Aangeboden door KPN Zakelijk

Nieuws Regio

Dit zijn de 4 succestips van Bamigo’s bamboevisionair Jeroen Adriaans

In nog geen vier jaar tijd ging het plan van Jeroen Adriaans om bamboe-ondergoed te verkopen van idee naar succes, met verkoop in 40 landen. Het concept blijft wenkbrauwen fronzen en omzet binnenhalen voor Bamigo. Wat zijn de vier succestips van deze Brabantse bamboevisionair?

ANTON DAMEN | ILLUSTRATOR: PATRICK KEELER 15 mei 2018

Bamigo succestips Jeroen Adriaans Noord Brabant

Het begon klein maar fijn, met een webshop met slechts een handjevol producten. Inmiddels is het assortiment behoorlijk uitgebreid, hoewel Bamigo het nog steeds bij de mannelijke basics houdt: ondergoed, T-shirts en sokken. Oprichter Jeroen Adriaans: "Een veilig product, want als jij vorig jaar maatje L had, dan kun je er vanuit gaan dat dat volgend jaar ook zo is. Omdat bamboe niet echt ingeburgerd is als kledingmateriaal -mensen associëren het volstrekt ten onrechte met 'hard'- moet ik eerst een drempel weghalen.”

Drempel verlagen

Dat betekent volgens Adriaans dat je als ondernemer de drempel voor aankoop verder dient te verlagen voor de klant. “Daarom geef ik klanten alle vrijheid, krijgen ze dertig dagen de tijd om te passen en krijgen ze als ze niet tevreden zijn het aankoopbedrag terug. Bamigo-producten worden alleen online verkocht, en uitsluitend via mijn eigen kanalen.” Voor een data-gedreven ondernemer als Adriaans heeft het opzetten van die eigen verkoopkanalen vele voordelen. Het belangrijkste is dat hij zo continu kan inspelen op de kennis die hij haalt uit zijn verkoopkanalen.

1. Verbeter de customer service continue

"In het eerste jaar was ik het enige personeelslid. Ik deed de media-inkoop, het beheer en onderhoud van de website, het versturen van de pakketjes en het opnemen van de telefoon. Het kán niet anders dan dat je dan steken laat vallen. Ik nam een collega in de arm, in eerste instantie om customer service over te dragen, zodat ik meer speelruimte kreeg. Het eerste wat we deden, is alle binnenkomende klantenvragen noteren en categoriseren. Om vervolgens de informatie op onze website daarop aan te passen. Zo gingen we van zestig uur aan klantenservice naar nog geen twintig uur in de week.”

“Welke informatie we geven, waar en in welke vorm, zijn allemaal op die analyses van binnenkomende vragen gebaseerd. Soms zit het hem echt in de details: een gestroomlijnde retourprocedure, de toevoeging van een wasvoorschrift. We leggen alle klantcommunicatie vast: niet alleen de vragen, maar ook de aanbevelingen. De grote behoefte aan shirts met een v-hals en de klassieke herenslip leidde tot assortimentsuitbreiding. Nu gaat de telefoon gemiddeld nog maar tien keer per uur voor de Nederlandse markt. Ik heb een dame die de Duitse, Nederlandse en Engelse telefoontjes voor haar rekening neemt. We leerden dat elk land een eigen communicatie en benadering vergt. Ook dat krijgt zijn beslag op de website. De look en feel is in alle talen hetzelfde, maar klik je verder, dan zul je zien dat de content anders is opgebouwd."

2. Reageer zo snel mogelijk

"Behalve telefoon en mail is de klantenservice ook bereikbaar via WhatsApp en Facebook. Op Twitter zijn we veel minder actief. Ik moet bekennen dat het hele social-verhaal bij ons nog in de kinderschoenen staat. Dat is puur een tijdkwestie, want deze vorm van communicatie krijgt nog niet de aandacht die het verdient."

"Het kan voorkomen dat een vraag op Facebook pas de volgende dag wordt beantwoord. Zie ik daar zelf een vraag voorbijkomen, en kan ik reageren, dan doe ik dat. Ik zat vorig weekend op een verjaardagsfeestje, toen ik een vraag van een klant zag binnenkomen. Ze wist niet meer welke maat en op welk emailadres ze ooit een bestelling voor haar vader plaatste. Op mijn telefoon kost dat een paar tellen om die informatie boven water te halen. 'Jee, wat een snelle reactie' kreeg ik als antwoord terug. Geen moeite, maar het past bij de punten waarop we willen uitblinken: kwaliteit en service."

3. Wees de groei voor

"Ik heb deels een technische IT-achtergrond. Ik vind niets zo frustrerend als een bedrijf dat wil groeien, maar wordt afgeremd doordat het systeem het niet kan bijbenen. Om dat te voorkomen, bereid ik eerst mijn automatisering voor, voordat ik nieuwe stappen zet. Wij hebben hier behoorlijk zware systemen draaien, zeker voor het aantal klanten dat we momenteel bedienen: een SAP-systeem voor de grote jongens. Ik zet die stap liever nu, zodat ik er in de toekomst geen omkijken meer naar heb. Het voordeel van vroeg implementeren is dat 100.000 klanten omzetten een stuk minder complex is dan straks 1 miljoen. En voor een prijs die 1/5 is van wat ik er over vijf jaar voor zou betalen."

4. Wees bereikbaar, maar neem je rust

"Ik heb veel plezier in mijn zaak. Het voelt ook een beetje als een hobby. Daarom had ik, vooral in het begin, veel moeite om mijn rust te pakken. Dan was ik op vakantie aan de andere kant van de wereld, en betrapte mezelf erop dat ik de hele dag achter mijn laptop zat. En op zaterdagavond in de kroeg controleerde ik nog eventjes snel de omzet. Dat doe ik nu minder. Op vakantie beperk ik het nu tot een moment per dag. En dat kan via mijn laptop, maar ook op mijn mobieltje, want daar lopen de orderstromen ook op binnen."

"Ik heb het dashboard van mijn website op mijn telefoon staan. Doordat het bedrijf op poten staat en de systemen solide zijn, heb ik meer vertrouwen. En mocht er een technische storing zijn, zoals bijvoorbeeld een webserver die uitvalt, dan gaan er onmiddellijk alarmbellen af. Ik ben van nature geen stilzitter, dus ik blijf meer dan veertig uur per week met Bamigo bezig. Maar er staan mooie dingen te gebeuren: ik ga trouwen en we krijgen ons eerste kindje. En dan ben ik echt even niet bereikbaar.”

Ben je als ondernemer flink op dreef, maar kun je wel wat hulp en ondersteuning gebruiken op het gebied van bereikbaarheid. Laat je dan adviseren door KPN Zakelijk en kijk welke mogelijkheden ICT toepassingen voor jouw bedrijf bieden. Voor meer informatie klik hier.