Nieuws Leiderschap

Grootbedrijf blijft favoriete werkgever, Coolblue stoomt op

Bedrijven van naam oefenen nog altijd de meeste aantrekkingskracht uit op werknemers, schrijft het AD. Waarom blijven hoogopgeleiden kiezen voor de grote bedrijven, terwijl de meeste interessante banen elders liggen?

Gea Bruinsma | Foto: ANP 16 juni 2017

Pieter Zwart Coolblue grootbedrijf

De afgelopen vijf jaar stond Philips steeds op de derde plaats in het Intermediair Imago Onderzoek onder 4.000 hoogopgeleiden. Dit jaar is de producent van medische apparatuur de winnaar. ,,Het is vaak stuivertje wisselen in de top", zegt Intermediair-onderzoeker Garikai van Weydom.

Krimp

,,Ik vind het fascinerend om te zien dat dezelfde bedrijven elk jaar hoog staan, terwijl ze vrijwel allemaal krimpen", aldus Ton Wilthagen, hoogleraar Arbeidsmarkt aan de Universiteit Tilburg. ,,Door reorganisaties verdwijnen banen, maar hun imago als werkgever blijft goed. Voor meer banen met meer verantwoordelijkheid kun je beter bij het midden- en kleinbedrijf terecht."

Coolblue

De verklaring? Als je een bedrijf niet kent, is het moeilijk om er iets van te vinden. ,,Mensen kunnen bij ons onderzoek zelf een werkgever invullen, dus is het ergens logisch dat grote namen hoog scoren", zegt Van Weydom. Zo is het groeiende succes van webwinkel Coolblue, die van plaats 69 in 2015 naar de twaalfde plek is gestegen, ook goed te verklaren. ,,Enkele jaren geleden dacht vrijwel niemand die een nieuwe tv wilde kopen aan Coolblue, maar inmiddels wel. Daardoor zijn ze ook als werkgever bekender geworden."

Imago

De bekende bedrijven moeten wel aan hun imago blijven werken om in het oog te springen. ,,Op de steeds krapper wordende arbeidsmarkt wordt het voor bedrijven moeilijker om mensen te vinden. Er zijn meer banen dan werkzoekenden'', legt Suzan Bloemscheer van Randstad uit. Ook bij de uitzender is Philips het populairst, blijkt uit de jaarlijkse Employer Brand Research. ,,Het is interessant om bekend te staan als goede werkgever, waar mensen graag aan het werk gaan.''

Blindstaren

Wilthagen adviseert echter om het imago en de bekendheid van grote bedrijven los te laten. ,,Staar je vooral niet blind op het merk. Bij grote bedrijven begin je vaak laag en krijg je minder snel verantwoordelijkheid. Je bent maar een van de zovelen. Kijk dus juist eens bij het bedrijf om de hoek. Twee derde van de Nederlandse werkgelegenheid komt van het MKB, daar ligt écht de toekomst.''

Marketing en sales

Een groep waar de baanzekerheid relatief laag is, dat is marketing en sales. Slechts 35 procent hiervan heeft zekerheid van zijn baan, wijst het onderzoek van Intermediair uit. Een lager percentage kom je niet tegen. Sterker nog, slechts vijf procent denkt binnen een maand een nieuwe baan te hebben gevonden. Ook al het laagste percentage. Het is daarom niet gek dat deze functiegroep het minst positief is over de arbeidsmarkt. 35 procent vindt de arbeidsmarkt (zeer) gunstig.

Marketing en sales kent de grootste groep starters. 33 procent heeft minder dan vijf jaar werkervaring. Het merendeel is vrouw en het percentage studerenden ligt met 14 procent het hoogst van alle functiegroepen.

Top 50

1. Philips
2. Shell
3. Rabobank
4. Unilever
5. ING
6. Google
7. De Politie
8. KLM
9. ABN AMRO
10. Ahold Delhaize
11. ASML
12. Coolblue
13. GGZ
14. Belastingdienst
15. Microsoft
16. Ministerie van Defensie
17. Waterschap/Hoogheemraadschap
18. Universiteit Utrecht
19. Heineken
20. KPN
21. NS
22. KPMG
23. Apple
24. Rijkswaterstaat
25. DSM
26. Deloitte
27. TNO
28. Gemeente Amsterdam
29. EY
30. Gemeente Rotterdam
31. FrieslandCampina
32. PwC
33. Nike
34. Bol.com
35. VodafoneZiggo
36. Coöperatie VGZ
37. Universiteit van Amsterdam
38. Achmea
39. ProRail
40. AkzoNobel
41. Het Wereld Natuur Fonds
42. GGD
43. IKEA
44. PostNL
45. Academisch Medisch Centrum (AMC)
46. UWV
47. Schiphol Group
48. Bureau Jeugdzorg
49. Rijksuniversiteit Groningen
50. Universitair Medisch Centrum Rotterdam

Benieuwd naar de rest van de uitkomsten? Lees dan hier het complete imago onderzoek van Intermediair.

Er zijn meer banen dan werkzoekenden

Suzan Bloemscheer, Randstad