Nieuws #supportondernemers
Hygiëne tijdens corona: dankzij een slimme stofzuiger blijft deze beddenzaak open
Lang leve de techniek, zou je kunnen denken bij het verhaal van Charlotte Melis. Deze ondernemer uit Elst heeft twee beddenspeciaalzaken en loopt door de coronacrisis tegen hygiëneproblemen aan. Of beter gezegd: liep. Wanneer je als klant een bed wilt kopen, wil je ook proefliggen. Iets waarover je wel twee keer nadenkt als je weet dat er vóór jou ook mensen op dat bed hebben gelegen. Melis biedt het probleem de kop met een stofzuiger. Eentje die haar veel meer oplevert dan alleen een schoon bed.

Charlotte Melis
,,De winkels van Beddenspecialist Topslapen in Elst en Arnhem zijn tijdens de coronacrisis ‘gewoon’ open”, legt Melis uit. ,,Om de klanten een zo veilig mogelijk gevoel te geven, bieden we een heel pakket aan hygiënemaatregelen aan. Alle matrassen en hoofdkussens die in de winkel door klanten worden getest, worden daarna behandeld met een stofzuiger met UV-licht. Hierdoor zijn deze producten voor 99,9 procent bacterie- en virusvrij en kunnen andere klanten hier ook weer gerust proefliggen.”
Ideaal tegen verdere verspreiding van coronavirus
Het gaat misschien wat te ver om te zeggen dat deze stofzuiger ervoor zorgt dat de beddenspecialist het hoofd in deze tijd boven water kan houden, maar dat het een uitkomst is mag duidelijk zijn. ,,We hadden deze stofzuiger eerder al in onze collectie omdat hij heel goed werkt bij allergie voor huisstofmijt. Toen we met het coronavirus te maken kregen, ben ik er meer over gaan lezen. Het blijkt dat de stofzuiger 99,9 procent van de bacteriën doodt met dat licht. Ideaal dus ook tegen verdere verspreiding van het coronavirus.”
Melis besloot de stofzuiger direct na iedere beddentest te gebruiken om de bedden zo schoon mogelijk te houden. ,,Over onze kussens leggen we bovendien een handdoekje tijdens het proefliggen. Klanten mogen deze mee naar huis nemen zodra ze klaar zijn. We willen gewoon zoveel mogelijk zekerheid bieden. Je hoeft echt niet bang te zijn dat er bacteriën op onze producten blijven zitten”, aldus de vrouw die voor de toekomst een blijvend aangepast hygiëneprotocol in haar branche verwacht.
Vragen over drukte in de winkel
Ze zegt positieve reacties van haar klanten aan deze aanpak over te houden. Toch zijn mensen nog altijd erg voorzichtig en merkt ze dat men terughoudender is geworden door het virus dat ons leven momenteel volledig op de kop zet. Zo wordt er nu vaker gebeld met de vraag of het druk is in de winkel. Iets dat er onder andere voor heeft gezorgd dat mensen een afspraak kunnen maken om privé advies te krijgen op een moment waarop het hen uitkomt. Er zijn aangepaste openingstijden en naast alle RIVM-maatregelen laten Melis en haar collega’s maar één klant per 25 vierkante meter toe in plaats van per 10 vierkante meter.
Lees ook: Deze ondernemers schenken 137 paar schoenen aan de zorg
Productiviteit naar het nulpunt
,,We kunnen onszelf op deze manier staande houden, al moet het natuurlijk niet te lang gaan duren. En ja, dat houdt mij wel dagelijks bezig. Het is de kunst om nuchter te blijven en de negativiteit niet de overhand te laten krijgen. Anders zakt je productiviteit zeker naar het nulpunt.”

Melis ziet veel wat ze nog wél kan doen voor haar onderneming in deze coronatijd. ,,Ik ben aan de slag gegaan met onze website en heb het online assortiment uitgebreid. Ik stap nu ook veel vaker in de auto om kleine artikelen bij klanten te bezorgen. Ik heb onze social mediakanalen onder handen genomen en ons verhaal naar jullie gemaild. Het levert in eerste instantie geen extra omzet op. Niet vandaag. En morgen ook niet. Maar op deze manier blijven we wel onder de aandacht.”
#Supportondernemers: deel je vraag, tip of ondernemersverhaal
Wij gaan we er op alle mogelijke manieren voor zorgen dat ondernemers sterker uit de crisis komen. Hoe? Door ze te inspireren met verhalen van andere ondernemers die een oplossing hebben bedacht voor hun zaak, door ze het podium te bieden zodat Nederland ze hoort én door experts aan het woord te laten. Kortom, de lijnen zijn geopend. Kom maar op met je verhaal, vraag, tip of wat dan ook. Wij zorgen dat iedereen het hoort, ziet of leest.