Martijn Verspeek is niet je doorsnee installateur die alleen even een warmtepomp komt plaatsen. Zijn ‘fans’, want zo heten Martijns klanten, vraagt hij om alsjeblieft een eensterrenreviews te geven op Google. Hij heeft een hekel aan het woord personeel en daarom noemt hij hen steevast ‘goeie gasten’ en ‘vrouwkes’. Handtekeningen onder een offerte, daar doet Martijn niet aan. Vertrouwen is zijn sleutelwoord.
Twintig jaar klaar staan voor de fans
Nee, Martijn doet het allemaal niet om het provoceren. ,,Ik ben niet de Thierry Baudet van de installatiewereld.” Wel denkt hij met een gezond boerenverstand en met zijn hart, wat hij nog weinig ziet bij andere ondernemers. ,,Onze techniek is niet anders, maar wat ik van managementgoeroe Jos Burgers heb geleerd: wij leveren geen ketel, maar warmte. Dat is het verschil. In plaats van dat je de ketel plaatst en nooit meer terugkomt, staan wij twintig jaar voor onze fans klaar. Ze kunnen ons altijd bellen voor hulp, onderhoud of tips.”
Lees ook: Martijn Verspeek vertelt sollicitant niets over salaris: ‘Zo vind ik mensen met passie’
Dat Martijn het bedrijf van zijn vader zou overnemen, was al vroeg duidelijk. ,,Ik heb de zaak voor mijn gevoel al vanaf mijn zesde willen overnemen. Techniek vond ik leuk, je kwam bij fijne mensen over de vloer en in de kroeg kwam je die weer tegen. Ik heb nooit iets anders willen doen.”
Wij vinden onze dames helemaal geweldig, dus bij ons zijn het gewoon vrouwkes
Martijn Verspeek
Dertig ‘goeie gasten’ en ‘goeie vrouwkes’ werken voor hem. Groter wil hij niet worden. ‘Dan raak je het gevoel met de praktijk kwijt’. En over die naam: ,,Je wilt een goeie gast als schoonzoon. In het noorden maak je met ‘ke’ iets kleiner, maar wij vinden onze dames helemaal geweldig, dus bij ons zijn het gewoon vrouwkes.”
Perfecte terrasje van cabaratier Lebbis
Waar haalt Martijn al zijn ideeën vandaan? Dat begon bij de sketch van cabaratier Lebbis (Hans Sibbel) over het perfecte terrasje. ,,Daarin omschrijft hij dus het perfecte terras. Alles is goed geregeld. Je wordt geholpen door een vrolijke bardame, ze brengt je warme koffie en koud bier precies op de goede temperatuur. Door de goede service geef jij dan weer veel te veel fooi. Je bent helemaal overdonderd. Ik dacht: dat moeten wij doen met de installatietechniek. Wij willen dat goede terrasje zijn.”
Maar inspiratie haalt hij ook veelvuldig uit andere sprekers en ondernemers. ,,Een grote les leerde ik van leiderschapsspreker Remco Claassen. Als mensen shit over zich heen krijgen, zijn ze van nature gewend dubbele shit terug te geven. Remco zei: shit in, love out. Dat probeer ik nu zoveel mogelijk toe te passen. Twee jaar geleden gaf een klant een eensterrenreview. Eerst werd ik boos, maar hij had eigenlijk gelijk. Ik heb sorry gezegd en twee dagen later stond ik met twee mutsen van Verspeek op de stoep. Zo moet je met mensen omgaan.”
‘Mensen versieren de voordeur voor ons’
Zijn manier van denken heeft een groter doel. ,,Wij willen geen klanten, maar fans van ons bedrijf. Dat mensen een goed gevoel krijgen als ze onze bus zien rondrijden. Fans mogen voor hun kinderen gratis springkussens lenen met onze naam erop. Dat is de beste reclame, want jij gaat het positieve verhaal aan andere ouders vertellen.” Dat goede gevoel geven aan de fans heeft resultaat. ,,Soms hebben mensen hun voordeur versierd met ‘welkom goede gasten van Verspeek’ waar de koffie en het gebak klaar staat. Die mensen investeren 10.000 euro in een airco en een warmtepomp en dan versieren ze ook nog eens de voordeur.”
Korting betekent dat je iemand wilde belazeren
Martijn Verspeek
Iets anders. Jos Burgers leerde Martijn om nooit korting te geven. ,,Korting betekent dat je iemand wilde belazeren. Wij zitten in een klein werkgebied. Je wilt voorkomen dat je twee mensen die elkaar op een verjaardag spreken een ander bedrag hebt laten betalen. Onder elke offerte staat daarom nu dat wij mensen niet willen belazeren mét een uitlegvideo waarom wij geen korting geven. Sindsdien krijgen we die vraag nog maar één of twee keer per jaar. Aan ons de taak om subsidies in de gaten te houden, op te letten bij de inkoop en scherp te zijn op onze uren.’’
