De Belgische rivaal Lotus stapte naar de rechter vanwege Holies campagne waarbij ontbijtgranen en repen van verschillende merken worden beoordeeld met de letters A, B of C, afhankelijk van het suikergehalte.
Producten met meer dan 10 procent suiker krijgen een C, 5 tot 10 procent een B, en 0 tot 5 procent een A. In de campagne kregen de Nākd.- en TREK-repen van Lotus een C, terwijl de eigen repen van Holie een A scoorden.
Een zoet einde van een zaak die ons veel heeft gedaan
Valentijn van Santfoort
Lotus vond dat de campagne misleidend is en dat het neerkomt op ongeoorloofde vergelijkende reclame. De rechter ziet dat anders en stelt dat het voor consumenten voldoende duidelijk is dat het puur om het suikergehalte gaat, en dat er geen sprake is van een voedings- of gezondheidsclaim.
Lees ook: 6 jaar groei bij ontbijtmerk Holie: ‘Onze pitch is nog steeds hetzelfde’
Kritiek Lotus op Sugar-Score Holie
Van Santvoort noemt het op LinkedIn ‘een zoet einde van een zaak die ons veel heeft gedaan, maar nog meer goed nieuws voor de consument én eerlijkheid in de supermarkt’. De proceskosten die Lotus moet vergoeden, doneert Holie aan het Diabetes Fonds.
Holie kijkt louter naar het totale suikergehalte, zonder onderscheid te maken tussen natuurlijke en toegevoegde suikers
Lotus
Lotus zegt kennis te hebben genomen van het vonnis, maar blijft van mening dat Holies communicatie misleidend is. „Onze Nākd.-repen bevatten geen toegevoegde suikers, alleen natuurlijke suikers uit fruit en noten.”
„Holie’s Sugar-Score kijkt louter naar het totale suikergehalte, zonder onderscheid te maken tussen natuurlijke en toegevoegde suikers,” aldus een woordvoerder. Over een eventueel beroep wil het bedrijf zich niet uitlaten.
Lees ook de blog: Aangeklaagd door koekjesgigant én viraal gaan: wat Holie’s jou leert over échte content in tijden van AI