Support ondernemersSupportondernemers-1

CityGifts helpt ondernemers met webshop voor lokale trots

 
beeld deondernemer
 
Geschreven door:
Leestijd 4 minuten

We moeten het samen doen en vooral lokaal. Zoals Jesper de Ruiter met CityGifts sinds een jaar Utrechtse ondernemers een platform biedt voor Utrechtse producten als dé webshop voor lokale trots. Nu corona ons afhankelijker maakt van internet, steunt marketingexpert Thijs van Dijk (Raad van Advies De Ondernemer) graag CityGifts in de missie lokale ondernemers te versterken.

Lees verder onder de advertentie

De economie drijft vooral op lokale ondernemers en veel mensen zijn trots op hun woonplaats. FC Utrecht bijvoorbeeld heeft de Dom in het shirt verwerkt en de wereldberoemde Nijntje siert vele souvenirs, zoals sleutelhangers (foto). Gek genoeg moet je voor dergelijke kleinchauvinistische snuisterijen braderieën afstruinen en is het aanbod online pover. Tot Jesper de Ruiter een jaar geleden CityGifts begon. Vijftien echt Utrechts ondernemers maken gretig gebruik van de gedeelde etalage met webshop.

Verbondenheid in verhalen

Voor de ras-Utrechter is CityGifts meer dan handel. Het gaat om de verbondenheid in verhalen. ,,Als je iets koopt bij een grote winkelketen koop je een massaproduct. Heel iets anders dan de vaak kleine of gelimiteerde producties van lokale ondernemers. Ik vertel bij ieder product juist het verhaal erachter. Als je leest dat de borrelplank of sleutelhanger die je bekijkt is gemaakt van een boom die ooit in Utrecht stond, is dat toch extra bijzonder.”

beeld deondernemer
Lees verder onder de advertentie

Energie steken in lokaal netwerk

Marketingexpert Thijs van Dijk ziet veel mogelijkheden voor CityGifts, ook in andere steden. De Ruiter ook, al blijft hij dicht bij zichzelf. Duurzaam lokaal is belangrijk en daarvoor moet je veel energie steken in een netwerk van lokale ondernemers. ,,In Utrecht werkt dit nu. CityGifts begint ook bekendheid te krijgen. Wat mij betreft inderdaad nu zaak om dit verder uit te rollen naar andere steden, maar ook wel weer met de gedachte niet direct te veel in één keer te willen.

Europese steden in lockdown

,,Think big”, triggert Van Dijk De Ruiter. ,,Waarom niet ook internationale ambities hebben? De naam leent zich zeker ook voor verspreiding door Europa naar steden die op dit moment in volledige lockdown zitten. Het gezellige gevoel van de stad, maar dan bij jou thuis.” De Ruiter realiseert zich dat ‘de mogelijkheden in principe eindeloos zijn’. ,,Het idee hoeft zich inderdaad niet te beperken tot alleen Nederland. Ik ben wel van mening dat ik eerst Nederland goed heb moeten staan, voordat ik dit uit wil rollen naar bijvoorbeeld de buurlanden.”

Lees ook: ‘Hoe overtuig je mensen om je dienst nu online af te nemen?’

Lees verder onder de advertentie

‘Target local op social’

Van Dijk raakt op stoom: ,,Gebruik meer social media om de verhalen te vertellen, target local om de producten ook aan mensen te verkopen die thuiswerken. Daarmee kan de conversie significant omhoog gaan. Denk daarbij aan Instagram en Facebook ads op lokaal niveau, daar zitten de kosten niet in.” De Ruiter beperkt zich nog tot posts op Instagram en Facebook over nieuwe producten, samenwerkingen en acties en het aantal volgers groeit met de dag. ,,Echte leads komen er te weinig uit voort. Ik ben er nog niet uit hoeveel budget ik daarvoor zou moeten vrijmaken.”

Nu kun je toch dicht bij degenen komen die je lief hebt met een lokaal presentje.

Thijs van Dijk, marketingexpert, Raad van Advies De Ondernemer

Samenwerken kost niets, vervolgt Van Dijk: ,,Benader een partij als Greetz of andere partijen die kaarten en gifts sturen. Denk daarbij aan het ideale cadeau voor moederdag of vaderdag. Er wordt meer online besteld dan ooit en nu kan je toch dicht bij degenen komen die je lief hebt met een lokaal presentje.” De beginnend ondernemer lacht even enthousiast als nog bescheiden. ,,Dat is een hele goede! Ik ga eens kijken of zo'n partij zoiets ziet zitten, een erg breed assortiment heb ik nog niet dus ik betwijfel of dit voor hun ook interessant is. Maar niet geschoten…”

‘Laat je lokale lunch thuisbezorgen’

Een andere kans die Van Dijk ziet, is nieuwe producten ontwikkelen. Door studenten en mensen die - noodgedwongen - thuiszitten. ,,Schrijf challenges uit, daag ze uit met nieuwe producten te komen en neem de besten op in het productassortiment. Stel bijvoorbeeld thuiswerkpakketten voor de lunch samen: ‘Laat je lokale lunch (typisch Utregs, echt Amsterdams, op z’n Rotterdams) bij je thuis bezorgen en geniet van lokale hapjes en drankjes. Thuisproeverij voor de fijnproevers’.”

Lees verder onder de advertentie

Lees ook: Ondernemers verdienen alle support, juist nu!

Virtuele VrijMiBo

Daarmee was De Ruiter Van Dijk te snel af: ,,Ik heb een borrelpakket waarmee ik op de virtuele VrijMiBo mik: Utrechtse kaas, worst, koekjes, biertjes en likorettes. Dit wil ik standaard aan gaan bieden in de shop, ook na het hele corona gebeuren. Momenteel ben ik op zoek naar een fotograaf die mij kan helpen met het maken van productfoto's.Vervolgens wil ik voor de zakelijke markt een brochure hebben met onder meer relatiegeschenken en bedrijfspakketten (food en non-food).”