Door zero-emissiezones mag je steeds minder vaak met je bestelbus of vrachtwagen het stadscentrum in. Familiebedrijf CargoLEV BV uit het Gelderse Zevenaar biedt daar met hun product de CargoLEV dé oplossing voor, want zij maken elektrische voertuigen speciaal geschikt voor stadsdistributie.
Hun verhaal begint in 2003 wanneer oprichter Mike Wienhoven besluit de traditionele autobranche achter zich te laten. Een toekomst in de ‘groene hoek’ spreekt hem dan al veel meer aan. De zoektocht naar een nieuw product voert hem langs verschillende mogelijkheden, van warmtepompen tot windmolens, maar uiteindelijk komt hij toch weer uit bij de ‘wielen’. Inmiddels is de volgende generatie aan de beurt en hebben Martijn (operationeel directeur) en zijn zus Leonie, die als commercieel-financieel directeur binnen het bedrijf werkt, de taak CargoLEV BV verder vooruit te brengen. Met succes, want het bedrijf groeit gestaag en Europese expansie lonkt.
,,Mijn vader zag begin jaren 2000 brood in de weg naar vergroening”, legt Martijn uit. ,,Het wordt overal steeds drukker en als we de gang naar verduurzaming niet inzetten laten we een onhoudbare wereld voor de volgende generatie achter.”
De CargoLEV, ‘LEV’ staat voor ‘licht elektrisch voertuig’, biedt volgens Martijn een perfecte oplossing voor distributie in stedelijke gebieden. ,,Vanaf volgend jaar gaan veel binnensteden in Nederland door zero-emissiezones dicht voor vervuilende vrachtwagens en bestelbussen. Wij hebben met ons bedrijf een product op de markt gezet waarmee we niet alleen dat probleem ondervangen, maar ook een kwalitatief functioneel en operationeel voertuig leveren waar de klant écht wat aan heeft.”
Lees ook: Micro-auto mét zonneceldak: Squad Mobility wil tweede auto uit steden krijgen
Wendbaar stadsalternatief
Mede door de nieuwe regels voor bezorgdiensten vanaf volgend jaar is er nu al enorm veel vraag naar ‘groene’ voertuigen en om in die drukke markt het hoofd boven water te houden moet je wel iets kunnen bieden dat echt onderscheidend van de rest is. Door in te zetten op hoge kwaliteit én door het bedenken van de nodige slimmigheidjes geldt het voertuig als een populair alternatief van het huidige wagenpark voor de bezorgindustrie. Het prijskaartje (je kunt er een fraaie middenklasse auto van kopen) rechtvaardigt volgens Martijn de investering.
,,De CargoLEV is enorm wendbaar, vooral dankzij de geringe breedte van slechts 130 centimeter, waardoor je geen overig verkeer ophoudt wanneer je even iets moet afgeven. Ons voertuig is een werkvoertuig, maar we willen het wel van alle gemakken voorzien hebben.”
Ons voertuig is een werkvoertuig, maar we willen het wel van alle gemakken voorzien hebben
Martijn Wienhoven CargoLEV
,,Negen van de tien keer zit er maar één persoon in de cabine, dus we hebben het middenconsole wat uit het midden geplaatst waardoor je ondanks dat je in een smal voertuig rijdt toch het gevoel hebt dat je in een comfortabele brede ruimte zit. Ook optionele zaken als een telefoonhouder en een achteruitrijcamera kunnen worden toegevoegd en we zijn ook erg trots op de doorkijkruitjes in het portier, zodat je altijd goed de stoepranden en paaltjes van de binnenstad in het oog kunt houden.”
Keuze voor lokale leveranciers
De markt voor elektrische bestelbussen en vrachtvervoer is booming en je ziet dat veel partijen zoeken naar welk alternatief voor hen het best past. De CargoLEV positioneert zich als dé oplossing voor alles tussen de cargofiets en de bestelbus in. Met een maximaal laadvermogen van 800 kilo, een verlaagde achterkant met een laadklep speciaal gericht op rolcontainervervoer en een elektrische actieradius tot 132 kilometer wltp, zijn de voertuigen gemaakt voor de drukke stad. ,,Denk aan een bierleverancier die normaal met rolcontainers met fusten over een marktplein moet rijden om bij de kroeg te komen”, legt Martijn uit. ,,Met dit voertuig parkeert hij pal voor de deur.”
Het familiebedrijf ontwikkelt alles zelf en besteedt de toelevering lokaal uit. ,,Hier in Zevenaar wordt al het plaatwerk gemaakt, dat komt in onze fabriek binnen en wij richten ons vervolgens op de verdere assemblage. Alle losse componenten voegen we samen tot we het chassis en de cabine klaar hebben en de CargoLEV de weg op kan.”
Door met lokale partners te werken, kan het bedrijf ook duurzamer te werk gaan. ,,We halen echt het maximaal haalbare aantal producten uit Europa, omdat we dat gewoon heel belangrijk vinden. Vooral de heldere korte lijnen met lokale leveranciers werken voor ons gewoon prettiger. Als we een nieuwe ontwikkeling hebben zijn we binnen een kwartier bij de leverancier, waardoor je heel snel innovaties kunt doorvoeren.”
Lees ook: Bakfietsmaker SociBike is de Babboe-concurrent met een sociaal gezicht
Groter fabriekspand in de regio
Qua plannen voor de toekomst is de blik vooral op Europa gericht. Op dit moment worden alle CargoLEV’s nog op Nederlands kenteken geleverd, maar Martijn is druk bezig om goedkeuring te krijgen voor een Europees kenteken en zo de potentiële afzetmarkt te verveelvoudigen. Momenteel telt het bedrijf zo’n 35 medewerkers, maar om de zo gewenste verdere groei te realiseren zijn ze altijd op zoek naar nieuw gespecialiseerd personeel.
Dé grote uitdaging nu en in de toekomst blijft goed gekwalificeerd technisch personeel vinden
Martijn Wienhoven CargoLEV
,,Om de toekomstige afzet te kunnen realiseren, betrekken we vanaf volgend jaar een nieuw, groter en duurzamer fabriekspand hier in Zevenaar, zodat we de boel verder kunnen opschalen. Qua aanvragen zit het wel goed, maar dé grote uitdaging nu en in de toekomst blijft goed gekwalificeerd technisch personeel vinden die onze voertuigen kunnen maken of bij kunnen dragen aan de verdere ontwikkeling.”
,,Naast de bezorgindustrie richten we ons ook steeds meer op het mkb, want ook voor loodgieters, schilders of stukadoors geldt dat ze in de toekomst in de stad een passend voertuig moeten hebben om hun werk te kunnen blijven doen. Zij weten ons nu al goed te vinden, maar we proberen van onze kant ook steeds meer oplossingen te bedenken om die markt steeds beter te bedienen. Nu en in de toekomst.”
Made in Holland
Is er nog maakindustrie in Nederland op gebied van mobiliteit? In de serie Made in Holland gaat De Ondernemer op zoek naar innovatieve bedrijven die de Nederlandse mobiliteitsindustrie op de kaart zetten. Hoe bereiden zij zich voor op de toekomst en waarom houden zij vast aan Nederland om te produceren? Van de sportauto’s van Donkervoort tot de cargo-bakfietsen van SociBike: deze bedrijven zijn klaar voor de toekomst.