Politiek

Dopper wordt activistischer en past businessmodel aan in strijd tegen wegwerpwaterflessen

In de studio van New Business Radio: Roland Tameling, Virginia Yanquilevich en Remy Gieling.
Leestijd 5 minuten
Lees verder onder de advertentie

Het Zuid-Amerikaanse temperament spat ervan af tijdens De Ondernemer Live. Met grote geestdrift praat Virginia Yanquilevich over de ontwikkelingen die bij Dopper plaatsvinden. De liefde bracht de in Argentinië geboren Virginia naar Nederland. Ze studeerde daar communicatiewetenschappen en kwam uiteindelijk via een aantal techbedrijven in april 2017 bij Dopper werken. Het verhaal waarom zij bij dit impactmerk ging werken grijpt terug naar haar geboorteland. Het enorme land kent namelijk waterarmoede.

,,Op 13-jarige leeftijd heb ik mij ingezet voor mensen zonder toegang tot schoon drinkwater. In het Zuiden van Argentinië moesten bewoners 5 uur lopen om water te krijgen. Ik werd daardoor geraakt. Geen toegang tot water heeft zoveel invloed op menselijk leven; het is de basis van de basis. Dat meisje van 13 jaar met de missie om de wereld een stukje mooier te maken, zit nog steeds in mij. Het enige bedrijf waar ik dat in Nederland in kwijt kon, is Dopper. Ik ben gecharmeerd van hun missie en heb een sollicitatiebrief gestuurd. Ze waren juist op zoek naar iemand met een internationale achtergrond voor de internationalisatie.”

Lees verder onder de advertentie

Lees ook: Wat is een ‘B Corp’ precies?

'Onmiddellijk alle wegwerpflessen verbannen'

Ze weet precies wat ze zou doen als het Torentje in Den Haag haar residentie zou zijn en niet het centrum van Haarlem, waar het hoofdkantoor van Dopper is gevestigd. Als premier van Nederland verbant ze vanuit dit middelpunt van de regering onmiddellijk alle plastic wegwerpwaterflessen. ,,Ik maak mij zorgen over het gedrag van mensen, bedrijven en de politiek ten opzichte van dit probleem. Terwijl de urgentie enorm is. Mijn missie zou pas geslaagd zijn als er geen wegwerpwaterflessen meer aanwezig zouden zijn in bijvoorbeeld supermarkten en pompstations. Het gedrag van de Nederlander moet zo zijn dat hij of zij altijd een hervulbare waterfles bij zich heeft. Het moet net zo gewoon gaan worden als het meenemen van de smartphone en de huissleutels.”

Het meenemen van een hervulbare waterfles moet net zo gewoon worden als het meenemen van de smartphone en de huissleutels

De inmiddels iconische Dopper-fles, met de opvallende platte dop, staat of ligt inmiddels in bijna elke Nederlands huisgezin en is met een opmars bezig in België en Frankrijk. Het was Merijn Everaarts, oprichter en eigenaar van Dopper, die in 2009 het idee kreeg van een hervulbare waterfles. Na een dagje strand zag hij de hoeveelheid plastic die achterbleef. Vanaf 2010 groeit het bedrijf gestaag met een dip in 2020 toen er moest worden gereorganiseerd. Dopper is gecertificeerd B Corp en er werken inmiddels over de zestig mensen. De groei wordt nog steeds uit eigen middelen gefinancierd, vertelt Virginia.

Lees verder onder de advertentie

,,We verkopen onze ziel aan niemand. Door geen externe financiers toe te laten blijven we bij onze missie en dat is mensen bewust te maken van hun gedrag als zij wegwerpwaterflessen kopen. We zijn een missiebedrijf en hebben een middel om dat te bereiken en dat is onze fles en sinds kort ook de Dopper Water Tap.”

De Ondernemer Live

Elke dinsdag van 11.00 tot 13.00 uur

Bekijk het complete interview met Virginia Yanquilevich terug via de video bovenaan deze pagina. Andere (studio)gasten in de uitzending zijn onder andere Angela Ursem van vegan skincare-lijn Food for Skin en Jeffrey van Dam van de fintech-app FinBuddy, deelnemers van Droomstart.

De Ondernemer Live, wekelijks op dinsdag van 11.00 tot 13.00 uur op New Business Radio, YouTube en de homepage van De Ondernemer, is ook terug te luisteren en kijken op de bekende podcastkanalen en YouTube.

Vanwege gemak blijft consument plastic wegwerpflesjes met platwater kopen

Dopper is op deze wereldbol gezet om het gedrag te veranderen van consumenten door middel van bewustwordingscampagnes en educatie. Nog steeds gaat een paar procent van de opbrengst van een flesje naar waterprojecten in Nepal. Toch is gedragsverandering lastig en vooral een traject met een lange adem. Dopper liet een onderzoek doen naar waarom consumenten zo makkelijk die plastic wegwerpflesjes met platwater uit het supermarktschap meenemen. De reden is gemak. Je kunt ze overal voor weinig geld kopen.

Lees verder onder de advertentie

Samen met Google werden alle openbare waterpunten op Maps gezet

,,Maar consumenten weten vaak ook niet waar watervulpunten zijn”, gaat Virginia verder. ,,Wat heeft het dan voor zin om een fles mee te nemen? En mensen vinden het ook niet hygiënisch een hervulbare fles te vullen op de wc. Dus om dat gedrag te veranderen moesten we ook het probleem van hervullen aanpakken. We zijn samen met Google alle openbare watertappunten in Google Maps gaan zetten. Maar om mensen op een leuke manier te helpen hebben we een mooie iconische watertap, de Dopper Water Tap, ontwikkeld voor op te hangen in bijvoorbeeld een kantoor, hotel, museum of bibliotheek. De Dopper Water Tap hebben we eind september vorig jaar gelanceerd en de uitrol vindt plaats via één partij per gebied. Onze launching partners zijn Naturalis, Bijenkorf, Jaarbeurs in Utrecht en ABN Amro. Consumenten hebben met Google Maps en de Dopper Water Tap geen excuses meer om zonder hervulbare waterfles van huis te gaan.”

Je hoeft water niet te verpakken. Ik heb het over simpel kraanwater, daar hoeven we geen businessmodel van te maken

Virginia noemt Dopper tijdens De Ondernemer Live geen merk, maar een geluid. Het geluid gaat de komende jaren luider klinken om het systeem te veranderen. Het businessmodel krijgt er een laag bij. ,,We willen op een constructieve manier activistischer worden. Er moet echt veel meer snelheid komen in die systeemverandering. We hebben een brief in Brussel overhandigd om te laten zien dat de plastic wegwerpwaterfles in de top 10 staat van meest vervuilende items. Je hoeft water niet te verpakken. Ik heb het over simpel kraanwater, daar hoeven we geen business model van te maken. Het is een recht en via onze lobby vertellen we dat ook in Den Haag. En maak je geen zorgen. Ik ga mij niet vastlijmen, maar ik snap wel al je je niet gehoord voelt andere middelen gaat inzetten.”

Lees ook: Dopper-oprichter Everaarts komt met eigen plant-based horeca academy

Lees verder onder de advertentie