Aangeboden door OneFit
Branded Content Vitaliteit
Hoe OneFit for Business Bloomreach vitaal houdt
Een vitaal bedrijf bestaat uit gezonde mensen, weten zo ook bij het internationale softwarebedrijf Bloomreach. Een sportende werknemer is fitter, blijer, creatiever en initiatiefrijker. Niet zo gek dus dat de vestiging in Amsterdam – met ruim tachtig werknemers - onlangs in zee is gegaan met OneFit for Business, een digitaal platform dat mensen de mogelijkheid biedt om op ruim duizend verschillende locaties te kunnen sporten. Door de pandemie zijn de werknemers nu aangewezen op online lessen. Vooral yoga, HIIT en pilates zijn populair.

Een sportende werknemer is gemiddeld 12,5 procent productiever dan een niet-sportende werknemer. Foto: David Stegenga
Shady Lady's aerobic dance, zo heet de online dansles die officemanager Georgie van Bloomreach onlangs via OneFit heeft ontdekt. Het is aerobics met een knipoog naar de jaren tachtig, aldus Georgie. ,,Het is een workout met dansen, inclusief muziek uit de eighties. Soms doet mijn dochter ook mee. De lessen worden vaak gegeven vanaf grappige locaties. Ik word er in elk geval heel vrolijk van.’’
Net begonnen met pilates toen lockdown kwam
Georgie was tot een paar jaar geleden een zeer fanatieke sporter. Ze hield van boksen, spinning en al die andere sporten waarbij ze ‘tot het gaatje kon gaan’. Totdat ze een hernia kreeg. Eerst in de rug, later in de nek. Na een periode van revalideren pakte ze het sporten eind 2019 weer voorzichtig op.
,,De sporten die ik altijd graag deed, kon ik niet meer doen. Ze waren te belastend, maar ik was ook een beetje bangig geworden. Ik was net begonnen met pilates toen de lockdown kwam. Dat was balen. Ik heb daarna nog via een online sportschool lessen gevolgd, maar vond het best saai. En toen kregen we in december gelukkig de mogelijkheid om via OneFit te sporten. Eerlijk is eerlijk: ik was blij verrast. Het aanbod is echt enorm, de lessen zijn leuk.’’
''Veel lessen via OneFit zijn live, dus je hebt in elk geval het idee dat je met anderen bezig bent;;
HIIT = High Intensity Interval Training
Georgie maakt zo’n drie keer per week gebruik van OneFit, meestal op vaste dagen. Naast de aerobicdanslessen doet ze aan HIIT en pilates. HIIT staat voor High Intensity Interval Training. Het trainingsprincipe van HIIT is dat je door middel van intervals in een korte tijdsduur een intensieve inspanning levert. Denk aan touwtje springen, squads of ‘iets met gewichtjes’. Goed voor spieren en uithoudingsvermogen. En mateloos populair.
Toegegeven, ze mist de gezelligheid en het competitieve van samen sporten in de sportschool wel een beetje. ,,Wanneer ik een zaaltje sta en iemand naast mij gaat helemaal kapot, dan ben ik ook geneigd een stapje extra te zetten. Maar goed, het is online lessen volgen of niks doen. Want hardlopen en fietsen zijn niet aan mij besteed. Veel lessen via OneFit zijn live, dus je hebt in elk geval het idee dat je met anderen bezig bent.’’
De grote aanjager van sporten via OneFit for Business
Haar collega Marina Dekker kan worden gezien als de grote aanjager van sporten via OneFit for Business bij Bloomreach. Dekker is Senior Office- & Facility Manager bij Bloomreach. Het is een Amerikaans bedrijf met circa 500 werknemers die werkzaam zijn in onder meer India, Engeland, Duitsland en Nederland. Met software helpt Bloomreach bedrijven over de hele wereld om hun klantervaring snel in te richten, te meten en te schalen en continu te verbeteren.
Lees ook: Thuiswerken voor extreme ochtend- en avondmensen: wat doet dat?
