Actueel

Nederlandse retail verliest 12 miljard euro aan fraude in 2023

 
Consumenten en winkeliers zijn het afgelopen jaar vaker slachtoffer geworden van online oplichters en internetfraude. Consumenten en winkeliers zijn het afgelopen jaar vaker slachtoffer geworden van online oplichters en internetfraude | Shutterstock
Consumenten en winkeliers zijn het afgelopen jaar vaker slachtoffer geworden van online oplichters en internetfraude | Shutterstock
 
Geschreven door:
Leestijd 2 minuten

Nederlanders zijn vorig jaar meer geld kwijtgeraakt aan oplichters tijdens het online winkelen, meldt betalingsverwerker Adyen. Ook winkeliers zijn het afgelopen jaar vaker opgelicht. In totaal verloren zij ruim 12 miljard euro.

Lees verder onder de advertentie

Mensen verloren elke keer dat ze slachtoffer werden van betaal- en identiteitsfraude gemiddeld 394 euro. Dat is veel meer dan de 220 euro die slachtoffers gemiddeld in 2022 verloren, zegt de betalingsverwerker. Oplichters hebben betaalgegevens gestolen en met het geld van slachtoffers aankopen gedaan.

Lees ook: Fraude met deepfake videocall kost multinational miljoenen: ‘Ondernemers, opgelet!’

Onveilig gevoel tijdens online winkelen

Adyen liet onderzoek doen onder ruim 38.000 consumenten uit verschillende landen, onder wie 2.000 Nederlanders. Daaruit komt volgens de betalingsverwerker naar voren dat meer dan vier op de tien Nederlandse consumenten ooit online is opgelicht.

Lees verder onder de advertentie

Door het risico slachtoffer te worden van oplichters voelt bijna een kwart van de mensen zich volgens de onderzoekers ook minder veilig tijdens het online winkelen dan tien jaar geleden.

De branches die het zwaarst getroffen werden, waren de kledingsector, gevolgd door elektronica en woninginrichting

Verlies van ruim 12 miljard voor retailers

In de studie zijn ook winkeliers ondervraagd, waarvan vijfhonderd uit Nederland. De detailhandel krijgt volgens Adyen vaker te maken met internetfraude. Ruim een op de drie retailers gaf aan dat ze het afgelopen jaar zijn opgelicht. Daarbij verloren ze in totaal meer dan 12,3 miljard euro volgens het onderzoek.

De branches die het zwaarst getroffen werden, waren de kledingsector (1,9 miljard euro), gevolgd door elektronica (1,6 miljard euro) en woninginrichting (1,5 miljard euro). Wereldwijd verloor de retailindustrie een schokkende 396 miljard euro door oplichting. Wereldwijd verloor de retailindustrie een schokkende 396 miljard euro door oplichting.

Lees verder onder de advertentie

AI als oplossing tegen cybercrime

Retailers zijn vaak een geliefd doelwit voor cybercriminelen. Ruim een derde van de retailers (37 procent) geeft dan ook aan dat de winkel het afgelopen jaar slachtoffer werd van oplichting. Gemiddeld verloor de retail hierbij bijna 2,5 miljoen euro, met uitschieters van zelfs boven de 20 miljoen euro.

Kunstmatige intelligentie (AI) kan winkeliers helpen onlinecriminaliteit tegen te gaan, zegt Adyen verder. Bijna vier op de tien winkeliers zou al AI gebruiken om fraude sneller op te kunnen sporen.

Lees ook: Ondernemers met handen in het haar na Facebook-hacks: ‘Contact krijgen is onmogelijk’

Lees verder onder de advertentie