De gevoelstemperatuur in de winkelstraat is door matige vorst vandaag ijzig te noemen. Het vervelende is echter dat het er in de winkelstraat, ook al gaan we richting lente, niet aangenamer op wordt. De non-food retail wacht dus weer een uitdagend jaar. Factoren als krappe arbeidsmarkt, het duurder worden van arbeid en de noodzaak te investeren in digitalisering spelen een rol. Hoe krijg je met dalende verkoopvolumes en hogere kosten je bedrijfsvoering rendabel? Het antwoord van Jan Meerman, algemeen directeur van INretail, is ‘nog meer klantfocus in de bedrijfsvoering’.
,,Het bedrijfsmodel van de ondernemer moet vernieuwen. Aan de voorkant richting klant als ook aan de achterkant waar de bedrijfsvoering efficiënter en effectiever moeten worden. Antwoorden op de personeelskrapte zijn wellicht te vinden in verdere digitalisering. Klantgedrag wordt voorspelbaar door intensief gebruik te maken van klantdata. Weten wie je klant is, lijkt vanzelfsprekend, maar dat is het allerminst”
Lees ook: Modeondernemer Ger Segeren zoekt uitdaging in de winkelstraat
Focus op stroomlijnen bedrijfsprocessen
Meerman ziet sterke ondernemingen steeds sterker worden. ,,Van veerkracht en aanpassingsvermogen maken zij hun sterkte. Daarin zit de verrassing voor de klant, de wendbaarheid van de organisatie en het leereffect voor andere spelers. Deze retailers spelen in op veranderingen en kunnen dat dankzij data die ze verzamelen en analyseren en vertalen naar strategische keuzes.”
,,Door zich te concentreren op de meest relevante klantgroepen lukt het focus aan te brengen en bedrijfsprocessen te stroomlijnen. Ondernemers die hierin slagen, verbeteren hun businessmodel en maximaliseren de kans op conversie en meer rendement. Daarnaast blijft intensievere en effectievere samenwerking aan de voor- en achterzijde van veel ondernemingen nodig. Het levert onder meer een relevanter assortiment op, betere marges en een sterkere online aanwezigheid.”
Ondernemers die hun businessmodel verbeteren maximaliseren de kans op meer rendement
Jan Meerman INretail
Vintagewinkel bedient groeiende markt
Als paddenstoelen schieten vintagewinkels – tweedehands – uit de grond. Meerman ziet dat die markt groeiende is en dat biedt dus kansen. Meerman: ,,Consumenten wegen het vaker mee in hun oriëntatie- en aankoopproces en bovendien worden wettelijke regels over dit thema steeds dwingender. Brusselse regels maken de sector steeds verantwoordelijker voor de afdankfase van de producten die we verkopen.”
,,De beste aanpak is als ondernemers samen na te denken over een betaalbare en uitvoerbare aanpak. Dat dit goed lukt, voedt mijn overtuiging dat samenwerking ook op andere vlakken zal slagen.”