Martijn Verspeek vraagt geen handtekening onder offertes
Wat er niet onder Martijns offertes staan, zijn handtekeningen. ,,Ik werk vanuit vertrouwen en een handtekening vind ik een kwestie van wántrouwen. Leveringsvoorwaarden bestaan uit zeven pagina’s met kleine lettertjes. Niemand leest dat. Door te laten zien dat je vertrouwen hebt, krijg je meer vertrouwen terug. Ik heb het boek van Rutger Bregman niet gelezen, want dat is mij veel te dik, maar de meeste mensen deugen. Daar ben ik heilig van overtuigd. Daarom staat onder onze offerte: bij ons kan je geen handtekening zetten. Wij hebben nog vertrouwen in de mens.”
Als ik nooit belazerd word, dan ben ik te slecht van vertrouwen
Martijn Verspeek
Gaat alles dan goed bij Verspeek? ,,Voor 25.000 euro is het een keer goed misgegaan. Ergens was schade ontstaan en de aannemer die de fout gemaakt had, vroeg ons het te laten repareren. De verzekeraar maakte het geld over naar de aannemer, maar hij niet naar ons. Op de vraag waarom hij het geld niet naar ons overmaakte, antwoordde hij: ik heb nergens een handtekening gezet.” Na dit incident wilde Martijn de offertes weer aanpassen, maar een wijze les van Jos Burgers weerhield hem daarvan. ,,Als ik nooit belazerd word, dan ben ik te slecht van vertrouwen.”
Bij Verspeek is het salaris onbekend
Pas twee dagen voordat goeie gasten bij Verspeek beginnen, vertelt hij wat ze gaan verdienen. ,,Ik vind het idee wel magisch: ga je ergens werken voor het merk of voor het geld? Dat vond ik in het begin retespannend om te doen. Bij de eerste sollicitant wilde ik het uitleggen, maar die hoefde zijn salaris niet eens te weten. Hij vertrouwde erop dat het goed was. Daarna ging het weer zo makkelijk, dus toen kon ik niet meer terug. Je haalt hier gepassioneerde mensen mee binnen die iets liever goed dan fout doen. Al bijna twee jaar is hier niemand weggegaan.”
Zijn nieuwste experiment is zo’n vier maanden oud. ,,Er is een soort ratrace ontstaan rondom vijfsterrenreviews. Ik denk dat zo’n 25 procent van de reviews nog eerlijk is. Om de rest is door het bedrijf gevraagd. Toen ik zelf reviews las, merkte ik dat ik langer bleef hangen bij een eensterrenreview. Die zijn namelijk 100 procent eerlijk en daar is niet om gevraagd. Nu vragen wij mensen om een eerlijke beoordeling te schrijven, maar wel met een eensterrenreview.” Naast dat de reviews eerlijk zijn, hebben ze een andere, voor Martijn onverwachte, positieve bijkomstigheid. ,,Wij doen er alles om slecht vindbaar te zijn online. Google vindt eensterrenreviews niet leuk, daardoor staan we op pagina 2 of 3 en dat vind ik prima. Een fan vindt ons wel, een klant niet.”
Mond-tot-mondreclame is het belangrijkst
Aan SEO en marketing geeft Martijn daarom geen geld uit. ,,Mond-tot-mondreclame is het belangrijkst voor ons. Als je heel positief bent over een bedrijf, dan gun je dat je beste vriend ook. Je doet dan extra je best, zodat die vriend op de volgende verjaardag zegt: Verspeek is de beste tip die je ooit gegeven hebt.”
Je wil dat die vriend op de volgende verjaardag zegt: Verspeek is de beste tip die je ooit gegeven hebt
Martijn Verspeek
Als inspirerend spreker staat Martijn regelmatig op een evenement en dat smaakt naar meer. ,,Op 27 oktober gaan wij Goeiegast het Event organiseren. Daar gaan de mensen iets meemaken, wat ze nog nooit hebben meegemaakt. Ik ga mijn verhaal vertellen, stagiaires komen langs met worstenbroodjes, een cabaretier komt langs. Alles wat bij mij op de zaak gebeurt, komt daar samen. Je gaat naar buiten lopen en denken ‘fuck dit was vet!’”
2025 staat in het teken van digitalisering en sfeerbeheer. ,,Vijf jaar geleden had ik nog niet eens een computer in huis, dus digitalisering blijft hard werken voor mij. Maar uiteindelijk levert het werkplezier op. Hoe beter het geregeld is voor de jongens, hoe beter ze in hun vel zitten. Het afgelopen jaar ben ik veel weggeweest en daarom kreeg ik de terechte opmerking dat het fijn zou zijn als ik vaker op de zaak ben. Ik ben van de sfeerbeheer zeggen ze. Daarom wil ik dit jaar minimaal twee dagen per week volledig op de zaak zijn om de sfeer te beheren.”
Lees ook: Waarom je als ondernemer moet streven naar het Philipsgevoel