Actueel

Bloedbad winkelstraat raakt ook Blokker: ‘Winkel heeft geen betekenis meer’

Blokker is volgens retailexpert Cor Molenaar niet meer relevant voor de consument. Shutterstock
Shutterstock
Leestijd 3 minuten
Lees verder onder de advertentie

Molenaar stipt de Hema aan. ,,Daar blijf je langer hangen, doe je een impulsaankoop, terwijl je bij Blokker hoogstens voor één aankoop gaat en weer vertrekt. Bij Blokker snuffel je niet meer; de winkel heeft geen betekenis meer, dus geen toekomst.”

‘Blokker snijdt in wortels van bestaan’

Vooruitlopend op het afscheid van zijn leerstoel e- marketing aan de Rotterdamse Erasmus op vrijdag 23 februari, verwijst Molenaar in zijn slotrede nog maar eens naar de winkelstraat in zijn geheel. ,,Blokker was vroeger met zijn honderden winkels een onmisbare icoon in die winkelstraat, maar dat zijn ze allang niet meer.”

De retailexpert heeft dan ook een sombere boodschap: ,,Ik zie geen toekomst meer voor deze ooit iconische winkelketen. Michiel Witteveen (de voormalige ceo en eigenaar van de Mirage Retail Group, red.) kreeg een zak geld mee van de familie Blokker bij de aankoop, maar heeft het daarmee niet kunnen redden. Waar moeten ze nog in snijden? Met het sluiten van winkels snijd je het hart uit deze keten, dat zijn de wortels van je bestaan.”

Lees verder onder de advertentie

‘Blokker in de problemen door moordende concurrentie na verkeerde keuze’

Collega-retailexpert Paul Moers volgt de worsteling van Blokker al jaren. Volgens hem heeft de keten de staat waarin het verkeert aan zichzelf te danken. ,,Er is geen keuze gemaakt”, verklaart hij de neergang. ,,Ze zijn naar de ‘oude wereld’ teruggegaan en daar voelen ze de moordende concurrentie van Action, Ikea en de Hema.”

Zijn advies aan Ynse Stapert, ceo van Mirage Retail Group, is dan ook eerst te investeren en Blokker weer relevant maken.

Lees hier het hele interview met Paul Moers: ‘Blokker in de problemen door moordende concurrentie na verkeerde keuze’

Lees verder onder de advertentie

Kim Kardashian in de Bijenkorf

Als voorbeeld haalt Cor Molenaar de Bijenkorf in Rotterdam aan, op steenworp afstand van een Blokker-vestiging. Bijenkorf, in bezit van de Thaise Central Group en het Oostenrijkse Signa, heeft volgens Molenaar een opvallende manier gevonden om relevant te zijn: maandag 26 februari komt daar de pop-up-winkel van het merk SKIMS (shapewear) van Kim Kardashian, de moeder aller influencers.

De media melden dat inmiddels duizenden consumenten vooraf een afspraak hebben geboekt, de rest sluit vanaf 11.00 uur achteraan in de rij. ,,Als de rij tot buiten de winkel gaat, zetten we extra beveiliging in”, aldus een woordvoerder in het AD.

Kijk naar Bijenkorf, daar zorgt Kim Kardashian nu voor traffic. Blokker? Dat staat nergens meer voor

Cor Molenaar

Voor Molenaar is Kim Kardashian een geweldige influencer. ,,In dit tijdgewricht van individualisme zoeken we hechting. Kardashian is zo iemand die in deze tijd voor binding zorgt. Het is slim van de Bijenkorf om deze tijdelijke winkel te openen. Het merk van Kardashian zorgt voor traffic op de winkelvloer en het is een manier om relevantie te tonen. Zo krijgt deze winkelketen betekenis. Kijk naar Blokker, dat staat nergens meer voor.”

Lees verder onder de advertentie

Lees ook: Cor Molenaar: ‘Waarom moeten de retail en het mkb kapot?’