PersoneelLeiderschap

Dit zijn de 10 beste reclames van het afgelopen jaar

beeld deondernemer
Leestijd 2 minuten
Lees verder onder de advertentie

Het deuntje van Unox, de klunzige bedrijfsleider van Albert Heijn en de kerstsfeer van Coca Cola. Zomaar drie oude ingrediënten die in de loop der jaren een gouden greep zijn gebleken als het om reclames gaat. Het feit dat er jaarlijks tien nominaties zijn voor de Ster Gouden Loeki, bewijst dat er nog altijd genoeg creativiteit is bij de Nederlandse bedenkers van spotjes. Maar wat is nu eigenlijk het geheim van een goede commercial?

Hieronder de tien beste reclames van het afgelopen jaar, in willekeurige volgorde.

1. Calvé Pindakaas - Lieke Martens (bureau Alfred International)

Lees verder onder de advertentie


2. Dierenbescherming - Help ons redden (bureau Visual Noise)


3. Heineken - Now You Can (bureau Parking- Publics Italy)


4. Jumbo - Alles voor een geweldige Kerst bij Jumbo (bureau Alfred International)

Lees verder onder de advertentie


5. Lidl - Ga voor goud! (bureau Joe Public)


6. McDonald's - Eerste avondje uit (bureau TBWA\Neboko)


7. Plus - Familietradities zijn er om door te geven (bureau J. Walter Thompson Amsterdam)

Lees verder onder de advertentie


8. Plus - Goed eten is samen eten (bureau J. Walter Thompson Amsterdam)


9. Rijksoverheid - Geef vrijheid door! (bureau KesselsKramer)


10. Staatsloterij - Frekkel (bureau TBWA\Neboko)

Lees verder onder de advertentie


Reclame moet een beleving aanzetten. De kijker moet na afloop direct zoiets hebben van: ‘dit wil ik hebben.” Neem bijvoorbeeld de Unox-reclame met dat herkenbare deuntje. Je weet direct van welk merk het is en je waant jezelf vrijwel direct aan een knusse eettafel met een goeie kop soep.

Het is echter niet alleen de muziek die het ‘m doet in een goede commercial. Een goede tekst kan ook doorslaggevend zijn. Wat te denken van ‘Goeiemoggel’? De campagne van KPN die in 2007 een Gouden Loeki opleverde. Of de populaire manager ‘John’, die iedere dag om vier uur een Cup a Soup neemt om scherp te blijven. Hate it or love it, maar dat het werkt staat als een paal boven water.

.

Lees verder onder de advertentie