Het afgelopen jaar heeft Brabantia het assortiment aanzienlijk uitgebreid met meer dan 70 nieuwe producten en kleuren, gericht op zowel functionaliteit als duurzaamheid. De Make & Take-collectie werd bijvoorbeeld uitgebreid met thermosproducten voor onderweg, terwijl de New Dawn strijkplanken en hoezen werden geïntroduceerd met 100 procent Fairtrade katoen.
De toevoeging van de Bo Waste Bin en de StepUp Pedal Bin, gemaakt van gerecycled huishoudelijk afval, benadrukt het streven naar duurzaamheid in het productontwerp. De lancering van de SinkStyle collectie en de GIO-Award voor de Make & Take Saladekom onderstrepen de innovatieve benadering van Brabantia.
Lees ook: Tijn van Elderen (Brabantia): ‘We zijn eigenlijk een 103 jaar oude startup’
Tijn van Elderen, ceo van Brabantia: ,,We zijn tevreden met de behaalde resultaten in 2023. Ondanks de moeilijke marktomstandigheden zijn we erin geslaagd om ons aan te passen. We hebben onze omzet weten te behouden en in de - voor ons belangrijke - markten Duitsland en de Verenigde Staten zijn we in het afgelopen jaar gegroeid.”
Herbebossing en katoenteelt
Brabantia behaalde in maart 2023 de B Corp-certificering, waarmee het wordt erkend voor zijn positieve impact op mens en milieu. Dit sluit aan bij de ambitie van Brabantia om in 2035 volledig circulair te zijn. Het bedrijf heeft ook aanzienlijke vooruitgang geboekt in het verkrijgen van Cradle-to-Cradle Zilvercertificaten voor bijna 150 producten, wat betekent dat ze voldoen aan strenge eisen voor hergebruik van materialen en sociale rechtvaardigheid.
Daarnaast blijft Brabantia zich inzetten voor herbebossing via partners zoals WeForest, waarbij al meer dan 2,8 miljoen bomen zijn geplant als onderdeel van de jaarlijkse Love Nature-campagne. Het steunt ook het Better Cotton Initiative om de katoenteelt te verduurzamen.
Ontwikkeling eigen merk en het Spaanse Lékué
Brabantia streeft naar 100 procent duurzame doelen tegen 2035, waaronder veilig materiaal, schoon afvalwater en hernieuwbare energie. Hoewel deze doelen nog niet volledig zijn bereikt, toont het bedrijf aanzienlijke vooruitgang in de richting ervan. In 2023 plaatste Brabantia bijvoorbeeld een veld met 384 zonnepanelen bij hun productielocatie in Letland om hernieuwbare energie te stimuleren.
Lees ook: Personeelstekort bij groeigigant Brabantia doet ceo Van Elderen orders inpakken
Om zich te concentreren op zijn kernactiviteiten heeft Brabantia in juni 2023 het merk Dutchdeluxes verkocht aan Uniting Brands. Dit stelt het bedrijf in staat om zich nog meer te richten op de ontwikkeling van de merken Brabantia en het Spaanse Lékué.