Nieuws Leiderschap

Valentijnsdag: zo doen wij dat, als ondernemers

Het is Valentijnsdag! Een mooie kans voor bedrijven om zichzelf met bijzondere aanbiedingen op de kaart te zetten. Hieronder een uitgebreide lijst met daarin de meest opvallende acties die tijdens de dag van de liefde geldig zijn. Van speeddaten in de lucht tot samen sporten, het voeren van kakkerlakken en gratis dildo's.

Redactie De Ondernemer, Juul Schepens 14 februari 2019

Valentijnsdag opvallende acties bedrijven

Groningen Airport Eelde: 'Speeddaten in de lucht'

Vliegveld Eelde wil speeddaten letterlijk naar een hoger niveau tillen. Speciaal voor Valentijnsdag maken twee vrijgezellen kans op een blind date in de lucht. Geïnteresseerden kunnen zich opgeven en Eelde kiest twee singles die vandaag om 15.40 uur met elkaar opstijgen. Ze krijgen twintig minuten om elkaar boven de (roze?) wolken te leren kennen.

CarSmash: ‘Fuck Valentijn, sla een auto kapot’

Wie 14 februari vervloekt, is van harte welkom op Autosloperij CarSmash in Amsterdam om auto’s te slopen. Pak een hamer, honkbalknuppel of breekijzer en laat je even helemaal gaan. Let op: reserveren is verplicht.

Hudsons Bay: gratis liefdestattoo

Na een middagje winkelen en met een gratis gezette tattoo in huis komen…Ook dat kan alleen vandaag. Wie wat flaneert tussen de schappen in één van de dertien vestigingen van Hudson’s Bay en voor minimaal 50 euro koopt, krijgt er desgewenst een gratis tattoo bij.

Een afbeelding van een roos, een anker, een zwoel gefluisterd ‘je t’aime’, of ‘love’ – worden in het kader van de actie ‘Scoor je gratis tattoo’ in de huid gegraveerd. Dat wordt gedaan door een professionele tattoeëerder, die in de winkel aanwezig is. In totaal kan er worden gekozen uit een twintigtal verschillende afbeeldingen. Hudson’s Bay heeft er een contract voor afgesloten met het bedrijf Ink District Amsterdam.

Valentijnsdag acties

PlusOne: ‘Gratis vibrator in ruil voor een break-up verhaal’

PlusOne, een Amerikaanse producent van seksspeeltjes, deelt gratis ‘bulletvibrators’ uit aan vrijgezellen. Singles worden platgegooid met reclame voor koppelactiviteiten en daarom hebben zij wel een extra orgasme nodig. Het enige wat je hiervoor moet doen, is een formulier invullen en vertellen hoe het vlak voor valentijn is uitgegaan met je geliefde. PlusOne regelt de rest.

Stradivarius: ‘Love me Tinder’

Kledingwinkel Stradivarius lanceert in samenwerking met Tinder een T-shirtcollectie. Het resultaat? Een collectie met typische Tinder-zinnetjes, zoals: ‘You looked taller on Tinder’,‘I am your right swipe’ en ‘Love me Tinder’.

Fleurop: ‘brengt echte liefde in beeld’

Bloemenspecialist Fleurop tovert een bloemenwinkel, in samenwerking met bureau Wubbe, om tot een restaurant. En niet zonder reden: twee tortelduifjes gaan daar op date. De romantische avond is vastgelegd en het televisiespotje is online en op televisie te zien. Met de campagne roept het merk iedereen op om elkaar te verrassen met een bloemetje.

DPD: ‘Jouw Valentijn is meer waard dan een kaart’

Logistieke dienstverlener DPD komt met een Cupidoosje. Met deze actie, opgezet in samenwerking The Communication Company, opent het de aanval op concurrent PostNL. Dit kleine doosje past gewoon in de brievenbus en is volgens DPD ‘meer waard dan een inhoudsloze kaart’ omdat je het doosje kunt vullen met persoonlijke verrassingen.

Revolut: ‘To all the 12,750 people who ordered a single takeaway on’

Online bank Revolut sloeg de plank mis met zijn campagne. Op de billboards liet de bank zien hoeveel mensen op valentijn een eenpersoonsmaaltijd hebben bezorgd - pijnlijk. Velen konden deze actie niet waarderen en vonden dat het merk zich schuldig maakte aan ‘single-shaming’.

