1200 AH-winkels in heel Nederland. Hoe kan zo’n kleintje uit Haaksbergen daar nou de beste van zijn? Daarover straks meer, schrijft het AD, maar eerst dit: 2023 was een bijzonder jaar voor Tim (31) en Rinse (29) Kamphuis. In mei namen ze het ‘imperium’ van hun vader over. Een Albert Heijn in de Enschedese wijk Helmerhoek en eentje in Haaksbergen.
Lees ook: Na 125 jaar laat Leon (39) het familiebedrijf aan de IJssel los
Een grote stap, maar eigenlijk ook weer niet. Want ze kregen van vader John alle vrijheid het op hun eigen manier te doen. Rinse als het gezicht van Helmerhoek en Tim als de man van Haaksbergen. Maar eigenaar zijn ze samen.
Papa plaatste advertenties van aanbiedingen, wij maken reclame met onze glimlach
Tim Kamphuis, eigenaar Albert Heijn
Waar hun vader een beleid voerde waarin successen meetbaar zijn, deden de jongens het anders. „Papa plaatste advertenties van aanbiedingen, wij van onze glimlach.” De jonge Kamhuisjes willen verder kijken dan de elektrische deuren van de supermarkt. Een kerstontbijtje met de senioren aan de overkant, een actie voor de voedselbank of energie steken in mensen met afstand tot de arbeidsmarkt; steeds komt er weer iets bij.
Filosofie vanuit mensen
Tim: „Alles vanuit de filosofie: beteken iets voor de mensen om je heen. En doe iets om de wereld een beetje beter te maken.” Een filosofie die zich niet laat vertalen in winstcijfers.
Het eerste dat Tim dan ook tegen zijn vader zei toen de grote baas van Albert Heijn in december zijn super binnenstormde met een enorme beker: „Nu hebben we bewijs papa. Wat wij doen werkt ook.” Papa John was sowieso al trots op zijn zonen. „Maar er is er iets bijgekomen om te waarderen: wat wij hebben is uniek.”
Gekke vraag misschien, maar zijn jullie gelovig?
„Zo zijn we wel opgevoed, maar we gaan niet meer naar de kerk”, zegt Tim. „Laatst vroeg mijn zoontje: ‘wat moet ik dan geloven papa?’ Ik heb hem hetzelfde gezegd als wat ik altijd tegen mijn team zeg: geloof in jezelf en volg je hart. Heb vertrouwen in elkaar en wees goed voor de mensen om je heen. Dat is een beetje ons verhaal.”
Er zijn glanzend nieuwe AH-XL winkels in Nederland. Hoe kan zo’n kleintje in Haaksbergen dan winnen?
„Dat dachten wij ook. Albert Heijn heeft bijna 1200 supermarkten. En commercieel gezien is het misschien handiger om een grote te laten winnen”, zegt Rinse. Tim: „Voor de eerste ronde bedachten we met ons team de actie appels en peren. Daar werden we eerste mee. In de tweede ronde hebben we ingezet op vegetarisch en plantaardig. Werden we tweede. Dan weet je al dat je in de top 3 zit. We dachten dat het toen wel zou stoppen en hebben het met het team gevierd. Tegelijk hebben we ons motto ‘meedoen is belangrijker dan winnen’ overboord gegooid. Nu wilden we winnen ook…”
Toen hebben jullie troef Bas ingezet...
„Iedereen kent Bas. Hij werkt hier al langer dan wij. Bas is bij papa begonnen als vakkenvuller, heeft hier zijn vrouw leren kennen en laatst heeft hun zoontje op school een spreekbeurt over Albert Heijn gehouden. Bas en zijn gezin hebben blauw bloed. Hij is in een AH-trui met lampjes erop in de winkel aan iedereen gaan vragen: ‘Waarom moet Haaksbergen winnen?’ Dat, en hoe wij in de samenleving staan, heeft hij verwerkt in een speech voor de hoogste jury. Helemaal niet zijn ding, hij blijft liever op de achtergrond, maar hij heeft het gewoon gedaan.”
Lees ook: De overdracht van het familiebedrijf: start bij de kinderen, niet bij de financiën
Met succes, mooi. Maar is deze wedstrijd niet een beetje als: ‘wij van WC-Eend adviseren WC-Eend’?
Tim: „Het is natuurlijk wel Albert Heijn die zegt: doe je inkopen bij Albert Heijn. Maar wij roepen niet dat we de grootste en de beste van Haaksbergen zijn. Jumbo heeft een veel uitgebreider assortiment en zit op een betere plek. Wil je daar boodschappen doen, dan moet je dat doen. Maar wij hebben Max Verstappen in huis. Dat is Bas, maar eigenlijk iedereen van ons team. Hier ontstaan vriendschappen voor het leven.”
Dus geen competitie?
„In het verleden liepen we elke week naar Jumbo of Plus om te kijken hoe zij het deden. Daar werden we helemaal gek van. Nu doen we wat we leuk vinden en waar we in geloven. We proberen het verschil te maken in deze lokale samenleving en ons hele team doet graag mee.”
Rinse: „We organiseerden ooit een paasontbijt voor de senioren aan de overkant. Ik maakte praatjes en toen hoorde ik iemand zeggen: ‘wat mij betreft schaffen ze de feestdagen af. Het zijn dagen dat ik helemaal niemand zie’. Die eenzaamheid, dat vond ik zo erg dat we nu ook een kerstlunch verzorgen.”
Tim: „Nu draaien sommigen het om. Zeggen tegen hun kinderen: ‘tweede kerstdag kan ik niet, want dan moet ik bij Albert Heijn zijn’. Fantastisch toch.”
Lees ook: Wetswijzigingen ondernemers op 1 januari 2024