Personeel

Waarom Yeelen Knegtering (Klippa) als leider handelt naar eer en geweten

Yeelen Knegtering van Klippa (links) met podcast-host Cor Hospes. Yeelen Knegtering van Klippa (links) met podcast-host Cor Hospes.
Yeelen Knegtering van Klippa (links) met podcast-host Cor Hospes.
Leestijd 7 minuten
Lees verder onder de advertentie

Yeelen Knegtering vindt liefde een lastig woord binnen een zakelijke context. ,,Ik vind dat je mensen heel menselijk en met liefde moet behandelen. En ik wil ook dat mijn mensen klanten met liefde en menselijk behandelen. Ik denk alleen dat mensen liefde niet een comfortabel woord vinden binnen business.”

Liever passie dan liefde

Hij heeft het liever over passie, over gedrevenheid. Dat je vol overgave ergens voor gaat. Dat kan je partner zijn, maar ook een bedrijf of sport. Die passie vraagt hij ook van zijn medewerkers. Dat ze in de beslissingen die zij maken altijd denken, wat is het beste voor de organisatie, wat is het beste voor mijn collega’s, wat is het beste voor de klanten? ,,Dat ze handelen naar eer en geweten. Dat ze dingen op hun werk niet anders doen dan wanneer ze die thuis zou doen.”

Lees verder onder de advertentie

Waarom anders handelen omdat het niet je eigen geld is? Of waarom zou je anders handelen tijdens werktijd?

Richtlijn

Knegtering wijst naar zijn declaratie-policy. Klippa – gespecialiseerd in AI-oplossing voor documentautomatisering- heeft meerdere kantoren in het buitenland. Dat betekent dat zijn medewerkers wel eens ergens moeten overnachten. ,,Wij zeggen niet dat je een hotel kunt boeken voor 100 euro. We zeggen: ‘Boek een hotel dat je ook boekt als je dat zelf had moeten betalen’. Dan handel je naar eer en geweten. Dat vind ik een mooie richtlijn. Waarom anders handelen omdat het niet je eigen geld is? Of waarom zou je anders handelen tijdens werktijd?”

Hiring for culture

Bij Klippa hebben ze aantal principes opgesteld waarvan ze willen dat iedereen die navolgt. Waaronder dat eer en geweten. Een ander: ,,Behandel de ander zoals jij wilt dat jij door anderen behandelen wil worden.” Geen regels. ,,Wij doen aan hiring for culture. Als we iemand aannemen, kijken we eerst naar de persoon. Of die los van zijn kwalificaties bij ons past qua gedrag, persoonlijkheid en ambities. Pas daarna kijken we naar diens skills. Als je op die manier iemand aanneemt, neem je nooit iemand aan die niet zo goed bij je bedrijf past.”

Lees ook: Cor Hospes over liefde voor je bedrijf: ‘Dan ben je woestaantrekkelijk voor de arbeidsmarkt’

Lees verder onder de advertentie

Niet betuttelen

Dat handelen naar eer en geweten spreken medewerkers ook naar elkaar uit. In hun job profiles staat onder meer dat ze keuzes maken in lijn met het bedrijf, het team en zichzelf. Dat ze om hulp vragen wanneer dat nodig is. Dat ze open en eerlijk zijn. Knegtering: ,,Ik heb eerst voor andere bedrijven gewerkt. Daar stoorde ik me aan te veel richtlijnen en structuren. Die kwamen vooral betuttelend over. Daar heb ik van geleerd, zo ga ik het in ieder geval niet doen.”

Wat hij met dat betuttelend bedoelt: ,,Regels limiteren mensen zelf na te denken over hoe zij iets zouden oplossen.” Als hij of een collega een goed idee had, moest hij eerst langs vijf mensen om goedkeuring te vragen. ,,Dan ben je al snel geneigd te denken van, weet je, leuk idee, laat maar.” Als je bij Klippa een goed idee hebt, ga je langs bij één iemand en dan hoor je meteen wat die daarvan vindt. Knegtering: ,,Vertrouw mensen en hun capaciteiten. Dat is hoe je innoveert, dat is hoe je snel vooruitkomt.”

Geen lasagnalagen

Klippa is een platte organisatie. Officieel is hij ceo. Meer voor de buitenkant dan de binnenkant. Zijn mensen spreken hem gewoon aan met zijn voornaam. Hij zit aan dezelfde lunchtafel, heeft geen eigen kantoor en geen eigen bureau. ,,We werken met teams van maximaal zeven personen die in principe zelfstandig kunnen opereren. De meest ervaren persoon is de lead. Hij of zij maakt ook de beoordelingsformulieren. Maar daarboven zitten geen drie of vier lagen. Die collega werkt rechtstreeks met mij of iemand anders van het bestuur. Meer lagen zijn er niet. Zodat je zo snel mogelijk kan handelen.”

