Advertorial van YPCA

Nieuws Regio

Zo zet De Radiofabriek de 'power van podcast' in

Honderd jaar na de eerste uitzending in Nederland is radio opnieuw het gesprek van de dag. Ook De Ondernemer start een wekelijkse online radioshow. Bij YPCA, waar de overtuiging door speakers schalt: ,,Het gaat niet om luistercijfers. Het gaat om relevantie."

ROLAND TAMELING | Foto: Ruud Voest 5 februari 2019

YPCA

Volgens Jaco Bal, één van de drijvende krachten achter productiebedrijf YPCA, zou er zelfs een publiek voor een podcast over vlinders zijn. "Geen niche is te klein en dat biedt enorme kansen, zeker voor ondernemers." Bal (voorheen KPN), biedt met compagnon Lars Schotanus 'De Radiofabriek': op maat gemaakte online radioprogramma's en podcasts vanaf het Mediapark in Hilversum. "Het gaat er niet om dat je een miljoenenpubliek bereikt, maar dat je precies de goede mensen raakt met jouw verhaal. Dat kan gaan over je product, over je dienstverlening of over ontwikkelingen in je vakgebied. Of denk aan een podcast die specifiek voor je medewerkers of collega's wordt gemaakt: de juiste boodschap komt aan bij de juiste mensen, dát is de kracht van moderne radio.''

Schotanus (voorheen Radio 538 / TMF) vult aan: "Ruim tien jaar geleden zagen wij al dat het 'onderwegmoment' een business op zich werd. Wij hielden ons toen nog bezig met telefonische dienstverlening, maar mobiliteit werd hot en daarom richtten wij de online radiozender Traffic Radio op. Gericht op mensen die onderweg zijn en behoefte hebben aan een specifieke programmering met goede file- informatie en de juiste muziek. We hebben altijd goed geluisterd naar feedback en er bleek al snel behoefte aan een sportzender, dus lanceerden we ALLsportsradio terwijl we de zakelijke luisteraar bedienen met New Business Radio. Aan de andere kant van het spectrum komen jonge luisteraars aan hun trekken op het nieuwe jongerenplatform ZTACK.''

Volgens Schotanus en Bal verandert het luistergedrag van Nederlanders heel snel. "Podcasts hebben een lange aanloop gehad, maar nu zie je dat het ingeburgerd raakt en dat mensen anders gaan luisteren. Zij kiezen steeds meer zélf wat ze willen horen, wijken af van lineaire programmeringen en snappen dat ze programma's ook terug kunnen luisteren als podcast. Dat is nu de gewoonste zaak van de wereld, en daardoor weten we die mensen beter te bereiken dan ooit. We willen kwalitatief hoogstaande radio voor iedereen toegankelijk maken en daar helpen we bedrijven en ondernemers graag mee.''

Radioshow De Ondernemer

Over ondernemen gesproken: volgende week dinsdag start De Ondernemer met een eigen wekelijkse online radioshow op New Business Radio. Met inspirerende gasten, wijze lessen en sterke verhalen. Overal te beluisteren via internet (newbusinessradio.nl) en als podcast. Dinsdag 12 februari om 11 uur ontvangt presentator Robert van den Ham als eerste gast Maurice Peeters van YoungCapital. Een week later is de Brexit-special.