Met deze boodschap overhandigden de coalitie (waar bedrijven als Accenture, Deloitte en Triodos deel van uitaken) afgelopen week het onderzoeksrapport over het internationale treinpotentieel van Nederlandse bedrijven aan Eurocommissaris Frans Timmermans in Brussel.
De bereidheid van bedrijven om voor internationale zakelijke reizen de trein te pakken, neemt namelijk toe. Het aanbod blijft echter achter. Dat is één van de conclusies uit het onderzoek dat door de Coalitie Anders Reizen in samenwerking met Natuur & Milieu is uitgevoerd. Voor dit onderzoek zijn de reisdata van zeventien grote werkgevers geanalyseerd en interviews met medewerkers afgenomen.
Dit zijn de zeventien werkgevers waarvan de vlieg- en treindata voor het onderzoek werd geanalyseerd
Accenture, Achmea, Arcadis, Capgemini, Deloitte, Eneco, Enexis, NS, Prorail, Provincie Noord-Brabant, PwC, Randstad, RHDHV, Shell, Strukton, Thales en Triodos.
Het potentieel voor de internationale trein op afstanden tot 700 kilometer is enorm. Om dat goed te benutten, is het noodzakelijk dat het aanbod groter en aantrekkelijker wordt
Hugo Houppermans, Coalitie Anders Reizen
Ruim 20.000 zakelijke vluchten naar Londen
Uit de analyse blijkt dat deze bedrijven in 2019 (het laatste jaar waarin zonder beperkingen gereisd kon worden) samen een reisbehoefte hadden van 46.167 zakelijke vliegreizen op bestemmingen tot 700 kilometer. Daarvan gingen 26.836 reizen (58 procent) naar bestemmingen tot 400 kilometer. Naar Londen werd veruit het vaakst gevlogen: 20.143 keer.
Bedrijven geven aan wel bereid te zijn de trein te nemen, maar zeggen dat het beperkte aanbod voor belemmeringen zorgt. Zo vertrekken er dagelijks slechts vier directe treinen van Amsterdam naar Londen, tegenover veertig tot vijftig vluchten. Voor Londen geldt bovendien dat de eerste trein laat in de ochtend aankomt en de laatste trein al aan het begin van de avond vertrekt. Het aanbod is dus gericht op de Engelse markt, niet op de Nederlandse. Met name extra reismogelijkheden aan de ‘randen van de dag’ kunnen de verbinding voor zakelijke reizigers aantrekkelijker maken.
Trein naar Parijs of Frankfurt wint al van vliegtuig
Dat extra reismogelijkheden zakelijke reizigers verleiden het vliegtuig te verruilen voor de trein, blijkt uit de cijfers van het onderzoek. Voor de bestemmingen Parijs en Frankfurt, die zowel per trein als per vliegtuig goed bereikbaar zijn, wint de trein het inmiddels van het vliegtuig.
Lees ook: Ondernemer bedenkt vergelijkingssite voor het goedkoopste treinkaartje: Locomocheap
De reizigers zijn er, nu de stoelen nog
,,Dit is de analyse van zeventien van de grootste bedrijven in Nederland”, zegt Hugo Houppermans van de Coalitie Anders Reizen. ,,Het potentieel voor de internationale trein op afstanden tot 700 kilometer is enorm. Om dat goed te benutten, is het noodzakelijk dat het aanbod groter en aantrekkelijker wordt. Wij zorgen met onze bedrijven voor de reizigers, nu de stoelen nog.”
Daniel Mes, kabinetslid van Eurocommissaris Frans Timmermans, nam de resultaten van het onderzoek in ontvangst en ging met de bedrijven in gesprek over hun oproep en mogelijke oplossingsrichtingen. ,,Het politieke commitment van Frans Timmermans om internationaal treinen te stimuleren is groot”, zegt Mes.
,,De Europese Commissie zal nog vroeg in 2023 wetsvoorstellen doen om het spoorboekje voor internationale treinen Europeser en sneller te maken. En daarnaast mogelijk maken dat treinkaartjes door meer online aanbieders verkocht kunnen worden, zodat ze even boekbaar en scherp geprijsd worden als vliegtickets. Bedrijfsinitiatieven voor bijvoorbeeld meer en snellere treinen op Amsterdam-Londen kunnen voorlopers zijn en Europa zal dit soort plannen volop steunen.”