Mobiliteit

E-bikemerk WATT Mobility haalt 1,5 miljoen euro groeigeld op

 
WATT Mobility is nu actief in tien landen met 170 resellers. Het doel is om dit aantal uit te breiden naar 300 resellers in 2023. Foto's: WATT
 
Geschreven door:
Leestijd 2 minuten

Het Nederlandse urban e-bikemerk WATT heeft 1,5 miljoen euro groeigeld opgehaald bij Bloomit Ventures. De elektrische fietsen hebben een minimalistisch design en zijn inmiddels verkrijgbaar in tien Europese landen bij 170 resellers. Bloomit Ventures gaat het bedrijf ondersteunen om slimmer en sneller te groeien in Europa.

Lees verder onder de advertentie

WATT Mobility is opgericht in 2017 door Frans Nomden en Marc Jacobs om betaalbare zogenaamde Fixie-style e-bikes te ontwikkelen voor een breed stedelijk publiek. Dankzij de focus op lifestyle, design en betaalbaarheid wordt de WATT e-bike steeds populairder in Europese steden. De verschillende single speed-modellen onderscheiden zich volgens de makers door een minimalistisch design die de stadsfietsen visueel aantrekkelijk, gebruiksvriendelijk en onderhoudsarm maakt.

In tegenstelling tot WATT verkopen de koplopers in dit segment alleen online. Voor Europese resellers in steden biedt dit een uitgelezen kans om hard te groeien

Frans Nomden en Marc Jacobs, WATT Mobility

WATT-e-bikes zijn volgens makers nauwelijks herkenbaar als elektrische fiets

De meeste e-bikes zijn vrij zwaar, terwijl WATT-e-bikes volgens de ondernemers achter het merk opmerkelijk licht zijn. ,,Dit is te danken aan de aluminium frames, lichtgewicht accessoires, geïntegreerde kleine accu en slanke banden. Hierdoor fiets je makkelijker door de stad met een actieradius van 40 tot 70 kilometer. Een ander voordeel is dat ze beter hanteerbaar zijn in het stadsverkeer en eenvoudig op te tillen. De focus op betaalbare minimalistische e-bikes heeft al meerdere awards opgeleverd.''

Door het design, de achterwielmotor en de verscholen accu in het frame, zijn de WATT-modellen volgens Nomden en Jacobs nauwelijks herkenbaar als elektrische fiets. ,,Samen met andere niet-elektrisch ogende lifestyle-e-bikes vormt WATT een nieuw fietssegment in steden. In tegenstelling tot WATT verkopen de koplopers in dit segment alleen online. Voor Europese resellers in steden biedt dit een uitgelezen kans om hard te groeien met WATT.''

beeld deondernemer
Lees verder onder de advertentie

Bekende valkuil van snelle groei ten koste van service en support wordt vermeden

Vanaf het prilste begin koos het bedrijf voor een omnichannel aanpak. Daarbij wordt online verkoop gecombineerd met fysieke reseller-stores. Dankzij deze aanpak kan WATT naar eigen zeggen snel groeien in Europa en haar klanten lokaal een solide aftersalesservice bieden via het groeiend aantal reseller-stores. De bekende valkuil van snelle groei ten koste van service en support wordt zo vermeden.

WATT Mobility is momenteel actief in tien landen met 170 resellers. Het doel is om dit aantal uit te breiden naar ruim 300 resellers in 2023. Komende jaren wordt de supplychain geoptimaliseerd en zal de productkwaliteit en assortiment verder worden verbeterd, zo beloven de oprichters. ,,WATT heeft de ambitie om uit te groeien tot het leidende urban e-bike brand in Europa.''

Bloomit Ventures gaat de komende periode samenwerken met WATT om gezamenlijk de business- en marketingstrategie, productontwikkeling, operations, finance en funding te optimaliseren.

Lees ook: Innovatief fietsenmerk Santos wil versnellen in het buitenland

Lees verder onder de advertentie