Vitaliteit

Tosti’s eruit, personal trainer en pokébowl erin: zo werd I-MOR een topfit bedrijf

Het fitte team van full-service video agency I-MOR. Foto: I-MOR
Leestijd 6 minuten
Lees verder onder de advertentie

Werknemers zien dat ruim de helft van de werkgevers zich actief inzet om ziekteverzuim te voorkomen. Vraag je echter aan werkgevers wat zij doen om te investeren in de groei van werknemers in het kader van de krappe arbeidsmarkt, dan bungelt verzuimpreventie bij werkgevers praktisch onderaan de prioriteitenlijst. Dat bleek recent weer uit onderzoek van Acture.

Fit kan voor mij iets anders betekenen dan voor mijn collega. Maar uiteindelijk gaat het erom dat we er zijn voor onze klant en dat is teamwork

Mariëtte van het Kaar, accountmanager I-MOR

Zoals bij topsport op het juiste moment pieken

Een werkgever die wel sinds een tijd actief bezig is met het bouwen en consolideren van een fit team is I-MOR, een full-service videobureau met vijftien jaar ervaring op het gebied van moving content. Wat dat precies inhoudt? Samen met klanten als Albelli, Walibi Holland, Microsoft en de Johan Cruijff Arena maakt het bedrijf uit de Zaanstreek tv-commercials, casefilms, brand movies, wervingsvideo’s en Instagram-stories. Van concept tot productie, voor supermarkt tot stadion. Om door middel van storytelling tot het beste resultaat te komen, is een gezond en tevreden team nodig. Daar weet Mariëtte van het Kaar, accountmanager bij I-MOR, alles van.

Twee jaar geleden startte Mariëtte bij dit creatieve videobureau en direct viel haar iets op. ,,Wat wij hier doen is echt topsport. Op het juiste moment moet je pieken. Zowel tijdens de aanloop en voorbereidingen naar de productiedag toe als op een draaidag van onze producties zelf, moet je er voor zorgen dat je er met het gehele team staat. Er mag niets mis gaan. Alle schakels moeten perfect werken. Dat betekent dat we met zijn allen echt fit en gezond moeten zijn’’, vertelt Mariëtte. ,,Fit kan voor mij iets anders betekenen dan voor mijn collega. Maar uiteindelijk gaat het erom dat we er zijn voor onze klant en dat is teamwork. Daarom moet elke schakel in het team fit zijn.’’

Lees verder onder de advertentie
Mariëtte van het Kaar is accountmanager bij I-MOR. Foto: I-MOR

'Hoe wordt en blijft het team van I-MOR zo fit mogelijk?’

Mariëtte kreeg van de directie het vertrouwen en de vrijheid om aan de slag te gaan met de brandende vraag: 'Hoe wordt en blijft het team van I-MOR zo fit mogelijk?’. ,,Je wilt de werknemers niets opleggen. Dat is best lastig. Ik heb tijd en budget gekregen om onderzoek te doen naar hoe je een team meekrijgt in een gezondere richting.’’ Een van de manieren waarmee het bedrijf aan de slag is gegaan? Het Vi-MOR-programma. Een uurtje sport met zijn allen onder werktijd. ,,Ik merkte dat weinig mensen sporten omdat ze amper tijd hebben. We werken ook in drukke periodes in de weekenden en avonden. De werktijden wisselen nogal eens. Dat maakt het bijvoorbeeld lastig om een sportabonnement voor een bepaald tijdstip te hebben.’’

Oplossing: de Healthy Monday. Om de twee weken op de maandag tussen 4 en 5 uur met elkaar sporten in een fitnessruimte. Met een personal trainer. Bij zo’n sportieve maandag hoort ook gezond eten. Genoeg eiwitten en vezels om met alle energie te sporten. ,,Belangrijk: zie het niet als verplichting! Mensen moeten het leuk vinden. Wat ik zo fijn vind is dat je tijdens het sporten andere gesprekken hebt met je collega’s. Even niet over werk, maar bijvoorbeeld over andermans kinderen of vrije tijd.’’

