Nieuws Personeel

Op deze manier haal jij je vakantiekrachten voor de zomerdrukte binnen

Hoe krijg je 2000 jongeren zo ver dat ze in hun zomervakantie voor je willen werken? Bij Van Dijk Educatie in Kampen, die scholieren ondersteunt met schoolspullen en studiehulp, hebben ze het antwoord gevonden: zorgen dat ze het gezellig hebben en leuk kunnen verdienen.

Henry van der Wal | Foto: ANP 22 juli 2019

Deze manier vakantiekrachten voor zomerdrukte binnen

Op deze manier krijgt het bedrijf in de zes weken durende zomerpiek alle plekken gevuld, terwijl volgens analyses van onder meer uitzendorganisatie Randstad Groep de krapte op de arbeidsmarkt ‘een historisch hoogtepunt’ heeft bereikt.

Vakantiekrachten in de watten leggen

„Wij bieden inderdaad een vergoeding die iets boven het basisloon van andere werkgevers ligt. Maar geld alleen is niet genoeg”, zegt woordvoerster Ingrid van Werven van Van Dijk Educatie in gesprek met AD. „Gezelligheid vinden jongeren ook belangrijk. Dus we zorgen dat ze samen met hun vrienden kunnen werken en pauzeren, we kleden de werkruimten mooi aan, hebben buiten picknicktafels en parasols en bieden snacks en ijsjes aan. En wie in de drie echte piekweken wil komen werken krijgt nog een bonus.”

Ook de mogelijkheid om ervaring op te doen met leiding geven aan ploegen spreekt veel jongeren aan. „Het is een unieke kans. Door al deze dingen komen jongeren vaker bij ons terug en hebben we eigenlijk nooit moeite om alle plekken gevuld te krijgen”, aldus Van Werven.

13 duizend openstaande vacatures

Dat bedrijven zich echt moeten inspannen, blijkt ook uit de arbeidsmarktanalyses die Bart van Krimpen maakt op basis van gegevens die CBS, UWV en zijn eigen Randstad Groep verzamelen. De top 20 van meest gevraagde functies telt ruim 13 duizend openstaande vacatures, waarvan 2275 in Gelderland, 1281 in Overijssel en 363 in Flevoland. En dat zijn dan alleen nog maar de vakantiebanen die online te vinden zijn. „Het is een onderschatting van de vraag, want veel vakantiewerkers worden geworven via persoonlijke netwerken of bijvoorbeeld posters aan het raam”, aldus Van Krimpen, market intelligence analist van Randstad Groep, waartoe ook de uitzendorganisaties Tempo Team en Yacht behoren.

Vooral postbedrijven op zoek naar vakantiekrachten

De meeste vraag is naar vakantiekrachten die kunnen helpen als postbezorger of –sorteerder. Op enige afstand volgen schoonmaker, verkoopmedewerker en magazijnmedewerker. Dat laatste is een containerbegrip voor uiteenlopende functies in de logistieke sector.

Steeds meer scholieren met een bijbaantje

De spanning die op de reguliere arbeidsmarkt voelbaar is, door een groeiend aantal vacatures bij een krimpend aantal werkzoekenden, werkt volgens Van Krimpen door in de markt voor vakantiekrachten. De cijfers worden volgens de marktanalist wel beïnvloed door een andere trend: steeds meer scholieren hebben een bijbaantje. „Ongeveer 60 procent van de jongeren tussen 15 en 20 jaar volgens het CBS”, zegt hij, „en die banen lopen ook in de zomer door. De trend in deze categorie is stijgend. ” Voor die categorie werd voorheen specifiek voor de zomerpiek geworven. Overigens kiezen studenten in de leeftijd van 20 tot 25 jaar juist steeds minder voor een bijbaan. „Dat zou wel eens te maken kunnen hebben met het afschaffen van de studiebeurs, waardoor ze zich meer willen concentreren op hun studie.”

Schoonmaakbranche betaalt vakantiekrachten het best

Vakbond FNV Jong ziet in haar periodieke vakantiewerkonderzoeken dat de krapte op de arbeidsmarkt zich sinds 2016 vertaalt in geleidelijk stijgende salarissen. Het gemiddeld uurloon bedroeg vorig jaar 8,69 euro per uur. De hoogste leeftijdsgroep wordt het best betaald, bijna 12 euro per uur. De schoonmaakbranche betaalt het best, gevolgd door de zorg en kantoorwerk. De bouw betaalde vorig jaar het slechtst. Helemaal tevreden over de hogere salarissen is de bond overigens niet. „We vinden dat er nog een te groot verschil zit tussen de economische groei en de stijging van de lonen”, aldus Silvia Pilger van FNV Jong.