Hij is net terug van een kampeervakantie met zijn twee zoons, samen met een bevriende vader en vier kids. Dat was fan-tas-tisch zegt hij erover. Je kunt bijna niet geloven dat de eigenaar van de luxe herenmodeshop in campingsmoking met wc-rol onder de arm over de camping loopt. ,,Dat was inderdaad het geval. Maar dan in een mooi polootje en een goede short”, vertelt hij lachend.
Lees ook: Succesvolle retailstrategie Tess V: 4 winkels in 2 jaar en op koers voor 10 miljoen euro omzet
Het scheelde weinig of Lammers was piloot geworden. Hij was echter niet goed in natuurkunde en had slechte ogen. Desondanks blijft het zijn droom. De liefde voor kleding, zijn andere passie, kreeg hij van jongs af aan mee. Zijn ouders openden in 1974 de deuren van Bob Lammers Exklusieve Mode in Den Bosch. ,,Ik kwam vaak spelen in de winkel en op latere leeftijd hielp ik mee. Na het HBO heb ik ervaring opgedaan bij Oger in Amsterdam. In 2000 stapte ik officieel in het familiebedrijf en in 2007 nam ik het over.”
Joris Lammers verkoopt herenkleding uit topsegment met dito prijs
In 2016 veranderde de naam van de winkel naar Joris Lammers Luxury Menswear. Destijds werden er merken verkocht zoals Ralph Lauren, Hugo Boss, Armani. In 2010 werd de keuze gemaakt voor hoogwaardige Italiaanse labels uit het topsegment zoals Tramarossa, Borrelli, Herno en Fedeli. Overhemden, colberts, truien, broeken uit de bovenkant van de markt met een dito prijs. ,,De doelgroep is met me meegegroeid. Ze zeggen weleens dat mensen onder de rivieren beter zijn gekleed dan de mensen boven de rivieren. Ik merk hier dat ze minder met fashion bezig zijn zoals in Amsterdam, maar meer voor tijdloze items gaan. En ze hebben het geld er echt voor over.”
In maart plaatste hij een filmpje op Instagram om te laten wat voor nieuwe items er te koop zijn. Hij begon met zijn lijfspreuk Ciao tutti, buongiorno en ging viral. Van 3500 volgers op het account op Instagram ging de teller naar ruim 60.000 volgers en naar meer dan 1 miljoen views. Bekende Nederlanders deelden de filmpjes, Joris kreeg tv-aanbiedingen en hij werd een regelrechte meme. Waar andere winkels een hele marketing- en pr-afdeling voor hebben, verzint Lammers de uitingen zelf met het team.
Zijn vrouw is sinds 2018 werkzaam in het bedrijf en houdt de social media bij. Zijn de filmpjes gescript? ,,Echt niet. Iedere ochtend als ik binnenkom in de winkel zeg ik ‘Ciao tutti, buongiorno’ tegen mijn medewerkers. Dit is wie ik echt ben. Die reacties hadden we echt niet verwacht. Op straat word ik herkend en willen mensen met me op de foto. Het blijft groeien, hoewel de curve nu wat afneemt.”
Iedere ochtend als ik binnenkom in de winkel zeg ik ‘Ciao tutti, buongiorno’ tegen mijn medewerkers. Dit is wie ik echt ben
De filmpjes waren voor meer bekendheid voor de zaak, merkt hij qua klanten in de winkel en omzet daar wat van? ,,Sinds het eerste filmpje komen er echt meer mensen. Ze doen een dagje Den Bosch en komen ook even bij Joris Lammers langs. De laatste tijd had ik klanten uit Den Helder, Assen, Yerseke en Bloemendaal.” Gelukkig niet alleen kijken maar ook wat kopen, want het tweede kwartaal zijn de targets ruimschoots gehaald. Precieze cijfers maakt Lammers niet bekend.
Na al die aandacht is het zaak om het vast te houden, daar heeft Lammers goed over gedacht. ,,Ik wil wat dieper op de materie ingaan. Zo maakte ik van de week een filmpje met etiquette-expert Jan Jaap van Weering en ben ik van plan items te maken waarin mensen zien hoe en waar onze kleding wordt gemaakt.”
Joris Lammers werkt aan webshop en eigen label
Omdat Lammers nu klanten uit heel het land heeft, is hij bezig met een webshop en een eigen label. ,,Mijn label Joris Lammers Luxury Label wordt toegankelijk voor jongere mannen met een instapprijs. Denk aan een kleine selectie van een merino trui, een goede pantalon en wat jasjes. Mooie basics voor een goede prijs. Dat label kun je in andere steden bij boutiques verkrijgen.” Aan meer eigen winkels denkt hij niet. ,,Ik ga voor één grote winkel. De komende tijd wil ik de winkel beter benutten en een andere indelen maken. Uiteindelijk droom ik van een flagship store. Dat zou geweldig zijn, maar het is voorlopig nog een droom hoor.”
We hebben de webshop tijdens corona op een laag pitje gezet en zijn met een camper door het land getrokken
Die webshop wilde hij eigenlijk tijdens corona al maken. ,,We waren daarmee bezig, maar ik merkte dat mijn klanten mij bleven appen of ik nog een mooi jasje bijvoorbeeld voor ze had. Persoonlijke service is in mijn branche zo belangrijk. Aandacht en service, daar gaat het om. We hebben de webshop toen op een laag pitje gezet en zijn met een camper door het land getrokken. Als mensen niet naar de winkel toe konden komen, kwam de winkel maar naar hen toe. Daar waren mijn klanten zo blij mee.”
Lammers lacht: ,,Laatst werd ik gebeld door een collega die eenzelfde soort winkel heeft als ik maar dan elders in het land. Hij zei: ‘Bij mij in de zaak hebben de klanten het over jou.’ Dat is toch ongekend?”
Lees ook: Oger-topman Sander Lusink: ‘Onze collectie is nog aangepast aan het vele thuiswerken’