Lees verder onder de advertentie

Lees ook: Arbo Unie: 'Verzuim door psychische klachten in 2023 hoger dan ooit'

Met de Gouden Pollepel gezond koken voor collega’s

Terug naar dat gezonde eten. Dat kon volgens Mariëtte beter en vooral gezonder toen ze voor I-MOR ging werken. ,,Er gingen hier soms wel 100 tosti’s per week doorheen. Even snel achter de computer, want er was geen tijd om even rustig te zitten. Ik ben een halfjaar lang gaan koken op maandag. Op een gegeven moment legde dat koken iets te veel druk op mij en werd het steeds moeilijker om elke keer iets anders te koken.''

,,De oplossing? Ik heb de Gouden Pollepel bedacht. Degene die de pollepel krijgt overhandigd, mag op de maandag gaan koken. Daardoor zie je dat de variatie aan gerechten groter wordt. Er zijn niet heel veel regels over wat je mag maken. Geen brood, dat is ongeveer de enige regel. Met een eigen budget zo gezond mogelijk aan de slag. Geen broodje gezond, maar natuurlijk wel andere producten die koolhydraten bevatten. Want we gaan sporten.’’

Lees verder onder de advertentie
Elke maandag wordt er gezond gekookt door een I-MOR-werknemer. Foto: I-MOR

De mogelijkheid om thuis te werken of in de avonduren

Andere manieren om het team fitter te krijgen? Software waardoor je weet dat het tijd is voor een break op schermtijd, ergonomisch verantwoorde bureaus en bureaustoelen, Nintendo-games en de classic: de voetbaltafel op kantoor. Echter, ook de mentale gezondheid is ontzettend belangrijk voor een goed functionerend team. ,,We merken dat mensen hier erg open met elkaar zijn over persoonlijke zaken, ook wanneer het eventjes niet zo goed gaat op privévlak’’, aldus Mariëtte.

,,Neem de tijd voor elkaar om over dat soort zaken te praten. Daarnaast hebben we elke week een donderdagmiddagborrel - Thirsty Thursday - die even wat minder gezond is, met wel dat wijntje of biertje. Een mooi moment om eens goed met elkaar te praten en een lolletje te trappen. Zakelijk, maar vooral ook op het persoonlijke vlak. Tot slot zijn we zeer flexibel. Pak die tijd met je familie wanneer het nodig is. We hebben de mogelijkheid om thuis te werken of in de avonduren. Maar je ziet dat iedereen met plezier naar kantoor komt, ons creatieve vak vraagt om goede samenwerking. We zijn bijvoorbeeld in hartje zomer bezig voor de kerstcommercial om alle kerstbomen klaar te maken en alle cadeaus in te pakken. Dit geeft een echte mentale boost.’’

Lees verder onder de advertentie

We merken dat mensen hier erg open met elkaar zijn over persoonlijke zaken, ook wanneer het eventjes niet zo goed gaat op privévlak

Mariëtte van het Kaar, accountmanager I-MOR

De lessen die worden getrokken uit ‘employer branding’

Als werkgever goed letten op de mentale en fysieke gezondheid is kortom een steeds belangrijkere taak. Zeker ook omdat de nieuwe generatie werknemers van rond de twintig anders kijkt naar de perfecte baan dan oudere generaties. Het is iets wat het I-MOR-team ook merkt wanneer er gewerkt wordt aan de zogenaamde employer branding voor klanten.

Mariëtte: ,,Jongeren kiezen niet meer voor geld of de tennistafel op kantoor. Wij proberen daarom onze klanten een ander verhaal te laten vertellen. Voor supermarkten bijvoorbeeld. Hoe kan jij de 13- tot 18-jarigen enthousiasmeren voor een bijbaan in jouw winkel? Waarom kiest een jongere voor een teamjob in een supermarktbaan of waarom juist niet? Hoe zorg jij ervoor dat mensen die echt bij de supermarkt om de hoek willen werken, bij je solliciteren? En niet de mensen die alleen in een boodschappenthuisservice-wagentje de boodschappen rond willen brengen?’’

Of werknemers ook langer blijven werken bij zulke gezonde initiatieven? ,,Dat is een mooie bijkomstigheid, maar niet de reden waarom we het doen’’, benadrukt Mariëtte. ,,Wij willen vooral dat onze collega’s zo fit en gelukkig mogelijk elke dag weer aan de slag gaan, zodat we als team het beste werk voor onze klanten kunnen leveren.’’

Lees verder onder de advertentie
Dankzij Healthy Monday en meer gaat het I-MOR-team fit aan de slag. Foto: I-MOR

Lees ook: Waarom jongeren bang zijn voor stress (en dat zorgt voor burn-outs)