Lees verder onder de advertentie

Andere organisaties hebben meer mensen, meer geld, een groter klantenbestand, maar ze bewegen minder snel

Hiërarchie belemmert innovatie

Jongere bedrijven kennen vaak geen hiërarchische structuur. Dat hoort bij de ‘oude’ wereld. Knegtering begrijpt dat grotere organisaties soms een structuur nodig hebben. Maar die bevorderen zelden innovatie en slagkracht. ,,Als kleine organisatie is innovatie je slagkracht. Dat wil je juist niet wegnemen. Andere organisaties hebben meer mensen, meer geld, een groter klantenbestand, maar ze bewegen minder snel.”

Geboren uit frustratie

Een IT-bedrijf gespecialiseerd in geautomatiseerde administratie, nee, dat was niet wat hij voor ogen had toen hij op de middelbare school zat. Hij werkte eerder bij een consultancy. Tegelijk had hij een eigen bedrijfje. Die administratie, hij vond het vreselijk. Kon dat niet anders? Omdat hij dat ‘anders’ niet kon vinden, besloot hij dat zelf vorm te geven. ,,Ik ben ervan overtuigd als je ergens tegenaan loopt en dat frustreert je, ja, dat is een goed iets om je passie te voeden. Slimmere administratie, het was echt iets wat mij greep. Dit moet beter. Dit moet slimmer kunnen”.

Lees ook: Linda Hopmans (Tempo Team): ‘Je kunt als leider pas goed functioneren als je van jezelf houdt’

Lees verder onder de advertentie

Klippa familie

Het woord liefde, nee, dat hoor je bij Klippa niet tijdens zakelijke gesprekken of bij HR. Dat zijn formele moment. ,,Liefde is voor mij een woord dat sterk is gekoppeld aan verliefdheid, relaties en dat soort zaken. Passie is liefde voor al die andere zaken waar je ook liefde voor kan hebben.”

Ja, hij weet het, passie is heel veel liefde. Dus waarom de dingen niet gewoon bij naam noemen. ,,Ik vind menselijk een prettiger woord dan liefdevol. Dat je op een menselijke manier met elkaar omgaat. Ik zou zelf niet snel zeggen, ik voel liefde voor mijn collega’s. Maar ik heb wel een goede band met ze of we hebben passie voor wat we doen samen” Aan de andere kant. Zijn vrouw werkt in de zorg. Daar hoort hij het regelmatig. Liefde voor de zorg. Of hart voor de zorg. Maar daarbuiten heeft hij ‘echt nog zelden’ mensen horen zeggen: ‘ik heb liefde voor mijn bedrijf’.

Als mensen zeggen dat kan niet, dan denk ik, kan niet, kan niet, dat kan wel

Rebel zonder tattoos

Klippa is uitgegroeid tot een groot bedrijf. Hij vindt het prettig zich in een underdogpositie te blijven manoeuvreren. ,,Dat is een soort drive waarmee je jezelf voedt. Ik haal daar echt energie uit. Het is toch een soort bewijsdrang, denk ik. Als mensen zeggen dat kan niet, dan denk ik, kan niet, kan niet, dat kan wel. Daar haal ik motivatie uit.”

Lees verder onder de advertentie

Hij is altijd een eigenwijs menneke geweest, bekent hij. ,,Ik denk niet dat ik er van de buitenkant rebels uitzie. Ik heb geen tatoeages, ik draag nette kleren. Maar ik ben wel iemand die graag tegen de gevestigde orde aanschopt. Dat betweterig, dat rebelse, heb ik omgevormd naar iets constructiefs. Een betweter is negatief. Die vinden mensen vervelend. Maar een innovator vinden mensen fijn.”

Bij de voornaam graag

Hij is op het werk geen ander mens dan thuis. Hij hoopt dat alle collega’s op kantoor zichzelf zijn. ,,Wanneer je die harde barrière weghaalt tussen werk en privé wordt het veel makkelijker om je op kantoor menselijk naar elkaar te gedragen.” In de Klippa-beginjaren kende iedereen elkaar bij de voornaam en achternaam en die van zijn of haar partner ook. Nadat het personeelsbestand was vervierdubbeld, gingen mensen hem bestuur of de board noemen.

,,Toen heb ik gezegd: ‘ik heet gewoon Yeelen‘. Ik ben niet de board noch het bestuur. Omdat ik dat een heel onmenselijke manier vind om over elkaar te praten. Dat betekent dat je mij ziet als iemand die heel ver weg of boven jou staat.” Hij merkte direct een verschil. Zodra iedereen hem weer gewoon bij de voornaam noemde. ,,Dat het makkelijker werd om samen te werken. Omdat er dus toch gevoelsmatig een barrière ontstaat als je iemand niet bij zijn voornaam noemt.”

Lees verder onder de advertentie

Lees ook: Corona of niet: scale-up Klippa betreedt de Amerikaanse markt