"Koplopers uit het bedrijfsleven zijn het stadium van klankborden en overleggen voorbij, ze nemen actie," zegt MVO Nederland-directeur Maria van der Heijden. "Bedrijven kijken daarbij niet alleen naar hun eigen ambities, maar toetsen hun plannen ook steeds vaker aan nationale of internationale duurzaamheidsafspraken."
Kantelpunten
Kantelpunten zijn volgens MVO binnen handbereik. In verschillende sectoren vindt een definitieve omslag naar duurzaam ondernemen plaats. In de energiesector en de voedingssector is de sneeuwbal al aan het rollen.
Consumenten
Bedrijven kunnen er niet omheen dat consumenten zich steeds meer bezighouden met duurzaamheid. "Niet alleen de linkse, stedelijk elite wil meer weten van klimaatverandering, arbeidsomstandigheden of groene economie. Duurzaamheid wordt een onderwerp bij de kapper, zelfs SBS6 maakt er nu tv-programma’s over”, schrijven de auteurs in het rapport.
Ethiek
Samenhangend met de bewustere consument, is de terugkeer van ethiek in de boardroom. "Bedrijven nemen steeds vaker beslissingen op basis van morele argumenten, in plaats van alleen op spreadsheets, businesscases en financiële doorrekeningen," zegt Van der Heijden. " Het is voor bedrijven nu belangrijker dan ooit om duidelijk te maken waar ze voor staan. Volkswagen kreeg na Dieselgate het verwijt dat de nationale trots van de Duitse industrie te grabbel gooiden. Met commerciële of technische smoezen kom je dan niet ver meer."
Klik op de afbeelding voor het volledige rapport
Lees ook:
Ondernemers lopen warm voor duurzaamheidZes ondernemers bouwen samen een klein maar duurzaam huisPoll: 47% ondernemers onderneemt duurzaam vanwege milieu