Nieuws Personeel

Groeien met deze leiderschapslessen van Ronald Koeman

Onder bondscoach Ronald Koeman presteert Oranje eindelijk weer goed. Het is duidelijk: Koeman haalt het beste in zijn spelers naar boven. Volgens gedragsexpert Edwin Hansma, kan de aanpak van de bondscoach ook van waarde zijn in het bedrijfsleven.

Robbert Daalder | Foto: ANP 6 juni 2019

Keihard groeien leiderschapslessen koeman

,,Er gebeuren in sport ontzettend veel dingen waar we in het dagelijks (zaken)leven een hoop van kunnen leren”, steekt Hansma als gedragsexpert van het bedrijf FYNCH van wal. ,,Het zal je dan ook niet verbazen dat ik een liefhebber ben van sport. En dan voetbal in het bijzonder. Ronald Koeman is een oude held van mij en als ik zie hoe hij nu bij Oranje te werk gaat, zie ik ontzettend veel overeenkomst met de manier waarop wij organisaties en professionals begeleiden.”

Eerste persconferentie Koeman

Hansma vertelt dat de overeenkomsten tussen de twee werelden hem al duidelijk werden na de eerste persconferentie van Koeman in 2018. ,,Hij vertelde daar over zijn denkbeelden en de strategie die hij wilde gaan uitzetten. Omdat het in de voorgaande jaren flink misging bij de nationale ploeg (het Nederlands elftal miste zowel het Europees- als wereldkampioenschap, red.), gooide Koeman het over een heel andere boeg."

Koeman op zoek naar talenten

,,Omdat wij op dat moment niet over de beste spelers ter wereld beschikten, ging hij op zoek naar de meest geschikte speelwijze waarmee hij alles uit de talenten kon halen die er toen wél waren. Onder Koeman stonden er opeens jongens binnen de lijnen waar veel Nederlanders nog nooit van hadden gehoord. Even wennen, maar dat we inmiddels weer winnen van sterke voetballanden als Duitsland en Frankrijk zegt toch genoeg.”

Edwin Hansma Ronald Koeman FYNCH strategie 1

Focus op talent levert bijzondere prestaties op

Wat te denken van de ontwikkeling van Georginio Wijnaldum en Virgil van Dijk. Mede dankzij de handelswijze van Koemen hebben zij een ongekende groei doorgemaakt met het winnen van de Champions League (Europa's belangrijkste clubtoernooi) als bewijs. Bij zijn aanstelling als bondschoach koos Ronald Koeman verdediger Van Dijk als zijn aanvoerder. Van Dijk is inmiddels één van de meest begeerde verdedigers ter wereld. Hansma: ,,Iets waar veel managers een voorbeeld aan kunnen nemen. Vaak staat het vizier alleen maar gericht op het resultaat en moet iedereen binnen een organisatie doen wat hijof zij altijd heeft gedaan. Maar op den duur werkt dat niet meer. De wereld verandert en dus wordt er een andere tactiek gevraagd. Iets waaraan je kunt voldoen door de talenten van je mensen te benutten."

Keihard groeien leiderschapslessen koeman 1

Observeren, ontdekken en koppelen

Hansma adviseert om met je mensen in gesprek te gaan om erachter te komen waar je ze het best kunt inzetten. ,,Observeer ze. Ontdek wat hun talent nou echt is. Waar gaat hun hart sneller van kloppen en hoe kun je dat binnen jouw bedrijf aan elkaar koppelen zodat de prestaties nog beter worden? Heb je dat eenmaal helder voor ogen, dan is het ook belangrijk dat je er aandacht aan blijft besteden. Vergelijk het met naar de sportschool gaan. Als je eenmaal dat gespierde lijf hebt, moet je het wel onderhouden om niet weer terug te vallen.”

Louis van Gaal als voorganger Ronald Koeman

Eén van de voorgangers van Ronald Koeman is Louis van Gaal. Hij was bondscoach van het Oranje dat in 2014 als derde eindigde op het WK in Brazilië. Een grote verrassing omdat ook hij destijds over een middelmatige ploeg beschikte. Overtuiging bleek echter de sleutel tot succes.

Overtuigen van kwaliteiten

,,Van Gaal overtuigde zijn spelers dat zij tot veel meer in staat waren dan ze zelf voor mogelijk hielden. Iets dat Koeman nu dus ook doet. Vertaal je dit naar een onderneming, dan is het zaak om een omgeving te creëren waarin je belemmerende overtuigingen wegneemt. Laat medewerkers inzien dat er perspectief is. En daarbij hoef je ze heus niet eindeloos te pamperen en alles voor ze voor te kauwen. Professionals hebben namelijk genoeg skills om hun eigen weg te vinden.”

Zorg voor een helder doel

,,Wees daarbij alleen wel concreet in je aanwijzingen. Als een CEO tijdens zijn nieuwjaarstoespraak staat vertellen over klantgerichtheid, ownership en ondernemerschap, luistert het personeel misschien wel, maar vertaalt iedereen dat op een andere manier naar de werkvloer. Hou het voor iedereen begrijpelijk."

Winning mood creëren

Bij Coolblue begrijpen ze dat volgens de gedragsexpert heel goed. ,,‘Alles voor een glimlach’, is hun kreet. En je kunt merken dat iedereen binnen de organisatie dat begrijpt. Ik bestel een wasmachine waarop er even later twee energieke, vrolijke gasten bij mij op de stoep staan. Dat geeft mij al een goed gevoel. Helemaal wanneer zij die wasmachine naar boven brengen, deze aansluiten en de oude ook nog eens mee terug nemen. Leuk voor mij, maar ook voor hun. Als een opdracht helder is, hoeven ze niet getraind te worden en kost het ze geen moeite. Nu moeten de spelers van Koeman natuurlijk wel getraind worden, maar als zij hun opdrachten precies begrijpen, komt het resultaat vanzelf. Je gaat winnen. Er ontstaat een winning mood

'Ronald Koeman ziet het belang van plezier in'

Hansma prijst Ronald Koeman ook omdat hij het belang van plezier inziet. Als onderdeel daarvan laat Koeman zijn spelers samenkomen in een andere omgeving dan jarenlang gebruikelijk was. Minder stress van buitenaf en alle ruimte om op persoonlijke wijze met de jongens aan de slag te gaan. ,,Koeman snapt dat voetballers ook voetballen omdat ze het leuk vinden. Net zoals vroeger op dat ene pleintje. Zonder al die aandacht en miljoenen. Deze nieuwe omgeving in Zeist brengt dat gevoel weer naar boven. Organisaties die ook een omgeving creëren waarin mensen zich op hun gemak voelen en daarnaast kiezen voor een menswaardige aanpak, verlagen de stress en verhogen de productiviteit. Het zorgt ervoor dat het werk ze minder energie kost. Dat is toch mooi?”

Als een CEO tijdens zijn toespraak vertelt over 'ownership' luistert het personeel misschien wel, maar vertaalt iedereen dat op een andere manier naar de werkvloer

Edwin Hansma, gedragsexpert FYNCH