Nieuws Mobiliteit

Opel gaat met de nieuwe Rocks-e de concurrentie aan met OV en fiets

Je zou er bijna overheen kijken tijdens De Ondernemer Live XL, de extra lange seizoensafsluiter van de wekelijkse kijk- en luisterhit van De Ondernemer in samenwerking met New Business Radio. En toch was dit de blikvanger van de dag: de Opel Rocks-e. PR-manager van Opel, Jeroen Maas, vertelt meer over dit guitige elektrische karretje.

Van onze redactie 14 juli 2022

Opel Rocks e 1

Jeroen Maas (links) van Opel Nederland met presentator Roland Tameling. Foto: YouTube.

Een klein wagentje is de Rocks-e dus. ,,Als ik het een brommobiel noem is dat een beetje oneerbiedig," introduceert presentator Roland Tameling, ,,maar feitelijk is-ie dat wel."

Geen brommobiel, maar citycar

,,Het is een citycar. Dat klinkt al beter dan brommobiel", verbetert Maas Tameling. Nederland is na Duitsland de tweede markt waar de Rocks-e verschijnt. Maas: ,,Het is met name een voertuig dat in een stadse omgeving tot zijn recht komt. Het is een concurrent van het OV, de fiets en van de e-scooter. Het grote voordeel: je zit altijd droog en je bent altijd flexibel.”

Lees ook: 40 procent van transportbedrijven in stadslogistiek wil niet overstappen op elektrisch rijden

Lagere prijsklasse dan concurrenten

Nu vraag je je wellicht af waarom Opel in deze onbekende markt stapt. Maas legt uit: ,,Als Opel bieden we nu twaalf geëlektrificeerde modellen aan, in 2024 hebben we van elk model een elektrische versie en vanaf 2028 produceren we alleen nog maar elektrische modellen voor de Europese markt. Dan is dit een heel mooi vaandeldragertje voor het merk. Daarmee laten we zien hoe belangrijk elektrificatie voor ons is.”

De Rocks-e wordt al geleverd voor 8500 euro. Daarmee zit het elektrische wagentje in een beduidend lagere prijsklasse dan bijvoorbeeld de Canta of Birò, die bijna het dubbele kosten. ,,Met deze citycar richten we ons met name op de jonge doelgroep. Je kunt hem namelijk al rijden met een scooterrijbewijs, vanaf 16 jaar. Zo krijgt ‘Je eerste Opel’ wel een heel andere dimensie."

Lees ook: Europees plan: vanaf 2027 elektrificatie bedrijfswagens

Als de elektrische Rocks-e volledig is opgeladen heeft het wagentje een actieradius van 75 kilometer. ,,Het is voor Opel een heel nieuw segment", legt Maas uit. ,,We kijken hoe die aanslaat, maar er zijn tot nu toe al rond de tweehonderd stuks verkocht. Het gaat redelijk crescendo. Hoewel we een nieuwe doelgroep moeten interesseren voor dit hippe karretje, is-ie niet alleen voor de jeugd interessant. Juist ook voor deze omgeving waar we nu zijn, het Mediapark.”

Bedrijfswagenversie: Opel Rocks-e Cargo

Volg je Maas' raad op en je neemt 'm mee naar het Mediapark, dan zou je in de normale Rocks-e kunnen rijden, maar ook in de bedrijfswagenversie: de Rocks-e Cargo. Maas: ,,Die is iets goedkoper, want je betaalt geen btw. Daarin maakt de passagiersstoel plaats voor een opbergruimte. In deze opbergbox heb je 400 liter opbergruimte. Zo’n voertuig leent zich natuurlijk uitstekend voor koeriersdiensten in de stad. Dat model is er nu nog niet, maar zal vanaf de zomer leverbaar zijn.

Het item terugkijken? Bekijk dan de video hieronder.

&t=3148s

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws voor ondernemers.

Ontvang iedere ochtend onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws