internationaal groter wilt worden? Dan is een elektrische (bestel-) auto niet altijd zo evident, weet Van Wijngaarden. ,,Voor ondernemers die half Europa door crossen, is een uitstootvrij model nog altijd lastig.” Zeker bij veel kilometers met een zwaar beladen auto kan het zijn dat je vaak moet stoppen bij een snellader. Dat leidt tot irritaties of zelfs omzetverlies – bijvoorbeeld omdat je met een dieselbus sneller op je bestemming bent. ,,In die gevallen is het heel begrijpelijk dat je kiest voor iets anders dan een uitstootvrij voertuig en is diesel nog lang niet dood.”

Wel, waarschuwt Van Wijngaarden, is het verstandig om voor de modernste dieselmotoren te kiezen. ,,Die zijn natuurlijk schoner (onder meer vanwege betere techniek en filters, red.) dan oudere motoren. Bovendien kun je het relatief milieubewust aanpakken door op HVO-diesel (Hydrotreated Vegetable Oil, ofwel hergebruikte plantaardige oliën) te gaan rijden. Dan rij je in principe op een niet-fossiele brandstof die gewonnen wordt uit afvalmateriaal.”

''Je hebt de tijd, maar omdat de regels na 2027 veel strenger worden zou ik in 2023 wel echt overwegen om uitstootvrij te gaan rijden''

Michael van Wijngaarden, mobiliteitsadviseur

Geen probleem met ZE-zones

Ook aantrekkelijk: de modernste diesels mogen voorlopig gewoon de zogenoemde ZE-zones (zero emission) in. In Nederland bestaat er immers een uitloop- of overgangsregeling voor deze zones, die vervuilende voertuigen moeten weren uit onder meer binnensteden. Sinds eind 2020 geldt: bestelwagens met dieselmotoren die voldoen aan de Euro V-uitstootnorm mogen tot 31 december 2026 de zones in, Euro VI-diesels worden nog een jaar langer gedoogd. Tot die tijd is een elektrische auto dus niet strikt noodzakelijk.

Voor vrachtwagens bestaan regels die zelfs nog iets soepeler zijn: bestaande Euro VI bakwagens (met een vaste opbouw achter de cabine, red.) die op 1 januari 2025 maximaal 5 jaar oud zijn, hebben tot 1 januari 2030 nog toegang tot de ZE-zones. Trekkende voertuigen (‘trekkers’) met een Euro VI-motor mogen op 1 januari 2025 maximaal acht jaar oud zijn.

Volgens Van Wijngaarden zijn deze zones in het leven geroepen om te voorkomen dat ondernemers halsoverkop hun wagenpark moeten vernieuwen. ,,Door deze overgangsperiode hoef je nu nog niet direct te kiezen voor elektrisch, maar kan je nog een keer gaan voor een moderne diesel als dat beter bij jouw bedrijf past.” Omdat de gemiddelde afschrijftermijn voor een bestelbus zo’n vijf jaar is, moeten we 2023 zien als een ‘kanteljaar’, meent Van Wijngaarden: ,,Je hebt de tijd, maar omdat de regels na 2027 veel strenger worden zou ik in 2023 wel echt overwegen om uitstootvrij te gaan rijden. Tegen die tijd zijn er ongetwijfeld elektrische voertuigen die beter voldoen dan het huidige aanbod.”

Lees ook: Overstappen naar elektrisch rijden? Zo pak je het aan!

Wegenwacht in heel Europa

Welk moment je ook kiest om je wagenpark uit te breiden, het loont altijd om elke bedrijfswagen te voorzien van goede pechhulp. Daarvoor heeft de ANWB diverse Wegenwachtpakketten in het aanbod, die specifiek zijn afgestemd op zakelijk gebruik. Ook handig en flexibel: je kunt eenvoudig kentekens toevoegen aan je Wegenwachtpakket. Als vanzelfsprekend kun je kiezen voor het pakket ‘Nederland Standaard’, waarmee je in ons land altijd verzekerd bent van goede hulp onderweg. Maar voor bedrijven die hun pijlen over de Nederlandse grenzen richten bestaan er ook twee uitbreidingspakketten voor het hele continent: ‘Europa Standaard’ en ‘Europa Compleet’. Wil je daar meer over weten? Klik hier voor alle informatie.

