Nieuws Regio
Opa Nico (93) als inspiratiebron voor brouwerij Frontaal
Als 16-jarige rook hij tijdens een bijbaantje als keukenhulp voor het eerst aan de horeca. Nu, twaalf jaar later, is Roel Buckens (28) trotse eigenaar van brouwerij Frontaal, dat in korte tijd is uitgegroeid tot een begrip in Breda. ,,Met een toffe club mensen toffe dingen maken, dat is wat wij doen.”
Laatste update: 21 februari 2020 15:17

Een tijdje geleden stond opa Nico (93) plots op de stoep bij De Faam, de oude snoepfabriek waarin brouwerij Frontaal begin vorig jaar officieel haar deuren opende. Als voormalig uitbater van een kruidenierswinkel in het naburige Dongen kende opa Nico het kolossale Bredase pand als zijn broekzak. Eenvoudigweg omdat hij er vroeger geregeld inkopen kwam doen. ,,Is het hier niet wat te groot om een brouwerij te beginnen, jongen?”, vroeg hij zijn kleinzoon Roel Buckens, enigszins bezorgd. ,,Welnee!”, antwoordde laatstgenoemde.
400.000 liter bier
Het is misschien wel die bravoure die je als jonge ondernemer nodig hebt om te slagen. Buckens bewijst in elk geval ronduit succesvol te zijn, precies zoals opa Nico dat in zijn jeugdjaren was als kruidenier. Frontaal verwacht dit jaar tenminste 400.000 liter bier te brouwen. In het aanpalende café, voorzien van 31 tapkranen, is het vijf dagen per week een zoete inval. Tamelijk bijzonder voor een bedrijf dat ‘slechts’ tien vaste en zes flexibele krachten in dienst heeft, terwijl het nog maar vijf jaar geleden is dat het begon in de creatieve broedplaats Stek, even verderop in Breda. Het gaat heel goed, vertelt Buckens, die zijn ambacht niet veel ingewikkelder wil maken dan nodig: ,,Met een toffe club mensen toffe dingen maken; dat is wat wij doen.”
"Dat er in de regio zoveel betrokkenheid is, vinden we heel tof om mee te maken"
Zojuist is hij voorgegaan door het gebouw, met steigerhouten banken op het terras en blikken bier in de koeling die namen dragen als Bulldog, Freehand en Billiard. Tien tanks van zesduizend liter elk staan er in de brouwerij. Het is de bedoeling dat die tanks op zeer korte termijn gezelschap krijgen van een aantal extra exemplaren. Want de brouwerij heeft ook in andere landen van Europa afnemers: ,,We hadden verwacht met deze tanks twee jaar vooruit te kunnen, maar dat bleek te conservatief ingeschat.”
Aandeelhouders in de rij
Het verhaal van Buckens leest als een jongensboek. Als 16-jarige keukenhulp in een Brabants restaurant raakte hij al voorzichtig besmet met het horeca-virus. Niet veel later, toen hij tijdens een trip naar Australië in een bierbrouwerij was gaan werken, bedacht hij het plan om met alleen maar verse producten en smaken tot mooie bierrecepten te komen. Prompt staan nu, op nog altijd jonge leeftijd, de aandeelhouders in de rij om te investeren in zijn geesteskindje.
Lees ook: Ruim 13.000 projecten en ondernemingen in 2019 gefinancierd met crowdfunding
Nauwelijks drie dagen nadat afgelopen november een crowdfundingactie van start ging om de brouwerij verder te professionaliseren, stond de teller al op het maximale bedrag van 400.000 euro. Tijdens eerdere crowdfundingsacties had Buckens al respectievelijk 800.000 en 120.000 euro opgehaald. ,,Mensen vinden het blijkbaar leuk om bij ons te horen. We hebben aandeelhouders die enige tienduizenden euro’s hebben geïnvesteerd en er zijn ook heel veel mensen die een inleg van duizend euro hebben gedaan. Wat we vooral heel leuk vinden is dat velen van hen uit Breda komen. Dat er in de regio zoveel betrokkenheid is, vinden we heel tof om mee te maken.”
"We hebben niet de ambitie zo groot als Heineken te worden"
Lees ook: Zo onderscheiden kleine (speciaal) bierbrouwers zich van de giganten als Heineken
Directeur in studentikoze kloffie
Officieel is Buckens directeur, maar zo manifesteert hij zich allesbehalve. De ondernemer draagt een studentikoze kloffie, weet zich consequent omringd door viervoeter Simsoe en praat steevast over ‘we’ als hij het over Frontaal heeft. Passend bij de informele sfeer die er hangt in één van de meest iconische gebouwen van de bourgondische Brabantse stad. ,,We vinden het gewoon hartstikke tof wat we doen en dat stralen we onbewust ook uit met zijn allen. We denken hier niet in termen als ‘de baas’ of ‘directeur’. We hebben niet de ambitie zo groot als Heineken te worden. De lijnen zijn kort, iedereen doet wat hij of zij leuk vindt en we genieten allemaal van de mooie producten die we maken. Er is toch niets leuker dan bier maken? Nou ja, bier drinken misschien. Geloof me, ook dat doen we hier geregeld en onze gasten - van wie de helft zo’n beetje vrouw - gelukkig ook.”
Ondernemers-gen
Roel Buckens is gezegend met een ondernemers-gen waarmee je blijkbaar behoorlijk oud kunt worden. Grote kans dat zijn 93-jarige opa Nico eregast is als Frontaal in april het vijfjarige jubileum viert. ,,En mijn oma ook, al weet ik niet of zij de avond vol maakt. Oma is tenslotte nog wat jaartjes ouder dan opa.”