Snickers: ‘#SmoothItOver’

Chocolademerk Snickers komt met een campagne, opgezet in samenwerking met BBDO New York, voor the day after. De campagne speelt in op de groeiende aversie van jongeren tegen valentijn; velen vinden het té commercieel of houden er niet van omdat ze simpelweg single zijn. Door een tweet te plaatsen met de hashtag ‘SmoothItOver’, maken zij kans op een chocoladeboeket om Valentijnsdag toch ‘smooth’ te eindigen. Deze actie haakt in op een lopende campagne van Snickers (‘You’re Not You When You’re Hungry’) ter promotie van de nieuwe smaken met amandelboter en pindakaas.

Wow Air: 'Is jouw naam Valentijn? Vlieg gratis mee'

Vliegmaatschappij Wow Air komt alle 'Valentijns' tegemoet. Iedere passagier die ‘Valentijn’ heet, kan zijn liefje kosteloos meenemen naar New York. Om hiervoor in aanmerking te komen moest je tussen 24 januari en 14 februari 2019 minimaal twee tickets boeken bij de maatschappij. En tussen 10 februari en 19 februari dit jaar moet je de trip maken. Vliegensvlug handelen dus.

El Paso Zoo: 'Vernoem je ex naar een kakkerlak'

Bij de Amerikaanse El Paso Zoo kun je een kakkerlak naar je ex vernoemen. En er is meer: de dieren worden aan de stokstaartjes gevoerd en deze show kun je live bijwonen via Facebook. Wraak is zoet.

The Amsterdam Dungeon: 'Break-up service voor Valentijnsdag'

Ben je helemaal klaar met je geliefde maar heb je geen idee hoe je het moet uitmaken? The Amsterdam Dungeon helpt je handje. Speciaal voor Valentijnsdag bieden zij een break-up service aan. Het enige wat je hiervoor moet doen is een formulier invullen en zij zullen je (ex) geliefde de stuipen op het lijf jagen. Zodat jij vanaf vandaag weer single en gelukkig bent.

Pleurop: 'Verbloem het niet langer. Zeg het met Pleurop'

Webshop Pleurop, een initiatief van bureau Tosti Creative, biedt ook dit jaar verschillende mogelijkheden om de dag van de liefde minder romantisch te maken. Je kunt een verlept boeket met dode bloemen laten bezorgen, hem of haar verrassen met een stinkend luchtje ('Eau de Possion') en een stomme brief met onaardige woorden sturen.

Qmusic stuurt een stel naar Cuba

Liefde is... een ode brengen aan jouw Valentijn, vindt radiostation Qmusic. Na zo'n ode is het altijd maar hopen dat deze liefde ook echt wordt beantwoord. En dat neemt Q wel heel letterlijk: 'wordt jouw liefde beantwoord, dan wordt dit beloond met niets minder dan een romantische reis naar Cuba.' Het enige wat deelnemers hoefden te doen, was hun ode naar Qmusic sturen, vandaag afwachten of deze er op de radio wordt uitgepikt om vervolgens de koffers te kunnen pakken.

Je relatie oppoetsen met Picnic

Online supermark Picnic heeft het assortiment speciaal voor Valentijnsdag wat aangepast. Onder de noemer 'poets je relatie op' wordt er een uitschuifbare plumeau met verrassingskleur aangeboden (op=op). Een pluizen borstel, vacuüm opbergzakken en waszakjes zijn ook verkrijgbaar. 'Voor de onbeantwoorde liefde' kan de klant terugvallen op chocola van Tony's Chocolonely, eenpersoons wijnflesjes met plastic beker en tissues van Kleenex.

Weights before dates

Sportschool Anytime Fitness is creatief en wijst haar leden erop dat fitheid en een gezond lichaamsgewicht toch echt belangrijker zijn dan daten. Om Valentijnsdag toch te kunnen benutten, kwamen zij met de actie 'Weights before dates'. De boodschap die zij afgaven op social media luidde: 'Tag je gymbuddy and show that you love him/her.'

Van sportschoolketen Basic Fit mag je op valentijn gratis iemand meenemen om samen te kunnen zweten. Even melden bij de balie is genoeg. Daarnaast staat hun applicatie vol met oefeningen die je samen kunt doen.