Volgens woordvoerder Esther van Tienen gaat het vanaf april tot en met oktober om net boven de 2 procent van het aantal vluchten dat wordt geannuleerd. Vóór corona was dat maar 0,5 procent, zegt ze. Nu is dat dus vier keer zo veel. Gevraagd om concrete getallen zou het volgens Tienen gaan om rond de vijfhonderd vluchten.
Hoogleraar Wilthagen: 'Zorg dat deeltijders meer uren maken'
De problemen op en bij Schiphol, de NS die minder treinen moet laten rijden, evenementen die niet door kunnen gaan vanwege het tekort aan beveiligingspersoneel, en dan kwamen de problemen bij de Ketheltunnel er maandag nog bij. ,,De arbeidsmarkt loopt vast en daarmee ook de samenleving. Dit is het lot voor de komende tijd", waarschuwt Ton Wilthagen, hoogleraar Arbeidsmarkt aan Tilburg University. Volgens hem ligt de oplossing bij onder meer bij parttimers, vertelt hij in dit artikel.
Lees ook: Experts over personeelstekorten: 'Alarmfase voor de arbeidsmarkt'
De hoogleraar vindt dat vakbonden, werkgevers en overheid de handen ineen moeten slaan om de problemen zo goed mogelijk op te lossen. ,,We hebben veel deeltijders, zorg ervoor dat deze mensen meer uren gaan werken. Daar komt bij dat we studenten moeten stimuleren om te kiezen voor een opleiding voor de meest vitale functies in onze samenleving. We moeten echt scherpere keuzes maken, zodat onze samenleving niet vastloopt."
Lees ook: Arbeidsmarktexpert Yves Pilet: ‘Ondernemer, verander je gedrag, anders kom je nooit aan personeel’
Ook Yves Pilet: 'Deeltijdbanen in tijd vergroten'
Rits de Boer, Inspecteur-generaal Nederlandse Arbeidsinspectie, gooide vorige week met de publicatie van zijn jaarverslag de spreekwoordelijke knuppel in het hoenderhok: werkgevers zullen in zijn optiek veel creatiever moeten zijn en worden om iets te doen aan hun personeelstekort. Het is niet sec op te lossen met het aantrekken van nog meer arbeidsmigranten en kenniswerkers; de makkelijke weg. Een van zijn suggesties is verhoging van de arbeidsproductiviteit door meer te investeren in werknemers.
Employer branding expert Yves Pilet vertelt in dit artikel zich te kunnen vinden in het idee van De Boer, die overigens ook pleit om deeltijdbanen in tijd te vergroten. Werk geen twee, maar vier dagen per week, bijvoorbeeld.