In de marktverkenning stuitte Joulz op een opvallende reden daarvoor: landelijke wetgeving maakt het mogelijk dat bedrijven tot 2030 met de laatste generatie diesel- en benzineauto’s in die zero-emissiezones kunnen komen. Dus wordt elektrificatie door het gros van de bedrijven op de langere baan geschoven.
,,Mijn verwachting is dat er voor 2025 nog een grote dieselhausse losbarst, ook omdat per 2025 de aankoopbelastingsvrijstelling voor ondernemers komt te vervallen”, aldus Sytse Zuidema, ceo van Joulz. ,,De meeste bedrijven zullen in de nabije toekomst slechts een klein deel van hun vloot elektrificeren om de komende vijf jaar nog te experimenteren.”
Lees ook: Jacco Vonhof (MKB-NL): 'Overstap op elektrisch vergt forse investering in toch al moeilijke tijden'
Voorsprong voor early adapters
Op dit moment blijkt slechts 2 à 3 procent van het wagenpark voor stadsvervoer geëlektrificeerd. Zuidema: ,,Er is altijd een zekere weerstand tegen grote veranderingen. De overgangsregeling in kwestie maakt de urgentie voor bedrijven om over te stappen op emissievrij vervoer er niet groter op. Zeker niet als zij eind volgend jaar op de valreep nog voordelig diesel- of benzineauto’s kunnen aanschaffen.”
Maar vergis je niet, waarschuwt Zuidema, ,,de bedrijven die wel grotendeels of volledig overstappen, de early adapters, hebben straks een voorsprong waarmee ze hun voordeel kunnen doen. Zij hebben het laden van hun vloot dan al geïntegreerd in hun logistieke planning en hun energie-infrastructuur op orde. Partijen die dit grootschalig aanpakken hebben juist daardoor een voordeel ten opzichte van partijen die hier kleinschalig mee hebben geëxperimenteerd.”
De overgangsregeling in kwestie maakt de urgentie voor bedrijven om over te stappen op emissievrij vervoer er niet groter op
Joulz-ceo Sytse Zuidema
Bedrijven die besluiten pas in aanloop naar 2030 over te gaan op de aanschaf van elektrische voertuigen en de bijbehorende laadinfrastructuur lopen niet alleen die voorsprong mis maar maken het zichzelf ook op een andere manier moeilijk, meent Zuidema. ,,Het netcongestieprobleem maakt het krijgen van een nieuwe netaansluiting nu al erg lastig. Het wordt over een paar jaar nog vele malen moeilijker als heel ondernemend Nederland over moet op emissievrij vervoer. Door nu al over te stappen voorkom je als ondernemer de nodige hoofdbrekens. De transitie is onvermijdelijk. Je kunt maar beter snel beginnen en overal zijn goede oplossingen voor.”
Lees ook: Rijbewijs B niet meer genoeg voor zware elektrische bestelbus, gevolgen voor ondernemers
Overstappen op uitstootvrij wordt complexe operatie
Op grote schaal overstappen op uitstootvrij vervoer wordt volgens Joulz hoe dan ook een complexe operatie. Voor een totale elektrificatie van het Nederlandse bedrijfswagenpark in 2050 moet op jaarbasis worden voldaan aan een vraag van 17 terawattuur. Dat is een equivalent van het huidige jaargebruik van 6,8 miljoen gemiddelde huishoudens. Met het huidige ‘verstopte’ elektriciteitsnet kan dit niet geleverd worden. In plaats daarvan moet het voor een groot deel lokaal worden opgewekt.
Zuidema: ,,Daar komen wij om de hoek kijken. Door laadpalen te installeren in combinatie met lokale opwekking van zonne-energie, batterijen en software die de energie verdeelt afhankelijk van de capaciteit en de behoefte, zorgt Joulz ervoor dat bedrijven en bedrijventerreinen ondanks de netcongestieproblemen hun verduurzamingsplannen alsnog kunnen doorzetten.”