Aangeboden door Hyundai

Nieuws Regio

Zo draagt Hyundai bij aan de duurzame doelen van Royal HaskoningDHV

Een volledig elektrische leasevloot in 2021. Met die ambitieuze doelstelling haalde Royal HaskoningDHV vorig jaar het nieuws. Het ingenieurs- en adviesbureau ontwikkelt innovatieve oplossingen die bijdragen aan een leefbare omgeving en is een kartrekker op het gebied van duurzame mobiliteit.

Sofie Smulders 9 oktober 2018

Naamloos 1 1

We spreken Fleet Manager Mike van Gemund via Skype For Business, een veelgebruikte manier van overleggen binnen het bedrijf, die perfect past in hun duurzame plaatje. Royal HaskoningDHV adviseert bedrijven en overheden over de verduurzaming van mobiliteit maar doet zelf niet onder. Zo proberen ze onnodig reizen waar mogelijk te voorkomen. Als de bijna 3000 werknemers van Royal HaskoningDHV in Nederland zich van A naar B verplaatsen, moet dat zo duurzaam mogelijk. “We stimuleren mensen met NS Business cards om de trein te pakken”, vertelt Van Gemund. “De fiets is natuurlijk nog beter. Op de Dag van de Duurzaamheid in Nederland hebben we onder andere een ‘fietsenmaker op het werk’. Dan krijgen werknemers de gelegenheid om hun fiets op kantoor helemaal te laten nakijken.” Kunnen medewerkers niet met trein of fiets reizen, dan is daar de keuze voor een elektrische deel- of leaseauto.

Nu handelen

Van Gemund is verantwoordelijk voor de leasevloot van Royal HaskoningDHV. Zijn pijlen zijn gericht op 100 procent elektrisch rijden. “In 2016 zijn we gestart met een proef van een jaar met elektrische auto’s. Vijfentwintig van onze mensen ruilden hun auto om voor een elektrische variant.” Een groot succes, waarna Royal HaskoningDHV besloot om het elektrisch leasebeleid uit te breiden. Op dit moment hebben we 125 elektrische auto’s rijdend of in bestelling, in 2021 moet de complete vloot met 575 auto’s volledig elektrisch zijn. “In diverse landen, bijvoorbeeld Frankrijk en Noorwegen, is aangekondigd dat auto’s met fossiele brandstoffen verboden worden. Ook in Nederland heeft onze regering een dergelijke ambitie uitgesproken: alle nieuw verkochte auto’s dienen in 2030 emissievrij te zijn”, vertelt Van Gemund. “Toekomstige wet of niet, wij hebben er voor gekozen om nu al te handelen. Niet praten, maar doen, en zo het verschil maken. De ervaringen die we daarbij op doen, passen we uiteraard toe in onze advisering over duurzame mobiliteit. Als je als bedrijf zo’n regeling invoert, zijn de effecten niet van de ene op de andere dag zichtbaar. Het duurt zeker drie tot vier jaar voordat je je vloot volledig elektrisch hebt gemaakt. Er in 2020 mee starten? Je had er eigenlijk gisteren al mee moeten beginnen.”

Positieve reacties

Voor mensen die altijd op fossiele brandstof reden is de omschakeling naar elektrisch rijden even wennen, geeft Van Gemund toe. “Je moet je reizen beter plannen. Heb je bijvoorbeeld een lange rit voor de boeg, dan moet je van tevoren nadenken over een plek waar je kunt snelladen.” Dat is eigenlijk het enige minpunt, want over het algemeen zijn de medewerkers van Royal HaskoningDHV zeer te spreken over elektrisch rijden. Van Gemund: “Mensen zijn trots dat ze een bijdrage kunnen leveren aan de transitie. Het is heel leuk om die positieve reacties te horen: ‘ik wist niet dat elektrisch rijden zo fijn kon zijn’. Ik ben het daar helemaal mee eens: het is lekker stil en je wordt er zelf ook rustiger van. En je bent niet later op je bestemming dan wanneer je op fossiele brandstof rijdt.”

Hyundai KONA Electric

In de leasevloot van Royal HaskoningDHV zit ook een aantal Hyundai KONA Electrics. Een aanwinst, vertelt Van Gemund. “De auto voldoet aan onze eisen voor een leaseauto. Daarbij heeft de KONA Electric een enorme reikwijdte van 482 kilometer en duurt het slechts een uur om te snelladen. Hyundai heeft ook duurzaamheid in het oog gehouden met het ontwerp van de auto. Bijvoorbeeld door de auto uit te rusten met stuurwielverwarming en verwarming van voor- én achterzittingen kun je alleen de bezette plekken verwarmen. Dit is energiezuiniger dan de hele auto verwarmen met een kachel. Het verbaast me niet dat de auto bij onze medewerkers in trek is.”

Nieuwe generatie

Het duurzame karakter van Royal HaskoningDHV is aantrekkelijk voor de nieuwe generatie. Van Gemund: “Jonge mensen die bij ons binnenkomen, kiezen mede voor ons vanwege onze missie en de manier waarop we die uitvoeren. ‘Ik kom alleen als ik een dikke auto krijg’, zal je uit hun mond niet horen. Je merkt aan de grote aanwas nieuwe mensen dat ze het vanzelfsprekend vinden hoe we kijken naar duurzame mobiliteit en dat ze erin meegaan.”

Leefpatroon

Van Gemund is inmiddels ook zelf ‘besmet’ met duurzaamheid. “Ik was laatst op bezoek bij een ander bedrijf waar ik de afvalresten van de lunch in een grote bak moest gooien. Ik betrapte mezelf erop dat ik daar direct een mening over had. Wij sorteren op kantoor ons afval in vier verschillende bakken, voor papier, plastic-metaal-drinkpakken, overig en de koffiebekers gaan in een aparte bak om te worden gerecycled tot toiletpapier.” Ook in zijn persoonlijke leven is Van Gemund veel bewuster geworden. “Ik ga ook elektrisch rijden, ik denk na over zonnepanelen en ik hoef niet per se met het vliegtuig op vakantie. Duurzaam gedrag gaat in je leefpatroon zitten.”