Retail

AI Checkout van AdUp moet online afrekenen sneller, makkelijker én persoonlijker maken

De AI Checkout: volgens de makers sneller, soepeler, persoonlijker én gebruiksvriendelijker. Foto: AdUp
Leestijd 3 minuten
Lees verder onder de advertentie

De wereld van de online kassa’s verandert in rap tempo. Maar liefst 70 procent van de gevulde (online) winkelwagentjes wordt verlaten na het zien van omslachtige en tijdrovende betaalstappen, zo blijkt uit onderzoek van het Baymard Institute naar E-Commerce Checkouts in Amerika en Europa. Dit is een wereldwijd verlies van 11,6 biljoen dollar. Dat is enorm en zorgt voor de nodige frustraties bij zowel koper als winkelier: Shoppers en online retailers hebben behoefte aan een soepelere checkout.

Tech-bedrijf AdUp speelt daar slim op in en maakt vanaf nu naar eigen zeggen het afrekenen bij een webshop een stukje makkelijker met hun AI Checkout. AdUp-oprichter Maikel Snijders: ,,Door het afrekenproces sneller en persoonlijker te maken, krijgt de bezoeker op het juiste moment de juiste informatie te zien en kunnen online retailers een optimale customer journey bieden. We combineren lokale betaalmethoden met personalisatie, Fast Checkouts en AI, waardoor onze checkout eigenlijk altijd eenvoudiger, persoonlijker én sneller is. En dus meer omzet oplevert.”

Lees ook: Swipe4Work haalt 400.000 euro op om groei van vacature-app te versnellen

Lees verder onder de advertentie

Voor iedere shopper een checkout op maat

AdUp heeft zijn eigen AI ontwikkeld, die op basis van bezoekersinformatie de perfecte checkout aan de klant laat zien. Zo krijgt iedere shopper met de AdUp-tools een checkout op maat. Want elke klant is uniek en heeft zijn eigen voorkeuren. Zo wil de ene klant in een oogopslag de bezorgopties zien, en geeft de ander meer om reviews.

,,Een vrouw van 23 die make-up koopt vraagt om een andere beleving dan iemand die een tv wil kopen. Al dit soort data wordt meegenomen in onze AI Checkout en zo zorgen wij dat de shopper een optimale gebruikservaring krijgt en de webshop meer conversie”, legt Snijders uit.

50 tot 70 procent van de consumenten haakt binnen een betaalproces af. Niet zo gek; het kost ze te veel tijd of is omslachtig

Maikel Snijders AdUp

Social media-strateeg en growth hacker

Snijders begon zijn ondernemersmissie begin 2019. Na een studie communicatie aan de Hogeschool Arnhem, werkte hij bij verschillende Amsterdamse bureaus als social media-strateeg en growth hacker. Hij zette zich in voor menig webshop en zag een gat in de markt. ,,50 tot 70 procent van de consumenten haakt binnen een betaalproces af. Niet zo gek; het kost ze te veel tijd of is omslachtig. En de checkout is voor iedereen hetzelfde. Ook als ik zelf iets kocht, merkte ik dat ik veel informatie moest invullen en meerdere stappen moest doorlopen voordat ik uiteindelijk een bestelling geplaatst had. Toen ben ik een plan gaan maken om het afrekenen gemakkelijker te maken.” Niet veel later was AdUp geboren en al snel groeide de interesse vanuit de markt.

Lees verder onder de advertentie

Lees ook: Moeten we als ondernemer iets met AI?

Klanten als Buckaroo, Pay, XXL Nutrition en ConvertCreator

Inmiddels werkt het bedrijf samen met onder andere Buckaroo, Pay, XXL Nutrition en ConvertCreator en is het uitgegroeid van een start-up naar een scale-up. ,,De AI Checkout verkort het aankoopproces voor de klant enorm; van anderhalve minuut naar een one-click checkout van 10-15 seconden”, aldus Snijders.

AdUp biedt hun software via Payment Service Providers en platformen aan, en direct bij grote e-commerce-webshops. “Met onze software heb je zelfs niet eens meer een webshop nodig. Het is namelijk een zogenoemde ‘headless’ checkout, die ook los op marketinguitingen kan worden ingezet. We hebben diverse cases waarbij AdUp gemiddeld genomen 30 procent extra conversie opleverde.”

Lees verder onder de advertentie
Het team achter AdUp. Foto: AdUp