Van Ierschot begon haar carrière bij Shell. Ze wilde beginnen bij een groot bedrijf, om zich vervolgens zo ver mogelijk de carrièreladder op te werken. Maar in de loop der jaren kwam ze erachter dat in haar een echte ondernemer schuilt. De zakenvrouw nam ontslag en na een paar jaar als freelancer te hebben gewerkt, begon ze haar eigen HR-consultancybureau. Begin dit jaar kwam het boek De bedrijfscultuur-code van Daniel Coyle uit. Van Ierschot schreef het voorwoord, want als iemand kijk heeft op het onderwerp, dan is het de Enterprising Women of the Year (2014) wel.
1. Zorg dat je afdeling Human Resourses op orde is
“Je moet de afdeling HR superstrak regelen”, vertelt Van Ierschot. “Wees je ervan bewust dat je in elke fase van je onderneming iets anders nodig hebt. Of je nu 10 medewerkers hebt, 20, 50 of 150.”
Lees ook: Slimme tips om je personeel langer te kunnen behouden
2. Kies voor een duidelijk, gemeenschappelijk doel
“Dat doel moet expliciet uitgesproken worden, zodat iedereen weet wat precies de bedoeling is en waar je als bedrijf voor staat.”
3. Neem besluiten
“Als werkgever moet je regelmatig besluiten nemen. Laat je daarbij niet leiden door hypes. Als iedereen bezig is met diversiteit, hoef je dat thema niet per se op de agenda te zetten. Doe je dat wel, wil je meer diversiteit in je team, dan moet je daar actief wat mee doen en de nadelen aanvaarden. Kies er niet voor omdat het nu eenmaal van je verwacht wordt. Omdat iets een hot item is, terwijl je het diep in je hart nonsens vindt.”
Lees ook: 11 ondernemerslessen van het voetbalveld
4. Zet technologie in bij het vinden van de juiste mensen
“Elke werkgever heeft weleens een interview gedaan om erachter te komen of iemand bij zijn of haar bedrijf past. Uit onderzoek bleek echter dat selectiegesprekken op zichzelf niet zo betrouwbaar zijn. Combineer het met technologie, bijvoorbeeld door een combinatie van testen die de cultuurmatch, persoonlijkheid en het IQ meten. Sommige persoonlijkheidsprofielen sluiten nu eenmaal veel beter aan op bepaalde banen.”
5. Wees consequent en consistent
“Ik zie geregeld ondernemers die bijvoorbeeld een medewerker sales in dienst hebben die niet voldoet aan de kernwaarden, maar wel zo goed verkoopt dat ze hem niet laten gaan. Of een vreselijke leidinggevende die wel zijn targets haalt. Als je hard wil groeien, moet je zulke mensen laten gaan. Onder slechte leidinggevenden heb je een hoger verloop. Misschien verlies je wel mensen die je bedrijf veel verder hadden kunnen brengen.”
Lees ook: Dit heb je te zeggen over het LinkedInprofiel van je personeel
6. Stel je kwetsbaar op
“We weten allemaal dat het goed is om je open te stellen, maar toch laten de meesten dat liever voor wat het is. ‘Als ik dat doe, dan wordt mijn kop er afgehakt’, wordt nog weleens gedacht. Dat is één van de redenen om te denken: op dit thema ga ik vooraan staan. En dat betekent dat je het goede voorbeeld zult moeten geven.”
7. Sluit je aan bij een ondernemersplatform
“Sluit je aan bij een platform waar je je dilemma’s neer kunt leggen. Zo ben ik zelf lid van de Entrepreneurs' Organization – een club van ondernemers. Het is heel fijn om ervaringen met elkaar te kunnen uitwisselen.”
Sluit je aan bij een platform waar je je dilemma’s neer kunt leggen
Wendy van Ierschot, eigenaar Van Ierschot