Schrijf je in voor de dagelijkse nieuwsbrief voor ondernemers, in 2 minuten tijd ben je weer helemaal bij.

Ontvang iedere ochtend onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws

Broodje Verhaal

Karin Veldhuizen durft het met haar watersportcamping in Heeg anders te doen (mét succes)

Ze is 'allergisch voor saai'. Karin Veldhuizen is van initiatieven is als de Literaire Caravan met Tommy Wieringa en bijvoorbeeld een masterclass Douche Zingen voor Dummies met Lucette van den Berg. De creatief directeur en eigenaresse van watersportcamping Heeg zegt als ondernemer van de 'burgerlijke ongehoorzaamheid' te zijn en van samenwerking met juist concurrentie en bedrijven in andere sectoren, ook als dat helemaal niet logisch lijkt. Voorbeelden te over, in deze storytelling-aflevering van Broodje Verhaal.

Details
Thijs Talks

Peter Zijlstra (Mercedes-Benz): 'Empower je mensen'

Het marketingelftal van Thijs van Dijk wordt steeds completer dankzij alweer de negende aflevering van de podcastserie Thijs Talks. Dit keer te gast: Peter Zijlstra, Head of Marketing bij Mercedes-Benz Nederland. Waar plaatst uw host hem in zijn ultieme elftal? ,,Het merk, de maatschappij en de media verandert. Genoeg uitdaging.''

Details
Broodje Verhaal

Hoe vanzelfsprekend storytelling voor een startup als Moonback is

Deze ondernemer heeft een verhaal - en wat voor een. Storytelling-expert Cor Hospes ontvangt dan ook maar al te graag de Meest Inspirerende Ondernemer van het Jaar, Niels Meijssen, in zijn keuken voor Broodje Verhaal. Niels is initiator van Moonback, het eerdere Beterboeken.nl, als nieuwe sympathieke alternatief voor Booking.com.

Details
De Ondernemer Onderweg

Zo helpt Trunkrs webshops aan perfecte klantbeleving

Trunkrs groeit hard. De same day delivery-speler zet in op snel en groen bezorgen, mét een focus op de ontvangstervaring. Het levert de bezorgdienst een groei van 700 procent op. Ceo Jan Wijn is bij Roland Tameling in de studio voor een nieuwe aflevering van De Ondernemer Onderweg. Luister naar deze podcast over het idee, het succes en de ambities van deze bezorgdienst.

Details
Broodje Verhaal

Hoe deze ondernemer van elektrisch motorrijden een groot succes wist te maken

Ondernemer Marchel Bulthuis is bij Cor Hospes in zijn keuken te gast voor de achtste aflevering van de Broodje Verhaal-podcast. De eigenaar van Electric Motorcycles vertelt de storytelling-expert over de vooroordelen over elektrisch motorrijden. Hoe poets je die weg met het juiste verhaal? Je hoort dat en nog veel meer in deze podcast.

Details
De Zo Genaamde Podcast

Hoe EARTH Water volgens Henk Witteveen na b2b-markt ook retailwereld verovert

Henk Witteveen is samen met Patrick de Nekker verantwoordelijk voor het succes van EARTH Water. 100 procent van de nettowinst gaat naar waterprojecten in landen waar het hard nodig is. Ook hebben de twee de overstap gemaakt naar totaal plasticvrij en zijn ze bezig EARTH Water in de supermarkten te zetten. Hoog tijd voor presentator Floris Hülsmann om Witteveen uit te nodigen voor een aflevering van De Zo Genaamde Podcast.

Details