Nieuws Personeel
Personeelstekort en achterblijvende groeiambities? Strateeg Kirsten de Roo geeft tips voor perfecte match
'Ondernemers die met hun bedrijf willen groeien, zijn te vaak ad hoc bezig met het aannemen van mensen. Een gedegen strategie ontbreekt veelal, terwijl dat een absolute noodzaak is in de weg naar succesvolle groei.' Aldus ondernemer Kirsten de Roo, bekend van Pulse Recruitment en haar groeiprogramma voor ondernemers, die daarover het zojuist verschenen boek De Perfecte Match schreef.

In haar boek legt De Roo uit hoe je als mkb-bedrijf de juiste keuzes maakt als je medewerkers gaat aannemen en tot een gezonde groei kan komen. ,,Als het niet lekker loopt met nieuwe medewerkers, dan voel je dat in je niet alleen op de werkvloer, maar ook in je portemonnee. Een mismatch kost tot wel anderhalf jaarsalaris. Al die verloren uren, weggegooide inzet en omzet, frustraties bij collega’s, ongewenst verloop, achterblijvende doelstellingen…. Ga daarom op zoek naar een echte goede match. De perfecte match", lacht ze.
Lees ook: Niels Meijssen: 'Waarom ik als startup-strateeg als eerste naar cultuur kijk'
Tip 1. Zelfreflectie is key. Durf op jezelf en je eigen rol te reflecteren. Weet waar je sterk in bent en wat je beter aan andere kunt overlaten.
De Roo vindt zelfreflectie heel belangrijk. ,,Sta eens stil bij de redenen waarom je bent begonnen met ondernemen én of je nog steeds doet wat jou gelukkig maakt." Dat kan volgens haar heel concreet door je sterke en zwakke punten te formuleren en kritisch te kijken naar wat jou energie geeft en kost.
De Roo is genoeg ondernemers tegengekomen van wie de rol van directeur of leidinggevende helemaal niet paste. ,,Je hoeft niet te denken dat je alles moet kunnen. Ik heb gemerkt dat dit inzicht verhelderend kan werken. Als je kritisch naar jezelf kijkt, dan kan het zomaar blijken dat jij veel gelukkiger wordt als je bijvoorbeeld een operations manager aanneemt. Dat geeft jou als ondernemer lucht om je bezig te houden met andere zaken, zoals puur ondernemen.”
"Staar je niet blind op een cv. Kijk ook goed naar competenties en leervermogen. Een solliciterende leerkracht zou ook geschikt kunnen zijn voor de vacature van accountant"
Tip 2. Als je succesvol wilt groeien, kijk je naar de lange termijn en koppel je werving en selectie aan je bedrijfsstrategie.
Door werving en selectie aan je bedrijfsstrategie te koppelen weet ze dat ondernemers grote(re) stappen kunnen zetten op weg naar groei. ,,Kijk eerst waar je heen wilt als bedrijf. Daarvoor ga je terug naar de basis. Welke mensen met welke kwaliteiten, vaardigheden én ontwikkelpotentieel gaan jou helpen om te groeien? Maak daarbij je korte- en langetermijndoelstellingen zo concreet mogelijk. Want hoe concreter je voor ogen hebt waar je naar toe wilt en welke doelen je hebt, des te makkelijker het wordt om de juiste medewerkers aan te trekken”, aldus De Roo.
Ze geeft aan dat het belangrijk is om te weten wat je wil bereiken, in hoeveel tijd en wat daarvoor nodig is. ,,Vanuit daar kan je kijken welke kennis, competenties en type mensen er nodig zijn. Ook een tip is om te kijken of deze nieuwe medewerkers al alles al in huis moeten hebben vanaf de eerste dag dat ze starten of dat er tijd is voor ontwikkeling.”
Lees ook: Succesvol online verkopen? Bekijk deze tips van experts en topondernemers
Tip 3. Kennis en ervaring is geen garantie voor een perfecte match. Kijk liever naar competenties en ontwikkelpotentieel.
De Roo ziet dat wanneer nieuw personeel gezocht wordt, er nog vaak wordt gezocht naar het ‘schaap met vijf poten’. Iemand die alles al kan, met een perfect aansluitende opleiding, de juiste leeftijd en een mooi cv. Ze adviseert om liever met een open blik te kijken, zeker wanneer jouw onderneming opereert in een arbeidsmarkt waar op dit moment schaarste overheerst. ,,Staar je niet blind op een cv. Ik adviseer ook goed naar competenties en leervermogen van iemand te kijken. Zo zou een solliciterende leerkracht, die analytisch -én communicatief sterk is, ook geschikt kunnen zijn voor een vacature als accountant, mits hij of zij tijd krijgt de benodigde kennis te vergaren.”
Een andere valkuil die ze signaleert is dat ondernemers (bewust of niet bewust) op zoek zijn naar gelijkgestemden. ,,Je hebt geen kopie van jezelf nodig”, zegt ze. Toch ziet ze dat wel in de markt gebeuren. ,,Als je weet wat je zoekt, dan is dat geen kopie van jezelf. Het is iemand die jou aanvult of kan helpen jouw visie te realiseren.”
Kirsten de Roo, auteur van het boek De Perfecte Match. Foto: Petra Hoogerbrug/uitgeverij Haystack
Tip 4. Kijk naar de mensen die je al in huis hebt.
De juiste mensen in het team op de juiste plek zijn essentieel voor succesvolle groei. ,,Het kan lonen te kijken naar de mensen die al in huis zijn. Zijn ze nog blij in hun rol of willen én kunnen ze zich ontwikkelen?”
Ze kent legio voorbeelden van mensen die vertrekken wanneer een nieuwkomer de rol pakt die ze zelf hadden gewild. ,,Voorkom dat soort situaties door het gesprek aan te gaan en te kijken hoe dat in de ontwikkelstrategie van jouw bedrijf past.”
Tip 5. Onderscheid je van de rest
Om in te spelen op de markt waarbij medewerkers de banen voor het uitkiezen hebben, meent De Roo dat het belangrijk is je te onderscheiden. Jezelf verkopen vergt echter wel een andere mindset.
,,Wat maakt jouw bedrijf onderscheidend? Waarom doe jij wat je doet en welke redenen zitten daar achter? Wat maakt het zo aantrekkelijk om bij jou te komen werken? Maak in ieder geval waar wat je belooft. Zeker millennials vinden ‘de wereld beter maken’ bepalend bij hun keuze. Wanneer je bijvoorbeeld tien financiële advieskantoren naast elkaar zet, maak dan duidelijk wat jou anders maakt. Alleen op die manier zul je opvallen en de juiste match aantrekken.”
Kirsten de Roo
Strateeg
Kirsten de Roo is een strateeg en mentor pur sang. Ze is auteur van het boek De Perfecte Match, voor ondernemers die succesvol willen groeien met de juiste mensen op de juiste plek. Vanuit haar bedrijf begeleidt Kirsten ondernemers in hun groeistrategie. Daarnaast is ze mede-eigenaar van Pulse Recruitment.