Er is geen land ter wereld met zoveel laadpunten als Nederland. Zo waren er in 2020 liefst 55.845 (semi-)publieke laadpunten en 1308 snellaadpalen. Maar de prijs voor het opladen van een elektrische auto bij een publiek laadpunt is vooraf vaak onduidelijk. Volgens de belangenorganisatie verschillen de prijzen daarbij per gebruikte tankpas of app, wat alles extra verwarrend zou maken.
Prijs voor opladen kan verschillen per tijdstip
Consumentenbond-directeur Sandra Molenaar wijst erop dat het tijdstip dat je laadt, eveneens van invloed is. ,,Voor rijders van elektrische auto's is het echt ondoorgrondelijk, er bestaan honderden laadpassen en -apps en die hanteren allemaal hun eigen tarieven en voorwaarden."
Lees ook: Hoe bedrijven slim kunnen toewerken naar groene en goedkopere stroom
De bond deed zelf een steekproef onder tien populaire aanbieders. Daarbij kwamen al veel prijsverschillen aan het licht. De tarieven stonden niet altijd duidelijk in de app of op de website, of er stond niet welke tarieven waar precies gelden. En apps die dat soort informatie wel geven, zijn soms onvolledig. Onderzoekers van de bond vonden tientallen laadpalen zonder prijsinformatie.
Thuis opladen duurder door gestegen stroomprijzen
De organisatie waarschuwt ook dat wie bijvoorbeeld een laadpaal aan huis heeft, niet automatisch goedkoper uit is. Dat komt omdat de prijzen van de laadpaal bij de oprit doorgaans gekoppeld zijn aan het reguliere energiecontract dat iemand heeft. Dan ben je bij het laden van je auto dus de dupe van de flink gestegen stroomprijzen, aldus de Consumentenbond. De prijsstijgingen zouden nu nog niet zijn doorgevoerd bij de openbare laadpalen.
Lees ook: Torenhoge brandstofkosten? Zo maak je daar een einde aan