Dekker heeft de sportbehoefte onder werknemers in Amsterdam – afkomstig uit zo’n 25 verschillende landen - in kaart gebracht. ,,Bij Bloomreach hechten we aan saamhorigheid, gezelligheid en gezondheid. Voor corona, toen iedereen nog op kantoor werkte, gingen we voor de lunch om twaalf uur planken met z’n allen. Een klein groepje deed jaarlijks mee aan de Dam tot Damloop. En vlak voor de lockdown had ik een set yogamatjes gekocht met het idee om een keer per week een yogales te doen op kantoor. Die matjes zitten nog in het plastic. Echt structureel sporten via het bedrijf was echter nog niet geregeld. Zelf sport ik al jaren via OneFit, net als onze HR-manager. Ik dacht: het zou echt te gek zijn om OneFit aan te kunnen bieden aan iedereen die bij Bloomreach werkt. Toen ben ik een lobby begonnen. Mijn manager zei: als meer dan 25 procent van de werknemers van plan is om OneFit daadwerkelijk te gebruiken, heb je mijn zegen.’’
Waar wil je sporten? Wat vind je leuk? Hoe vaak?
Dekker heeft alle ruim tachtig collega’s een vragenlijst gemaild. Wil je überhaupt sporten? Waar wil je sporten? Wat vind je leuk? Hoe vaak? Dekker: ,,Vooral mensen van finance, hr, marketing en klantenondersteuning reageerden enthousiast. De programmeurs toonden iets minder animo. Uiteindelijk gaf 28 procent van de collega’s aan gebruik te willen maken van OneFit. Zodoende zijn we in december begonnen.’’
''Ik wil er maar mee aangeven dat je via OneFit echt van alles kan doen. Van paaldansen en boksen tot yoga, HIIT en een koelmachine''
Na drie maanden blijkt dat 26 mensen veelvuldig sportlessen via OneFit volgen. ,,Dat is best een goede score, toch? Ik blijf iedereen pushen, stuur nieuwsbrieven van OneFit door, probeer mensen alsnog over te halen. Mijn voorlopige doel is om minimaal de helft van alle medewerkers aan het sporten te krijgen. Zo probeer ik mensen te motiveren om een nog betere versie van zichzelf te maken.’’
Sportende werknemer 12,5 procent productiever
Daarbij komt: een sportende werknemer is gemiddeld 12,5 procent productiever dan een niet-sportende werknemer. Dekker noemt zichzelf met recht een sportfanaat en sport meerdere keren per week. Ze doet onder meer aan HIIT, pilates en yoga. Via een abonnement van OneFit zijn er ook mogelijkheden voor ontspanning, benadrukt Dekker. Zoals een twintig minuten durende massage in een relaxstoel met masker en meditatiemuziekje. Of twee minuten in een koelcabine van min tachtig. ,,De eerste keer was best spannend, maar het schijnt goed voor de doorbloeding te zijn. Ik wil er maar mee aangeven dat je via OneFit echt van alles kan doen. Van paaldansen en boksen tot yoga, HIIT en een koelmachine.’’
Lees ook: Bij OneFit weten ze: fitte medewerkers maken je bedrijf vitaal
OneFit for Business
OneFit for Business heeft een professional behoud- en activatieprogramma ontwikkeld dat speciaal is afgestemd naar de wens van Bloomreach, zegt Robert Meirmans van OneFit. ,,Hiermee helpen wij hen het hele jaar door om mensen in beweging te krijgen. Samen met Marina ben ik er dan ook van overtuigd dat we voldoende mensen actief gaan krijgen. Daar ligt juist onze toegevoegde waarde.’’
Meirmans boodschap: investeer als bedrijf in het welzijn en de vitaliteit van je werknemers, want het loont. Een vitaal bedrijf bestaat immers uit gezonde mensen. Met een hoge arbeidsproductiviteit, veel werkplezier en een laag ziekteverzuim. Honderden bedrijven in Nederland maken intussen gebruik van OneFit for Business. Via de speciaal ontwikkelde Vitality Quickscan van OneFit kunnen bedrijven een op maat gemaakt advies krijgen. Deze Quickscan bestaat uit vier hoofdpijlers: Beweging, Balans, Voeding en Spanning versus Ontspanning. De bevindingen worden gedeeld met de HR-afdeling, vervolgens wordt een jaarprogramma samengesteld om een organisatie gezonder te maken.
Voor meer informatie over OneFit for Business en het aanvragen van een Vitality Quickscan, ga naar OneFit