Een kleine zestig winkeliers telt het centrum van Rozenburg, een buitenwijk van Rotterdam met ruim 12.000 inwoners, zo schat centrummanager Mark Smit van winkeliersvereniging EMR. De letters EMR staan voor Emmastraat, Molenweg en Raadhuisplein, samen vormen die het hart van het dorp.
Lees ook: ‘Winkelier, optimaliseer je bedrijfsvoering om concurrentie voor te blijven’
Smit weet dat er werk aan de winkel is. ,,We zijn druk bezig, maar dit heeft nu eenmaal tijd nodig”, zegt hij tegen het AD. Hij vindt dat Rozenburg realistisch moet blijven. ,,Mensen komen niet van heinde en verre om hier te shoppen. Uit onderzoek blijkt dat we voor een Action of andere keten te klein zijn. Als Rozenburg richting 15.000 inwoners gaat, dan zou dat al beter worden. We moeten weer aantrekkelijk worden, al zullen we nooit een winkelcentrum als Struytse Hoeck (Hellevoetsluis) of Binnenban (Hoogvliet) worden.”
Aan Mark Smit de taak om als verbinder partijen om de tafel te krijgen. ,,De wethouder is hier geweest, er is een expertteam opgericht en sinds september zijn er drie bijeenkomsten geweest. We voeren gesprekken met vastgoedpartijen, de woningcorporatie, ondernemers, de cultuurscout, noem maar op.”
Jongeren willen de detailhandel niet meer in, zaken die geen opvolging hebben moeten stoppen
Mark Smit centrummanager
Hij weet dat het niet vanzelf zal gaan. ,,Ook wij waren verbaasd over de slager die is gestopt. Hij kreeg het niet meer rond, is het verhaal. Ook willen jongeren niet meer de detailhandel in, dat speelt ook mee. Zaken die geen opvolging hebben en dus moeten stoppen.”
Een flitsend ledscherm met felle kleuren op het Raadhuisplein moet de Rozenburgers ertoe verleiden vooral ‘lokaal’ hun inkopen te doen en niet buiten het dorp. ,,Ook ondernemers moeten met hun tijd mee, we kunnen meer online doen. Je ziet nog vaak dat mensen in de winkel schoenen komen passen, maar ze dan thuis bij Zalando gaan kopen.” Verder denkt Smit aan spaaracties en meer evenementen. De kerstmarkt zal eind dit jaar wel doorgaan, belooft hij.
Uit eten is een luxe geworden
Tjits de Ligt is een van de ondernemers, zij beheert restaurant ‘t Hofplein. ,,We hebben de coronatijd overleefd en redden het wel, maar merken toch dat het lastig is. Naar Albert Heijn of andere supermarkten blijven de mensen toch wel gaan, uit eten is een luxe geworden.’’
Klanten gaan niet meer naar de slager voor goed vlees, maar naar de super voor goedkoop vlees
Tjits de Ligt ondernemer
Hogere prijzen rekenen om uit de gestegen kosten te komen, dat ligt moeilijk voor De Ligt. ,,In Rotterdam vragen ze 8 euro voor een glas wijn. Dat ligt bij ons lager, anders komen ze gewoonweg niet.’’ Niet alle Rozenburgers hebben de weelde om veel geld uit te kunnen geven. ,,Ze gaan niet meer naar de slager voor goed vlees, maar naar de super voor goedkoop vlees.’’
Ook René van den Beemt van bewonersgroep Rozenburg in actie maakt zich zorgen. ,,We zien dat veel koopkracht uit het dorp is vertrokken. Daar komen Polen en ook Oekraïeners voor terug.” Rozenburg telt twee Poolse supermarkten. ,,De nieuwe Rozenburgers hebben vaak minder te besteden. Hun keuze is vaak niet middenstand of supermarkt, maar supermarkt of voedselbank.’’
Wees loyaal, koop lokaal, zo help je de ondernemers
Rob Oosterlee Dorpsraad Rozenburg
Volgens voorzitter Rob Oosterlee van de Dorpsraad is het ‘op Rozenburg’ nog lang goed gegaan. ,,Zelfs tot na coronatijd was er geen leegstand op het Raadhuisplein. Ondernemers die nu met pensioen gaan, zoals bloemist Lentink, die hebben geen opvolgers. Dat gold ook voor de Chinees. Geen opvolging, dan houdt het op.” Hij wijst maar weer eens op het ledscherm. ,,Wees loyaal, koop lokaal, zo help je de ondernemers.”
Aantrekkelijk winkelgebied
De gemeente Rotterdam vindt het jammer dat ondernemers noodgedwongen moeten stoppen. ,,Toch is het centrum van Rozenburg nog altijd een aantrekkelijk winkelgebied met, op een klein oppervlakte, een zeer divers en vrijwel compleet aanbod tegen een goede prijs-kwaliteitverhouding", stelt wijkmanager Wilbert Borgonjen. Hij stipt aan dat er ondanks de leegstand ook winkels en ondernemers bij zijn gekomen, zoals de Euroknaller en een kapper.
,,We moeten alert blijven en actie ondernemen. We hebben het afgelopen jaar verschillende activiteiten ondersteund, zoals de kinderkermis.” Borgonjen verwacht dat het ‘expertteam’ begin volgend jaar met aanbevelingen zal komen over de toekomst van het centrum. Daar wordt nu onderzoek naar gedaan.
Lees ook: ‘Leegstand in winkelstraat begint weer toe te nemen’
Ondanks de tegenslagen willen de Rozenburgers positief blijven, verzekert Tjits de Ligt van restaurant ‘t Hofplein. Centrummanager Mark Smit sluit zich daarbij aan. ,,We hebben een serieus probleem, dat is zeker, maar toch zie ik dat het de goede kant uit gaat. Er waait een nieuwe wind. En we zullen het toch echt met z’n allen moeten doen.’’