Nieuws Personeel
Wervingskosten per medewerker (4.494 euro) kunnen lager
De werving van een werknemer kost gemiddeld 4.494 euro. Dat bedrag kan lager, blijkt uit arbeidsmarktdata van Intelligence Group. Het bedrijf pleit daarom onder meer voor minder vacatures per recruiter.

De arbeidsmarkt in 2019 is schaars en de strijd om talent is groot. Daarom is goede en passende recruitment belangrijker dan ooit. In het Recruitment Kengetallen Onderzoek zag de Intelligence Group welke kenmerken de meest succesvolle werkgevers gemeen hebben:
- hun recruiters hebben gemiddeld 7 vacatures in portefeuille, 6 minder dan hun concurrenten;
- ze voeren in korte tijd meer gesprekken met de kandidaten
- ze maken in hun wervingsproces intensief gebruik van arbeidsmarktdata.
Less is more… Focus!
Onder het mom van less is more pleit het bedrijf voor minder vacatures per portefeuille. Dit zorgt er namelijk voor dat recruiters meer focus hebben op de werving van de juiste kandidaat. Ook wordt het sollicitatieproces een stuk korter en persoonlijker én worden er meer vacatures vervuld. Opvallend is dat de meest succesvolle bedrijven in kortere tijd meer gesprekken voeren dan de gemiddelde performers en underperformers.
Lees ook: Dit bedrijf houdt sollicitatiegesprekken in een luchtballon
Arbeidsmarktdata
Naast die focus is het gebruik van arbeidsmarktdata een belangrijke ondersteuning van het recruitmentproces. Geen opmerkelijke conclusie van een bedrijf dat deze data aanbiedt. Tweederde van de best presterende bedrijven maakt gebruik van arbeidsmarktdata. ,,Arbeidsmarktdata helpen om keuzes te maken. Waar is de doelgroep bijvoorbeeld te vinden en waar ga je werven? Wat is de wervingshaalbaarheid? Hierdoor wordt de samenwerking tussen een recruiter en hiring manager meer een partnership gebaseerd op feiten”, aldus Gijs de Haas van Dorsser, Managing Director Intelligence Group. Bij het gebruik van arbeidsmarktdata is het recruitmentproces volgens het onderzoek vijf dagen korter. Data van Google (67%) wordt het meest gebruikt, gevolgd door het DoelgroepenDashboard (54%) en LinkedIn Talent Insights (42%).
Wervingskosten
De werving van een werknemer kost gemiddeld 4.494 euro. Daarbij is er een groot verschil tussen de underperformers (bedrijven die minder goed presteren op het gebied van recruitment) en ourperformers (bedrijven die beter presteren op het gebied van recruitment). De underperformers zijn 6.185 euro kwijt aan de werving van een medewerkers. Bij de outperformers is dit bedrag 2.550 euro. De middelmoot is hier 4.221 euro aan kwijt.
Wervingsproces
De onderzoekers keken ook naar de investeringen die bedrijven doen om een persoonlijke touch te geven aan het wervingsproces. ,,Om een goede candidate experience te verzorgen, is het belangrijk om het wervingsproces optimaal in te richten én dit continu te meten. De investering van de outperformers in recruitmentsystemen zorgt ervoor dat het wervingsproces voortdurend wordt verbeterd”, aldus de onderzoekers. Er wordt geinvesteerd in onder meer: social media tools, video recruitment, mobile recruitment en recruitment apps.