De teller stond vrijdagavond op 1.282. Allemaal Engelstalige vacatures die, coronacrisis of niet, zeer moeilijk in te vullen zijn. Nu de Verenigde Staten de grenzen voor nieuwe kennismigranten sluit, ziet Brainport het als uitgelezen kans ze naar Nederland te halen. ‘Stop het wachten op die Amerikaanse droom’, luidt het motto van de campagne die Brainport Eindhoven deze week op Instagram lanceerde: ‘Come to where the magic happens’.
Ondanks de werkloosheid in sommige sectoren blijft de vraag naar personeel bij high tech-bedrijven hoog
Emiel Kuijpers, Brainport
Knappe koppen uit buitenland
De Instagram-advertentie duikt op rond de universiteitssteden in de Verenigde Staten, zegt marketingmanager Emiel Kuijpers van Brainport tegen het ED. ,,Ondanks de werkloosheid in sommige sectoren blijft de vraag naar personeel bij high tech-bedrijven hoog”, zegt Kuijpers. De advertenties zijn vooral gericht op technisch afgestudeerden en IT-werknemers. Door de stap van de VS worden naar schatting honderdduizenden werknemers uit het buitenland in de VS geweerd. Het gaat onder meer om het visum voor hooggeschoolde werknemers.
Het is niet de eerste keer dat Brainport gericht in het buitenland op zoek gaat naar ‘knappe koppen’. Eerder gebeurde dat al in de Mexicaanse studentenstad Guadalajara.
Lees ook: Einde Silicon Valley als innovatieleider nabij: Eindhoven de opvolger?