PersoneelArbeidsmarkt

Snel personeel nodig? Subway werft medewerkers met emoji's

 
Een filiaal van Subway in Amsterdam. Foto: Lex van Lieshout/ANP
 
Geschreven door:
Leestijd 2 minuten

Solliciteren door het sturen van emoticons via WhatsApp. Het kan sinds deze week bij restaurantketen Subway. Aan de hand van emoji’s omschrijven jongeren zich als een zelfgemaakt broodje om te laten zien wat ze in huis hebben. ,,We willen de drempel om te solliciteren verlagen.’’

Lees verder onder de advertentie

Volgens Subway wordt solliciteren via een motivatiebrief met cv door veel jongeren als formeel en moeilijk ervaren. Met deze wervingscampagne willen zij de procedure makkelijker en leuker maken. ,,Het is een nieuwe manier om personeel aan te trekken’’, vertelt Reza Parvin, franchisenemer bij Subway, in het AD. ,,De meeste mensen hebben tegenwoordig WhatsApp. Ik ken er maar weinig zonder.’’

Schrijven sollicitatiebrief lastig

Parvin heeft drie restaurants: een in Wateringen, een in Capelle aan den IJssel en in Den Haag. Hij merkt dat nog maar weinig jongeren de tijd nemen voor de standaard sollicitatie. ,,Het schrijven van een motivatiebrief met cv wordt vaak lastig gevonden, terwijl veel jongeren wel willen werken’’, zegt hij. ,,Tegenwoordig gaat alles veel sneller dankzij moderne technieken. Daar wilden we op inspringen door medewerkers te werven via een nieuw kanaal: WhatsApp.’’

De manager waar je hebt gesolliciteerd neemt contact met je op voor een persoonlijk gesprek. Dan kun je de gekozen karaktereigenschappen toelichten

Reza Parvin, franchisenemer Subway

Elk Subway-restaurant heeft een eigen 06-nummer waar geïnteresseerden een zelfgemaakte ‘sub’ naartoe kunnen sturen. Het broodje beschrijven ze aan de hand van emoji’s. Zo staat een Spaanse peper voor pit, een visje voor een beetje glad, een ui voor gevoelig, een komkommer voor fris, avocado voor fit en wie een saladebowl kiest is een groentje. Parvin heeft het zelf ook getest en koos voor een sub met onder meer vlees, ei en kip. ,,Daarmee laat ik zien dat ik een doorbijter, ijverig en veelzijdig ben.’’

Lees verder onder de advertentie

Geen grap van Subway

Volgens de franchise-ondernemer is de nieuwe manier van solliciteren zeker niet als grap bedoeld. ,,Het moet de procedure vooral een stuk leuker te maken.’’ Naast het creëren van een emoji-sub moeten geïnteresseerden ook een aantal vragen via WhatsApp beantwoorden. ,,Dat is als het ware de eerste sollicitatieronde. Daarna neemt de manager waar je hebt gesolliciteerd contact met je op voor een persoonlijk gesprek. Dan kun je de gekozen karaktereigenschappen toelichten. Wie weet, als het goed gaat, maak je meteen al je eerste sub.’’

Lees ook: Dit bedrijf houdt sollicitatiegesprekken in een luchtballon

Het nieuwe solliciteren

Ervaring met het smeren van broodjes hoef je als beginnend sandwich artist niet te hebben. ,,Het is vooral belangrijk dat je enthousiast bent’’, vertelt Parvin. ,,Je moet de gasten voorop stellen, ze een goede ervaring geven en met een glimlach een broodje kunnen samenstellen.’’

Lees verder onder de advertentie

Zelf heeft hij hoge verwachting van het nieuwe solliciteren. ,,Ik heb nog niet gekeken of we al reacties hebben gehad, maar ik ga ervan uit dat die zeker komen. Ik ben bezig een vierde restaurant te openen, dus daar heb ik nieuw talent voor nodig. Ik ben altijd op zoek naar versterking voor mijn teams.’’

Lees ook: 'Sociaal', 'teamplayer' en 'zelfstandig' grootste clichés op cv